2009-09-19, 12:09
Medlem
Jag vill börja med att TACKA ALLA 491 medverkande, jag är helt överväldigad över er respons. Jag är riktigt rörd över det massiva deltagandet, och jag är inte speciellt lättrörd. Ni kan krydda detta tack med alla superlativ ni kan komma på för alla stämmer in. För ni som undrar var tråden tog vägen så stoppades den eftersom den inte ansågs vara en diskussionstråd, vilket jag kan förstå.

Jag tycker resultatet blev riktigt intressant, tyvärr kan man i summeringen av enkäten inte se svaren på de alternativ som var markerade "Other". Annars tycker jag man kan utläsa det mesta som är intressant. Vad tycker ni?

Jag lovade er en förklaring på vinklingen av min enkät. För det första såg jag det bara som ett test att slänga ut enkäten i en tråd och kunde inte i mina vildaste fantasier ana denna respons, vilken otrolig solidaritet det råder på detta forum! Enkäten var därför allt annat än perfekt vilket jag också fick höra av er genom konstruktiv kritik. Jag har nu bestämt mig för att göra om enkäten och ta till mig era råd om ändringar som verkligen var befogade. Eftersom C-uppsatsen går under arbetstiteln "Användare av Flashback ur en psykologisk synvinkel" och det som är min huvudsakliga frågeställning är varför och vad som driver en till att svara på frågor så måste jag nog inrikta mig på de användare som postar mest inlägg för att få en rättvis bild.

Däremot vill jag inte att ni ska känna att ni svarat på enkäten förgäves, det här kommer ligga till grund för hela min uppsats för att betona solidariteten på forumet men också för att beskriva den genomsnittlige Flashbackanvändaren.

Ok. Diskussionstråd..
Vad tycker ni om resultatet?
Stämde det med vad ni trodde?
Vad tycker ni om deltagandet?

Än en gång tack, tack, tack.
Rubberwarrior

Länk till summering av enkäten:
http://spreadsheets.google.com/gform?key=0Ajha7bdjdoFHdC13QlhRdlBqRkxQLTh5N19HUlN vU2c&hl=en&gridId=0#chart
Citera
2009-09-19, 12:22
Medlem
Det verkar som om man behöver någon sorts behörighet för att komma åt länken. Jag får lösa detta...
Citera
2009-09-19, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubberwarrior
Det verkar som om man behöver någon sorts behörighet för att komma åt länken. Jag får lösa detta...
[prt scr] annars.
Citera
2009-09-19, 12:53
Medlem
Någon som har koll på hur jag kan lägga upp enkäten så att den blir synlig för alla från Google Docs? Så går det lite snabbare....
Citera
2009-09-19, 13:00
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Någon som har koll på hur jag kan lägga upp enkäten så att den blir synlig för alla från Google Docs? Så går det lite snabbare....
http://groups.google.com/group/How-to-Documents/browse_thread/thread/88015b3ed75a8ef1
Citera
2009-09-19, 13:08
Medlem
Ok, här har vi hela den oretuscherade sanningen om Flashback, inte gömd bakom massa fancy staplar och diagram....
Citera
2009-09-19, 13:08
Medlem
Citat:
Ok, här har vi hela den oretuscherade sanningen om Flashback, inte gömd bakom massa fancy staplar och diagram....
Och så länken....hm

http://spreadsheets.google.com/pub?key=t-wBXQvPjFLP-8y7_GRSoSg&output=html
Citera
2009-09-19, 13:39
Medlem
LordVincents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Vilket undantag tänker du på? Det att tråden ska innehålla ett diskussionsunderlag eller det att man först ska fråga en moderator ifall det är okej? Inget av de två kriterierna är uppfyllda.

Nr 2 där hade inte varit några problem alls om moderatorn haft lite fingertoppskänsla och vågat vägra regelrytteri

Tack för länken rubberwarrior. Nu får vi se om någon orkar sammanställa alla svaren också, även om man ser rätt bra vilka svar som dominerar.
Lycka till med uppsatsen - och publicera den på fb sen.
Citera
2009-09-19, 13:43
Medlem
epost72s avatar
Jag kopierade över enkäten till ett excelblad, det blev lite enklare att sortera svaren så...

Lustiga svar på 65+ medlemmar, ärligheten han nog inte varit på topp, men så blir det i enkäter.
Citera
2009-09-19, 13:45
Medlem
tigertompas avatar
BTW

En allmän fråga till ts. Vad avgör vem som postar mycket eller mest här på flashback? Kan det inte ha att göra med hur länge man har varit här. Finns säkert medlemmar här på flashback som typ har postat 10inlägg på 5 år. Dessa 10inlägg har kvalité, istället för kvantitet, med tanke på vad detta forumet eftersträva. Det vara bara en liten fråga till ts. Hur motivera din handledare att ni skall köra enkät? Hade det inte varit bättre med djupgående intervjuer över Internet med medlemmar här på flashback, oavsett hur många inlägg som skrivs?

