2003-12-30, 18:56
Medlem
Har försökt leta efter lite info om vad detta koncept innebär och har väl kortfattat funnit att det symboliserar "klimax av vårt andliga medvetande".
Finns det ngn som har mer info och kan förklara närmare?
Citera
2003-12-30, 20:59
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steiner
Har försökt leta efter lite info om vad detta koncept innebär och har väl kortfattat funnit att det symboliserar "klimax av vårt andliga medvetande".
Finns det ngn som har mer info och kan förklara närmare?
Jag har aldrig hört talas om ”The Philosopher’s stone” annat än inom alkemin. Den kallas även ”Materia Prima” och ”Massa Confusa”. På svenska kallas den antingen för ”Filosofens sten” eller ”De vises sten”. Det är en mytisk sten (urmateria) som alkemisterna ansåg att alla andra ämnen hade skapats ifrån. Med hjälp av denna sten skulle man kunna omvandla enkla metaller till ädla, speciellt till guld. Jag har även för mig att den kunde åstadkomma odödlighet.

Det är den enda hjälp jag kan ge dig.
Citera
2004-01-01, 19:42
Medlem
kezoos avatar
Läs boken Alkemisten, typ 200sidor bara, den beskriver bra mycket om alkemi och universums språk. Mycket läsvärd...
Citera
2004-01-18, 14:42
Medlem
Knarkkorven!s avatar
"Philosophers stone" är även ett smeknamn för den hallucinogena svampen Psilocybe Tampanensis
Citera
2004-01-28, 23:06
Medlem
2 ord. harry potter.
Citera
2004-01-28, 23:25
Medlem
sajruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HickA
2 ord. harry potter.

(Känner mig dryg)

Är Harry ett ord? Jag skulle anta att det är ett egennamn (om du inte menar hårig). Du skrev förvissa med små bokstäver vilket skulle indikera på att det inte är ett egenamn. Det här behövs redas ut..

Är egennamn ord?

Någon som vet kriteriumet för ett ord? En samling bokstäver utan mellanrum? I så fall är ju Harry Potter, två ord, men även två egennamn som bildar ett namn? Isåfall skulle ju den här posten vara fullständigt överflödig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in