Citat:
Ursprungligen postat av rubberwarrior
De frågor du ställer är mycket intressanta och jag tackar dig för att att du tar dig tid och är så intresserad.
Jag hade väl från början tänkt mig användare med över 5000 inlägg men tidsaspekten är också något jag får överväga, det är helt klart en bra synpunkt. Möjligtvis kan man göra ett antal stickprov på vissa användare för att mäta kvalitén.
Stickprov tycke jag låter intressant. Tror din handledare kommer säga detsamma faktiskt. Då kan du köra på ett antal inlägg borde bland de som skriver ett fåtal inlägg och de som skriver mer inlägg. Därefter skulle jag kunna tror att du kan göra någon analys mellan dessa användare grupper. Har du tänkt på om uppsatsen skall vara Kvalitativ eller kvantitativ? Jag hade nog föredragit kvalitativ och din handledare lär nog göra detsamma.
Citat:
Självklart är c-uppsats och hemtenta två helt skilda saker men jag hävdar fortfarande att den enkät jag genomfört är en bra grund för en till, mer precis, enkätundersökning och den är också ett bra underlag för både observationer och intervjuer.
...och att skriva vetenskapligt kan jag sedan innan.
Vi kan köra på enkät, men hör som sagt med handledaren var han tycker om saker och ting. Var öppen med det han säger. När jag själv skrev c-uppsats med min medskribent, så fick vi blank nej till enkät undersökning, fast vi själva ville ha det, men han motiverade sitt val bra, så vi gav med oss. En motivering han hade var att vi skulle skriva en uppsats om människor och då ger intervjuer mer, än vad en enkät gör.
Om jag hade varit dig, så hade jag nog startat en tråd om detta ämnet. Sedan frågat de som vill vara med om de kan pm: a dig för att få enkätstudie. På så sått kan du göra stickprovet.
Citat:
Jag skriver C-uppsats!
Jag tror inte att det kommer att bli något problem att gå i hamn med detta tidsmässigt och intervjuerna har jag tänkt skulle ske via privata meddelanden här på Flashback och därför nyttja den anonymitet som finns här. Genom en enkät kan man genom öppna frågor också notera de användare som är intresserade av ämnet och ger relevanta och intressanta svar. Som du själv till exempel, jag skulle inte ha något emot att göra en intervju med dig....
Tack för ditt förtroende först och främst. Jag tror dig när du skriver c-uppsats, men ville bara pressa ditt självtänkande lite till. Vi har samma tankesätt här verka det som. Om du behöver någon som skall komma med konstruktiv till c-uppsatsen när den sedan är klar, så ställer jag gärna upp.
Jag har sagt det till alla som skall börjar skriva c-uppsats att man kör fast, och även alla låter som dig i början att nä vi kör inte fast. Sedan efter 5-6 veckan ibland tidigare så får man just bekräftelsen att de körde fast. Så jag väntar med spänning när du kommer in här och säger att du körde fast i c-uppsatsen *s*
Citat:
När det gäller många av dina frågor, hur bevisar man någonsin någonting med 100% och hur mäter man subjektivitet? Det gäller att hela tiden komma sanningen så nära som möjligt och när det gäller det ämne jag valt så är det ju en del av ämnet att alla är anonyma och källor och sanningar är svåra att verifiera.
Jag har själv också kommit fram till att enkät inte är det bästa alternativet utan att intervjuer nog är att föredra men man måste testa för att veta...
Det går faktiskt att komma fram till på en c-uppsats att man inte kommer fram till något alls, utan man bara kanske kan antyda något. Det var vad jag kom fram till på min egna c-uppsats