2009-09-18, 20:51
Medlem
Nu hör man lite titt som tätt att folk blir uthängda lite här och där för diverse saker av olika politiska grupper. Detta gör att jag funderar på varesig man får göra detta enligt den liberala filosofin. Att hänga ut någon är väl en form av kränkning då alla individer borde ha någon slags rätt till anonymitet, men samtidigt så borde yttrandefriheten vara obegränsad. Blir en konflikt. Eller ska alla tvingas stå för det de tycker, känner, vill och gör helt offentligt? Hur är det med förtal? Är det en såpalls stor begränsning i yttrandefriheten så att det skall tillåtas?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=993910
https://www.flashback.org/showthread.php?t=242357
https://www.flashback.org/showthread.php?t=692616
https://www.flashback.org/showthread.php?p=18793478
Citera
2009-09-18, 20:54
Medlem
WordWarriors avatar
Liberalism är frihet under ansvar. Detta innebär att man kan få en del av sina rättigheter inskränkta om man exempelvis begår ett grovt brott. Men att hänga ut någon p.g.a. politiska skäl är fel om det inte redan råkar vara en offentlig person.Alla har rätt till anonymitet och integritet om de inte inkränktat på andras frihet.

Förtal är en knepig fråga då det faktiskt kan inkräkta på andra människors möjligheter och därmed frihet. Men det bästa är väl att bemöta förtal med fakta, inte att kriminalisera det kanske?
Citera
2009-09-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Liberalism är frihet under ansvar. Detta innebär att man kan få en del av sina rättigheter inskränkta om man exempelvis begår ett grovt brott. Men att hänga ut någon p.g.a. politiska skäl är fel om det inte redan råkar vara en offentlig person.

Alla har rätt till anonymitet och integritet om de inte inkränktat på andras frihet.

Men det är ju en konflikt mellan två negativa rättigheter. Men det jag tycker avgör det hela är att om man hänger ut någon så kränker man deras rätt till anonymitet och integritet medans man bara indirekt kränker rätten till yttrandefrihet genom att inte tillåta uthängning.

Men när räknas en person som en offentlig person.

Om en nazist skriver en krönika och publicerar den med sitt eget namn har då någon annan individ rätt att hänga ut nazisten med affisher som vi nu har sett afa göra?
Citera
2009-09-18, 21:25
Medlem
Sjävla brottet består i om man får anonym information på ett olagligt vis.

Om jag postar nakenbilder på mig själv på nätet och någon publicerar dem på flashback får jag skylla mig själv. Om jag däremot bara klev ur duschen med nedragna persiener, då någon i huset mitt emot mig satt med spionkamera, tog kort på mig, och la upp dem på nätet - då vore det ett brott.

Själva brottet är alltså när man kränker någons privatliv som man vill ska förbli privat, inte när någonting uppdagas av chans eller slump.

Är du känd person, och dina uppgifter finns öppet, ja då får du räkna med mindre privatliv.
Citera
2009-09-18, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Sjävla brottet består i om man får anonym information på ett olagligt vis.

Om jag postar nakenbilder på mig själv på nätet och någon publicerar dem på flashback får jag skylla mig själv. Om jag däremot bara klev ur duschen med nedragna persiener, då någon i huset mitt emot mig satt med spionkamera, tog kort på mig, och la upp dem på nätet - då vore det ett brott.

Själva brottet är alltså när man kränker någons privatliv som man vill ska förbli privat, inte när någonting uppdagas av chans eller slump.

Är du känd person, och dina uppgifter finns öppet, ja då får du räkna med mindre privatliv.

Spionkameraexemplet på en kändis?

Men just den här politiska uthängningen. De exemplena jag har länkat till. Är det tillåtet eller inte?
Citera
2009-09-18, 21:46
Medlem
Kheperas avatar
Det här diskuterades rätt nyligen, tänkte jag säga. Men så märker jag att tiden går jävligt fort ibland.

Men en tråd från februari och början av mars: https://www.flashback.org/showthread.php?t=860048
Citera
2009-09-18, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Det här diskuterades rätt nyligen, tänkte jag säga. Men så märker jag att tiden går jävligt fort ibland.

Men en tråd från februari och början av mars: https://www.flashback.org/showthread.php?t=860048

Ska se till och läsa tråden.

