• 1
  • 2
2009-09-22, 19:44
Medlem
copyguys avatar
Kan någon snäll mäniska skriva ner alla konstiga svaren här, såg innan att det var 65 stycken.
Citera
2009-09-23, 13:36
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag kopierade över enkäten till ett excelblad, det blev lite enklare att sortera svaren så...

Lustiga svar på 65+ medlemmar, ärligheten han nog inte varit på topp, men så blir det i enkäter.

Citat:
Ursprungligen postat av copyguy
Kan någon snäll mäniska skriva ner alla konstiga svaren här, såg innan att det var 65 stycken.

Om du menar mitt svar så avsåg jag dem som är 65 år och uppåt som svarat, en del svar där tyder på att ärligheten inte varit på topp.
Citera
2009-09-23, 16:36
Medlem
copyguys avatar
Citat:
Om du menar mitt svar så avsåg jag dem som är 65 år och uppåt som svarat, en del svar där tyder på att ärligheten inte varit på topp.
Jao det var det jag menade läste lite fel.
Citera
2009-09-23, 16:43
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Jag kopierade över enkäten till ett excelblad, det blev lite enklare att sortera svaren så...
Man kan ladda ner som xls genom denna länk:
http://spreadsheets.google.com/pub?k...oSg&output=xls
Citera
2009-10-02, 10:33
Medlem
Ho ho, det var mycket frågor du hade.
Jag har tyvärr inte hunnit svara förrän nu och är ledsen för det. Det verkar som om skolan lagt allting samtidigt i vanlig ordning. Hemtenta, loggbok och en specialkurs som gjort att man är helt mör i huvudet just när man ska sätta igång med uppsatsen på riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Frågan är om din handledare kommer hålla med dig på ditt argument där? Frågan om din argument där? Finns ju olika sätt att kunna gå genom trådar som t.ex. att välja trådar 2009? Var går gränsen för att posta mycket? Hur skall du göra din avgränsning där? Personligen anser jag att din avgränsning här är lika svårt som att går genom kvalitén på trådarna. Du får nog lägga till några saker där eller välja ett halvår eller något sådant här mitt tycke.

Dessa frågor är ungefär de jag ställer mig själv vid den här tidpunkten. Saken är den att jag varit väldigt tidigt ute i och med att jag valde att skiva om mitt eget ämne under hemtentan. På det sättet tycker jag att jag fått ett litet försprång på mig själv och jag har inte träffat min handledare förrän i denna vecka. Därav det något diffusa upplägget.

De frågor du ställer är mycket intressanta och jag tackar dig för att att du tar dig tid och är så intresserad.
Jag hade väl från början tänkt mig användare med över 5000 inlägg men tidsaspekten är också något jag får överväga, det är helt klart en bra synpunkt. Möjligtvis kan man göra ett antal stickprov på vissa användare för att mäta kvalitén.

Vad gör du om handledaren säger att enkät inte fungera? Är du säker på att du får har din huvudfråga kvar? Det är väsentlig skillnad mellan att skriva en hemtenta i en förgående kurs och skriva en c-uppsats. Då hemtentan bara är en essäskrivning för att lära sig kunna skriva vetenskapligt. Enkät undersökning är en sak intervjuer är en annan sak *ler*

Självklart är c-uppsats och hemtenta två helt skilda saker men jag hävdar fortfarande att den enkät jag genomfört är en bra grund för en till, mer precis, enkätundersökning och den är också ett bra underlag för både observationer och intervjuer.
...och att skriva vetenskapligt kan jag sedan innan.

Ursäkta mig skriver du hemtenta eller c-uppsats? Hur skall du hinna färdigställa allt det här? Enkäter tar tar minst några dagar att färdigställa materialet. Hur skulle dessa personliga intervjuer går till? Hur skall du kunna göra en observation på flashback, utan att lägga in dina egna värderingar i det hela? Hur skulle det vetenskapligt se ut? Hur skulle dessa intervjuer går till? Hur skall man kunna kolla din källa? Hur skall du hänvisa till dessa intervjuer? Hur garantera du att folk blir anonyma? Med tanke på att man bara har ca 10 veckor att skriva en c-uppsats, vilket inte är så lång tid, eftersom man hela tiden stöter på olika problem som man måste tampas med.
Personligen som handledare skulle jag nog aldrig godkänna enkätfrågan när det gäller din frågeställning frågan början. Jag hade gått på intervjuer istället med folk, eftersom det ger mer öppna svar och du kan tolka svaret på ett bättre sätt, än vid en enkätundersökning. Du kan ta ut de väsentliga i vad folk säger i en intervju. Det blir mer faktakunskap i enkätfrågan och det är inte riktigt vad Univ går ut på *ler*

Jag skriver C-uppsats!
Jag tror inte att det kommer att bli något problem att gå i hamn med detta tidsmässigt och intervjuerna har jag tänkt skulle ske via privata meddelanden här på Flashback och därför nyttja den anonymitet som finns här. Genom en enkät kan man genom öppna frågor också notera de användare som är intresserade av ämnet och ger relevanta och intressanta svar. Som du själv till exempel, jag skulle inte ha något emot att göra en intervju med dig....

