2009-09-21, 21:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Det som brukar...

Citat:
Ursprungligen postat av blackrose83
Man måste vara bra jävla hjärntvättad som pensionär om man gladeligen anser att man skall betala mer skatt än arbetande gör. Trots att man har betalat skatt i hela sitt liv.

Sedan beror det ju givetvis på hur mycket man får ut. Tror inte två pensionärer som bor ihop bryr sig så hårt om dom får ut 30 000 tillsammans efter skatt. Varför skall man då bry sig om andra?

...hävdas från vänsterhåll är ju att egenintresset inte ljuger. Kanske kan det inte hålla tyst heller. I formell mening är det ju samma skatt på inkomst på pension och inkomt från arbete, men den som har förvärvsinkomet får på denna göra ett avdrag. En rätt snygg konstruktion. Pensionären är inte lurad på något sätt utan fortsätter att betala den skatt som han skulle gjort i vilket fall. Fördelen med jobbskatteavdraget är ju tvåfaldigt; både stiumlans till arbete och ökad konsumtion. Ett "pensionärsskatteavdrag" skull bara tillgodose den ena aspekten, och i mindre skala.

Förmodligen inser rätt många pensionärer det rimliga i detta. Vi har ju därtill nu en pensionärsgeneration som ofta lever i villor som byggda på 60- och 70-talen i praktiken de fått betalt för att bo i genom goda avdrag, gynnsamma lån och hög inflation. Då klagade de inte. Nu får detta bli dagens arbetande generations incitament. Bättre därtill eftersom det inte ser ut att vara inflationsdrivande.
Citera
2009-09-21, 21:20
Medlem
Sifters avatar
Det har varit duktigt med kritik mot regeringen i media de senaste dagarna, och när "vanligt folk" får uttala sig är det nästan uteslutande negativa kommentarer till skattesänkningar som får komma fram.
Citera
2009-09-21, 21:50
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nej. Däremot får man den samlade journalistkåren på halsen, och dessa tillsammans med Mp, V, talesmän för Amnesty + Human Rights Watch och tårögda företrädare för Svenska Kyrkan piskar upp ett drev utan dess like, på samma sätt som man jobbar med att ställa Italien och Danmark vid skampålen p.g.a. deras alltmer restriktiva (och sunda) hållningar.

Så detta drev skulle alltså inte gälla sossar? Jag skulle nog vilja hävda att borgarna också har sina "fanboys". Läs Svd:s ledarsida eller DN:s debattsida så förstår du vad jag menar.
Senast redigerad av Tobiaslindgren 2009-09-21 kl. 21:53.
Citera
2009-09-21, 22:25
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Windeskog
Självklart, men det säger ju inget om kvaliten och inflytande tidningen har. I de fall staten betalar för utgivningen dessutom är det en ännu mer allvarlig situation.

Jag är emot presstöd. Men jag tycker att om "Den svenske" eller någon annan liknande tidning uppfyller vilkoren så ska de givetvis få ta del av pengarna. Men i fallet med AB och Expressen så handlar det om kvällstidningar - de står på egna ben?
Citera
2009-09-22, 02:53
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...ha ha! Det blir allt svårare att ta Dig på allvar. Det finns väl inget "vanligt folk" som begriper hennes snömos. En och annan halvidiot långt nedom genomsnittet tror kanske att hon gör det för att hon använder ord som de kan stava till, men hennes innehåll är ju i regel intet. Hennes retoriska tricks att lägga sitt fula huvud på sned och le fånigt tilltalar nog inte ens "vanligt folk"

Sanningen är ju den att runt hälften av S-väljarna saknar förtroende för Måna, och således kan antas rösta på S av andra skäl än att man uppskattar Måna. Jag tror med anledning härav att minst hälften av S-väljarna röstar S trots Måna och i avsikt att "övervintra", så att S ändå har makten och att Måna småningom blir utbytt mot någon som fungerar hjälpligt. Man röstar på parti och inte på person, och trots Måna - inte tack vare.

När det gäller Reinfeldt är ju saken klar. Måna åker på dingel. Problemet för Reinfeldt är närmast att han får akta sig för att tvåla till henne för mycket så att hon får sympatiröster. Statsministern har alltså den svåra uppgiften att visa på Månas oduglighet, utan att det blir synd om henne, helst bör hon alltså göra det själv. Väljarna måste få klart för sig att med Måna som statsminister går Sverige en osäkrare tillvaro till mötes, både i Sverige och på den internationella arenan.

Tänk själv. Hade Du varit trygg med Måna vid rodret under det senaste årets finanskris? Hade det kännts bra om Sverige varit ordförandeland i EU med Måna som företrädare?

Mona Sahlin väcker känslor precis som Palme gjorde. Hon har gjort en del misstag det erkänner t o m hon. Hon är däremot en person som är bra på att övertyga det är det många som har berättat om. Janne Joseffson berättade t ex om hur hon kom till ett möte där folkv ar starkt kritiska till någon tanke sap hade men sen hon gick därifrån så höll alla med henne.

Man blir inte partiledare för Sap om man är helt "oduglig". Sahlin är inte min favoritpolitiker, men att hon skulle vara så usel som många här på flashback försöker framställa henne är en myt. Hon talar enkelt så folk förstår, hon kan dock "hänga med2 om det blir svåare med och hon framstår som sympatisk. Hon har skrivit en bok i retorik med, funderat på att skaffa den någon gång.