Men ska vi hålla diskussion här eller skall den hänvisas till den gamla tråden?

Edit: Min tråd fokuserar dock på ett konkret ämne.
Citera
2009-09-18, 23:55
Medlem
Brutaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbesmamma
Men det är ju en konflikt mellan två negativa rättigheter. Men det jag tycker avgör det hela är att om man hänger ut någon så kränker man deras rätt till anonymitet och integritet medans man bara indirekt kränker rätten till yttrandefrihet genom att inte tillåta uthängning.

Men när räknas en person som en offentlig person.

Om en nazist skriver en krönika och publicerar den med sitt eget namn har då någon annan individ rätt att hänga ut nazisten med affisher som vi nu har sett afa göra?

Det finns ingen anledning att dela upp befolkningen i offentliga och icke offentliga personer och tillskriva dem olika rättigheter. Om man hänger ut någon kan det givetvis kännas obehagligt för personen i fråga, men så länge informationen kommit fram på olaglig väg, genom exempelvis ett inbrott så har inget brott begåtts. Det enda som skadas är personens känslor och rykte, att skada någons känslor kan inte vara ett brott, då skulle man ju inte ens kunna avvisa sexuella närmanden. Och medan någons rykte kan sägas ha ett visst värde, så är det inget som personen i fråga äger. Mitt rykte är något som bara existerar i huvudet på folk som hört talas om mig, och jag kan självfallet inte påstå att jag äger en bit av deras hjärnor.

Förtal är svårare, men inte heller då har några negativa rättigheter kränkts egentligen kränkts. Och eftersom påståendena definitionsmässigt är falska är dom lättare att få bukt med. Det är till exempel ett välkänt fenomen att allt för smutsiga valkampanjer ofta slår tillbaka på den som lanserade dem. Vettigt folk läser saker kritiskt, och om det saknas källor och bevis för något bisarrt påstående är det bara konspirationsteoretiker som tar det på allvar.

Dessutom är företeelser som förtal och skvaller fullständigt omöjliga att få bort, och lagar som inte kan upprätthållas urholkar bara respekten för systemet. Det är en gammal sanning att ju fler lagar och förbud det finns i ett samhälle, desto mer korrupt är det. Och det är stämmer särskilt bra om syftet med lagarna är att göra inskränkningar på yttrandefriheten. Det saknas inte historiska exempel på hur förtalslagar används som slagträ för att tysta oppositionen.
Citera
2009-09-19, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbesmamma
Spionkameraexemplet på en kändis?

Men just den här politiska uthängningen. De exemplena jag har länkat till. Är det tillåtet eller inte?

Jag vet inte hur tidningarna eller journalisterna fick den här informationen. Det är väl värt att kolla in i om någon som jobbade med dessa privata register för sexförbrytare bröt upp och bara la ut informationen, det vore definitivt en kränkning och ett brott.

Om informationen påkommits genom en slump, eller persenterats offentligt är det inge fel i det. Som de som registerats sig som nazister offentligt får skylla sig själva om folk "kommer på det".

Den enda kränkning som jag kan se är då information som är ämnad att vara privat åtkoms genom olagliga medel.

Kan nog ganska säkert säga att han som blev uthängd som pedofil har ett bra fall i händerna, är ganska säker på att dessa register inte är offentliga, i minsta fall borde någon som varit vårdslös med denna informationen få sparken.
Citera
2009-09-19, 02:09
Medlem
har man rätt till anonymitet?

om man solar på stranden, kan någon fota en och lägga ut bilden på nätet mot min vilja?
Citera
2009-09-19, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
har man rätt till anonymitet?

om man solar på stranden, kan någon fota en och lägga ut bilden på nätet mot min vilja?

Så som jag ser det så kan de göra det - om de inte är ute efter att fota dig. Om jag råkar få dig på kort blir det ju mysko om jag inte får dela runt det hos mina vänner, om jag däremot har dig som mål och utan din vilja tar bilden så blir det ju fel eftersom du inte godkänt det hela.
Senast redigerad av Visf 2009-09-19 kl. 02:47.
Citera
2009-09-19, 02:38
Medlem
Hänga ut namn på förbrytare som inte är dömda?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in