När det gäller många av dina frågor, hur bevisar man någonsin någonting med 100% och hur mäter man subjektivitet? Det gäller att hela tiden komma sanningen så nära som möjligt och när det gäller det ämne jag valt så är det ju en del av ämnet att alla är anonyma och källor och sanningar är svåra att verifiera.
Jag har själv också kommit fram till att enkät inte är det bästa alternativet utan att intervjuer nog är att föredra men man måste testa för att veta...

Här fick du lite fler saker att vänja dig vid då

Ja du, det är lika bra att börja stångas.
Citera
2009-10-02, 11:04
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Tack så mycket! Var väldigt intressant att se.
Citera
2009-10-02, 12:06
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubberwarrior
De frågor du ställer är mycket intressanta och jag tackar dig för att att du tar dig tid och är så intresserad.
Jag hade väl från början tänkt mig användare med över 5000 inlägg men tidsaspekten är också något jag får överväga, det är helt klart en bra synpunkt. Möjligtvis kan man göra ett antal stickprov på vissa användare för att mäta kvalitén.

Stickprov tycke jag låter intressant. Tror din handledare kommer säga detsamma faktiskt. Då kan du köra på ett antal inlägg borde bland de som skriver ett fåtal inlägg och de som skriver mer inlägg. Därefter skulle jag kunna tror att du kan göra någon analys mellan dessa användare grupper. Har du tänkt på om uppsatsen skall vara Kvalitativ eller kvantitativ? Jag hade nog föredragit kvalitativ och din handledare lär nog göra detsamma.

Citat:
Självklart är c-uppsats och hemtenta två helt skilda saker men jag hävdar fortfarande att den enkät jag genomfört är en bra grund för en till, mer precis, enkätundersökning och den är också ett bra underlag för både observationer och intervjuer.
...och att skriva vetenskapligt kan jag sedan innan.

Vi kan köra på enkät, men hör som sagt med handledaren var han tycker om saker och ting. Var öppen med det han säger. När jag själv skrev c-uppsats med min medskribent, så fick vi blank nej till enkät undersökning, fast vi själva ville ha det, men han motiverade sitt val bra, så vi gav med oss. En motivering han hade var att vi skulle skriva en uppsats om människor och då ger intervjuer mer, än vad en enkät gör.

Om jag hade varit dig, så hade jag nog startat en tråd om detta ämnet. Sedan frågat de som vill vara med om de kan pm: a dig för att få enkätstudie. På så sått kan du göra stickprovet.

Citat:
Jag skriver C-uppsats!
Jag tror inte att det kommer att bli något problem att gå i hamn med detta tidsmässigt och intervjuerna har jag tänkt skulle ske via privata meddelanden här på Flashback och därför nyttja den anonymitet som finns här. Genom en enkät kan man genom öppna frågor också notera de användare som är intresserade av ämnet och ger relevanta och intressanta svar. Som du själv till exempel, jag skulle inte ha något emot att göra en intervju med dig....

Tack för ditt förtroende först och främst. Jag tror dig när du skriver c-uppsats, men ville bara pressa ditt självtänkande lite till. Vi har samma tankesätt här verka det som. Om du behöver någon som skall komma med konstruktiv till c-uppsatsen när den sedan är klar, så ställer jag gärna upp.

Jag har sagt det till alla som skall börjar skriva c-uppsats att man kör fast, och även alla låter som dig i början att nä vi kör inte fast. Sedan efter 5-6 veckan ibland tidigare så får man just bekräftelsen att de körde fast. Så jag väntar med spänning när du kommer in här och säger att du körde fast i c-uppsatsen *s*

Citat:
När det gäller många av dina frågor, hur bevisar man någonsin någonting med 100% och hur mäter man subjektivitet? Det gäller att hela tiden komma sanningen så nära som möjligt och när det gäller det ämne jag valt så är det ju en del av ämnet att alla är anonyma och källor och sanningar är svåra att verifiera.
Jag har själv också kommit fram till att enkät inte är det bästa alternativet utan att intervjuer nog är att föredra men man måste testa för att veta...

Det går faktiskt att komma fram till på en c-uppsats att man inte kommer fram till något alls, utan man bara kanske kan antyda något. Det var vad jag kom fram till på min egna c-uppsats
Citera
2009-10-08, 17:32
Medlem
Snöblinds avatar
Ser fram emot att (möjligtvis?) få läsa uppsatsen sen..?

Hur som helst var mitt favoritsvar detta:

Citat:
Lever på avkastningen av ett arv, och fördriver tiden med att jobba på min allmänbildning. Men jag går givetvis upp 6 på morgonen för att kunna ställa mig på balkongen med ett glas pucko och vaniljglass och skratta åt de som är på väg till jobbet.
Citera
2009-10-08, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöblind
Ser fram emot att (möjligtvis?) få läsa uppsatsen sen..?

Hur som helst var mitt favoritsvar detta:
Jag lovar att lägga ut den.
Och svaret är ett av det ärligaste och finaste svar jag läst...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in