Opponera sig lite måste man göra för att den som skriver c-uppsatsen innan det blir opponering på riktigt.
Citera
2009-09-21, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
BTW

En allmän fråga till ts. Vad avgör vem som postar mycket eller mest här på flashback? Kan det inte ha att göra med hur länge man har varit här. Finns säkert medlemmar här på flashback som typ har postat 10inlägg på 5 år. Dessa 10inlägg har kvalité, istället för kvantitet, med tanke på vad detta forumet eftersträva. Det vara bara en liten fråga till ts. Hur motivera din handledare att ni skall köra enkät? Hade det inte varit bättre med djupgående intervjuer över Internet med medlemmar här på flashback, oavsett hur många inlägg som skrivs?

Opponera sig lite måste man göra för att den som skriver c-uppsatsen innan det blir opponering på riktigt.

Ledsen för sen kontring.

Du har helt rätt, det är en tolkningsfråga vad som är mest intressant att studera. Ska man man inrikta sig på de som har flest inlägg eller de som har bäst kvalitet på sina inlägg. Men det lär bli ett ogenomförbart projekt att gå igenom trådar efter de mest seriösa inläggen om man ser det från den sidan. Dessutom är det just de som postat mer inlägg än genomsnittet och att studera dessa ur en psykologisk synvinkel som är uppsatsens huvudfrågeställning.

När det gäller handledare så är jag väldigt tidigt ute med min enkät, vi satte igång med uppsatsskrivandet för en vecka sedan och vi har inte ens träffat handledarna. Skolan har varit riktigt sen med tilldelningen av handledare...
Orsaken till mitt tidiga utskick är att vi i förra kursen hade en hemtenta om själva uppsatsskrivningen och en av uppgifterna var att skriva om en enkätundersökning.

Men återigen, detta kommer inte bara att vara för hemtentan. Enkäten kommer ligga till grund för hela min uppsats känns det som. Jag kommer också att följa upp enkäten med personliga intervjuer och observationer för att få en bättre helhetsbild.

Jag tackar för dina synpunkter och du är mer än välkommen att komma med fler. Lika bra jag vänjer mig vid opponering redan nu....

RW
Citera
2009-09-22, 00:42
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ledsen för sen kontring.

Du har helt rätt, det är en tolkningsfråga vad som är mest intressant att studera. Ska man man inrikta sig på de som har flest inlägg eller de som har bäst kvalitet på sina inlägg. Men det lär bli ett ogenomförbart projekt att gå igenom trådar efter de mest seriösa inläggen om man ser det från den sidan. Dessutom är det just de som postat mer inlägg än genomsnittet och att studera dessa ur en psykologisk synvinkel som är uppsatsens huvudfrågeställning.

Frågan är om din handledare kommer hålla med dig på ditt argument där? Frågan om din argument där? Finns ju olika sätt att kunna gå genom trådar som t.ex. att välja trådar 2009? Var går gränsen för att posta mycket? Hur skall du göra din avgränsning där? Personligen anser jag att din avgränsning här är lika svårt som att går genom kvalitén på trådarna. Du får nog lägga till några saker där eller välja ett halvår eller något sådant här mitt tycke.

Citat:
När det gäller handledare så är jag väldigt tidigt ute med min enkät, vi satte igång med uppsatsskrivandet för en vecka sedan och vi har inte ens träffat handledarna. Skolan har varit riktigt sen med tilldelningen av handledare...
Orsaken till mitt tidiga utskick är att vi i förra kursen hade en hemtenta om själva uppsatsskrivningen och en av uppgifterna var att skriva om en enkätundersökning.

Vad gör du om handledaren säger att enkät inte fungera? Är du säker på att du får har din huvudfråga kvar? Det är väsentlig skillnad mellan att skriva en hemtenta i en förgående kurs och skriva en c-uppsats. Då hemtentan bara är en essäskrivning för att lära sig kunna skriva vetenskapligt. Enkät undersökning är en sak intervjuer är en annan sak *ler*

Citat:
Men återigen, detta kommer inte bara att vara för hemtentan. Enkäten kommer ligga till grund för hela min uppsats känns det som. Jag kommer också att följa upp enkäten med personliga intervjuer och observationer för att få en bättre helhetsbild.

Ursäkta mig skriver du hemtenta eller c-uppsats? Hur skall du hinna färdigställa allt det här? Enkäter tar tar minst några dagar att färdigställa materialet. Hur skulle dessa personliga intervjuer går till? Hur skall du kunna göra en observation på flashback, utan att lägga in dina egna värderingar i det hela? Hur skulle det vetenskapligt se ut? Hur skulle dessa intervjuer går till? Hur skall man kunna kolla din källa? Hur skall du hänvisa till dessa intervjuer? Hur garantera du att folk blir anonyma? Med tanke på att man bara har ca 10 veckor att skriva en c-uppsats, vilket inte är så lång tid, eftersom man hela tiden stöter på olika problem som man måste tampas med.
Personligen som handledare skulle jag nog aldrig godkänna enkätfrågan när det gäller din frågeställning frågan början. Jag hade gått på intervjuer istället med folk, eftersom det ger mer öppna svar och du kan tolka svaret på ett bättre sätt, än vid en enkätundersökning. Du kan ta ut de väsentliga i vad folk säger i en intervju. Det blir mer faktakunskap i enkätfrågan och det är inte riktigt vad Univ går ut på *ler*

Citat:
Jag tackar för dina synpunkter och du är mer än välkommen att komma med fler. Lika bra jag vänjer mig vid opponering redan nu....

RW

Här fick du lite fler saker att vänja dig vid då
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här