Jadå det skulle jag, då jag förstår att det inte är en enda person som sitter och fattar alal beslut utan de har många rådgivare med. Jag hoppas mycket på att Lars Ohly får en bra ministerpost, t ex finansminister, skolminister, utbildnignsminister eller utrikesminister, tror det kan bli en stark Vänsterregering efter nästa val när borgarna har visat på igen att deras politik inte fungerar.
Citera
2009-09-22, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Mona Sahlin väcker känslor precis som Palme gjorde. Hon har gjort en del misstag det erkänner t o m hon. Hon är däremot en person som är bra på att övertyga det är det många som har berättat om. Janne Joseffson berättade t ex om hur hon kom till ett möte där folkv ar starkt kritiska till någon tanke sap hade men sen hon gick därifrån så höll alla med henne.

Man blir inte partiledare för Sap om man är helt "oduglig". Sahlin är inte min favoritpolitiker, men att hon skulle vara så usel som många här på flashback försöker framställa henne är en myt. Hon talar enkelt så folk förstår, hon kan dock "hänga med2 om det blir svåare med och hon framstår som sympatisk. Hon har skrivit en bok i retorik med, funderat på att skaffa den någon gång.

Jadå det skulle jag, då jag förstår att det inte är en enda person som sitter och fattar alal beslut utan de har många rådgivare med. Jag hoppas mycket på att Lars Ohly får en bra ministerpost, t ex finansminister, skolminister, utbildnignsminister eller utrikesminister, tror det kan bli en stark Vänsterregering efter nästa val när borgarna har visat på igen att deras politik inte fungerar.

Preics, retorik
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1004052&page=4
Hon är en sofist:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sofister
Citera
2009-09-22, 10:20
Medlem
Citat:
...hävdas från vänsterhåll är ju att egenintresset inte ljuger. Kanske kan det inte hålla tyst heller. I formell mening är det ju samma skatt på inkomst på pension och inkomt från arbete, men den som har förvärvsinkomet får på denna göra ett avdrag. En rätt snygg konstruktion. Pensionären är inte lurad på något sätt utan fortsätter att betala den skatt som han skulle gjort i vilket fall. Fördelen med jobbskatteavdraget är ju tvåfaldigt; både stiumlans till arbete och ökad konsumtion. Ett "pensionärsskatteavdrag" skull bara tillgodose den ena aspekten, och i mindre skala.

Jasså? Jag tycker minsann jag fått höra att minskad skatt leder till ökad konsumtion etc etc...

Citat:
Förmodligen inser rätt många pensionärer det rimliga i detta. Vi har ju därtill nu en pensionärsgeneration som ofta lever i villor som byggda på 60- och 70-talen i praktiken de fått betalt för att bo i genom goda avdrag, gynnsamma lån och hög inflation. Då klagade de inte. Nu får detta bli dagens arbetande generations incitament. Bättre därtill eftersom det inte ser ut att vara inflationsdrivande.

Det är bara emotionellt rationaliserade skadade på FB som kan undvika tanken att allt är relativt. Det kommer aldrig vara liknande förutsättningar hur man än vrider och vänder på det. Vad som räknas är idag.

Många pensionärer kanske drar din slutsats men återigen är ordet många relativt. Majoriteten tror jag knappast accepterar att de hade det bra för 30 år sedan och därför inte förtjänar det bättre idag.
Citera
2009-09-22, 10:27
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daho
Ökad konsumtion, resor, hobbies, sparande.

..Om Ohly kommer till makten så blir det kanske så att för att få ut pengar efter skatt så måste man ansöka om pengarna, så att det kommer alla till gagn. "köpa fiskeutrustning? Icke, du har ju redan så mycket" "Två kilo socker? Det är ok, här får du en kupong". Bäst är dock om hela lönen dras i skatt så att staten sedan kan dela ut bidrag till det som politikerna tycker behövs.

och med moderaterna kanske det inte ens får finnas en fiskebutik
inga brödköer för det finns ingen brödbutik
Citera
2009-09-22, 10:28
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Egentligen har varken du eller någon annan ett smack med att göra vad jag gör med mina egna pengar, men jag har köpt en ny bil och börjat anlita hantverkare och reparatörer till sådant jag tidigare ägnat en hel helg (och lite arbetstid) till att fixa själv.

kanske gjorde nytta för samhället om hantverkaren gjorde nåt bra för dem..
Citera
2009-09-22, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
och med moderaterna kanske det inte ens får finnas en fiskebutik
inga brödköer för det finns ingen brödbutik

får inte finnas? vad dillar du om?
Citera
2009-09-22, 15:01
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackrose83
Jasså? Jag tycker minsann jag fått höra att minskad skatt leder till ökad konsumtion etc etc...
Var i sitt inlägg förnekar Strix det?

Citat:
Fördelen med jobbskatteavdraget är ju tvåfaldigt; både stiumlans till arbete och ökad konsumtion. Ett "pensionärsskatteavdrag" skull bara tillgodose den ena aspekten, och i mindre skala.
Citera
2009-09-22, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Var i sitt inlägg förnekar Strix det?

Ingenstans har du rätt i. Jag missade den biten och får ursäkta Strix.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in