2009-09-19, 09:38
Bannlyst
Hejsan!

Jag har en liten fråga angående flyttning av hårddiskar.

Jag har nu en ganska gammal dator, med plats av tre hårddiskar - två SATA och en IDE. Jag har fyllt upp båda SATA-platserna, men IDE'n tycker jag inte att det är värt att slösa pengar på, då den sorten är ganska dyr. Jag hade då tänkt att ganska snart köpa en helt ny dator som jag själv bygger, med plasts för dubbelt så många diskar. Och nu undrar jag, går det att flytta lagringsdisken som är full med filer, till den nya datorn utan att behöva formatera den igen? (Att flytta disken som Windows ligger på har jag testat förut och det funkar, då startas Windows upp på den datorn som den normalt skulle göra på den vanliga). Men funkar det att flytta endast lagringsdisken till en ny dator med nytt Windows? Detta vill jag göra då den har nästan 500GB med filer och det är väldigt jobbigt att flytta över allting på externa först osv, också att jag inte har utrymme att göra det.

Kan detta möjligen fungera?

Tacksam för svar!

Tack!

Konn
Citera
2009-09-19, 09:42
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Ja, det är klart. Det är inga problem då det bara är vanligt data och inte systemfiler.
Citera
2009-09-19, 12:30
Medlem
Lagrings disk ska gå bra.

Windows bör man installera om. Även om man lyckas starta Windows får du fel/buggar lite då och då eller går mycket långsammare än om du hade (snabb) formaterat och installerat om.

1 hårddisk och 1 CD/DVD (USB minne) när du installerar Windows. Annars lägger den saker på den andra hårddisken. Händer något med den andra (flyttas, kraschar, formateras etc) så startar inte Windows. Ibland går det inte ens att reparera utan man blir då tvungen att (formatera och) installera om.
Citera
2009-09-21, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Lagrings disk ska gå bra.

Windows bör man installera om. Även om man lyckas starta Windows får du fel/buggar lite då och då eller går mycket långsammare än om du hade (snabb) formaterat och installerat om.

1 hårddisk och 1 CD/DVD (USB minne) när du installerar Windows. Annars lägger den saker på den andra hårddisken. Händer något med den andra (flyttas, kraschar, formateras etc) så startar inte Windows. Ibland går det inte ens att reparera utan man blir då tvungen att (formatera och) installera om.

Det här låter bra. Så du menar alltså att:

Jag har en ny dator och installerar ett nytt Windows med en hårddisk. Sedan när allt är färdiginstallerat och klart så stänger jag av datorn, monterar in hårddisken, sätter i SATA-kabeln, startar datorn och sedan kan jag browsa som vanligt i lagringshårddisken?

Tack för svaren!

Konn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in