2003-12-30, 15:31
Medlem
Anarkogossens avatar
Gjorde just en jävla god pyttipanna, och bara kände att jag var tvungen att dela med mig. Pyttipannan i sig är väl inget speciellt, men kryddningen passade så förbannat bra!

Ta lite rester bara, blir det för lite kött kan man lägga i nån form av köttpålägg också. Jag tog: en potatis skuren i 0,5 cm stora tärningar, två kycklingkorvar skurna i mindre bitar, 1/4 finhackad lök, kalkonbröstskivor skurna i mindre bitar.
Annat som passar är t.ex. kött i största allmänhet (köttbullar, bacon, restkött), andra löksorter och vissa rotfrukter.
Se bara till att börja med att steka det som skall stekas längst, så att vissa grejer inte blir brända. Och ganska mycket fett gör det lättare också.

Och nu kommer grejen: Pressade i en (ganska liten) vitlöksklyfta, la i örtsalt (Trocamare) och svartpeppar. Helt perfekt smak, har nog faktiskt aldrig ätit en godare pyttipanna om jag får säga det själv. Det går inte riktigt att förklara men smakerna spelade mot varandra så rätt, så att även om det "bara" var en pyttipanna så blev det riktigt gott.

Sen skall man ju naturligtvis ha ett lättstekt ägg till också.

Hoppas nån provar det och gillar det lika mycket som jag - jag lär ju göra det igen!
Kanske nåt att prova på torsdagmorgonen till backhoppningen...
Citera
2003-12-30, 16:42
Medlem
asterix112s avatar
tjena!

ditt recept skall provas snarast.

så snart jag tillfrisknat.
Citera
2003-12-30, 18:21
Medlem
Låter gott! Hemmagjord pyttipanna är mums!
Tack för receptet, ska prova det snarast!
Citera
2004-01-01, 10:49
Medlem
StigAllans avatar
Ska ta och göra en pytt på resten av julskinkan.
Har inte örtsaltet du avände men testar herbamare istället.
Citera
2004-01-01, 21:17
Medlem
Anarkogossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Har inte örtsaltet du avände men testar herbamare istället.
Herbamare och Trocamare är samma sak, men Trocomare är lite starkare. Borde funka lika bra alltså!

Vad tyckte du förresten?

Har kommit på att vitlöksmängden (receptet var för 1 person) nog är lite underdimensionerat, det får man ju smaka sig fram till.
Citera
2004-01-03, 21:08
Medlem
StigAllans avatar
Har inte testat förrän i dag.
Det blev en god pytt, öste på med lite paprikapulver för färgen, lite worchestersås
Vitlökssalt, peppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in