2009-09-18, 17:40
Medlem
Kannans avatar
Den röd-gröna röran fortsätter att vinna mark. Det som för ett tag sedan såg ut att växa till en klar alliansseger har idag slått om helt och de senaste mätningarna visar att de röd-gröna ökar sin ledning.

Trots att det överlägset mest radikala partiet i riksdagen, Vänsterpartiet, just nu aspirerar på finansministerposten så verkar inte väljarna alls rädas. Mona Sahlin är just nu statsminister om 1 år, och Miljöpartiet vill i praktiken förbjuda bensin. Partierna har dessutom visat i alla medier att de inte kan samarbeta. Varför flyr inte medelklassväljarna?

Hur kan alliansen tappa mark gentemot detta misär-pack? Varför gör dom det? Är det något som talar för att vinden vänder?

Upplys en undrande.
Citera
2009-09-18, 17:42
Bannlyst
För att delar av deras politik saknar stöd? Lika mycket som Alliansens bästa valarbetare är en av de bästa för de rödgröna Anders Borg.
Citera
2009-09-18, 17:47
Medlem
Are-ons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Windeskog
För att delar av deras politik saknar stöd? Lika mycket som Alliansens bästa valarbetare är en av de bästa för de rödgröna Anders Borg.

Precis. med den clownen så framstår vilka som helst som ljushuvuden. tror alliansen klantar till det för mkt.
Citera
2009-09-18, 18:02
Bannlyst
Den professorn jag nu har på mitt Universitet hade Borg som elev en gång - han var lika extrem då!
Citera
2009-09-18, 18:43
Medlem
Poeten-Skes avatar
Citat:
Den professorn jag nu har på mitt Universitet hade Borg som elev en gång - han var lika extrem då!

"Lika extrem" - vad pratar du om egentligen? Borg är en ex-anarkokapitalist som idag är i toppen utav ett smyg-socialdemokratiskt parti. Det är en enorm förändring utav hans personlighet.
Citera
2009-09-18, 18:47
Avslutad
För att sjukvården kollapsar, barnen har inga böcker i skolorna, de gamla mår illa .....kanske...

Jag är inte insatt, jag talar bara om vad jag ser.
Citera
2009-09-18, 18:48
Medlem
De sossar som proteströstade på alliansen som en markering mot Göran Persson håller på att komma hem igen till den trygga, omhändertagande, socialdemokratin.
Citera
2009-09-18, 18:52
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
"Lika extrem" - vad pratar du om egentligen? Borg är en ex-anarkokapitalist som idag är i toppen utav ett smyg-socialdemokratiskt parti. Det är en enorm förändring utav hans personlighet.
Hehe! Det stämmer väldigt bra...
Citera
2009-09-18, 18:53
Medlem
kalle Karlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
För att sjukvården kollapsar, barnen har inga böcker i skolorna, de gamla mår illa .....kanske...

Jag är inte insatt, jag talar bara om vad jag ser.

Nej, insatt är du då rakt inte. Sjukvården kollapsar? Inte sett en enda nyhet om detta.

Barn har inga böcker i skolan. Kom igen nu för tusan.

De gamla mår illa. Gamla mår dåligt och kommer alltid att göra det just på grund av att de är gamla.

Det är sådana som du som lägger din röst på S för att du hörde i kafferummet att en kollegas kusins, frus moster fick minsann vänta 30 minuter i väntrummet, utan ens att få en tidning att läsa!

Jag anser att man borde gå någon kurs för att få rösträtt, hela svängen med att man ska vara 18 är ju åt helvete. Jag var nog mer allmänbildad när jag var 18 än 80% av den "äldre" befolkningen är.
Citera
2009-09-18, 18:56
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Tja vi har ju en ekonomisk kris på halsen, folks ser nedskärningar överallt, vi har en växande främlingsfientlighet och inte minst en massarbetslöshet som förväntas förvärras och dessutom en pandemi.

Naturligtvis är inget av det här alliansens fel, men väljarkåren fungerar inte så. Vi orkar eller kan inte som grupp sätta sig in i orsak och verkan och därför styr magkänsla före förnuft för den stora massan. Alliansen har fullkomligt misslyckats med att inge något vidare hopp för framtiden eftersom de tuffar på som om inget har hänt. Skattesänkningar och privatiseringar genomförs i en tid när folk formligen skriker efter trygghet och det går inte hem.

Alla vet att en röst på sossarna i grund och botten är en trygg röst eftersom de aldrig gör något drastiskt. Dessutom valdes alliansen in på basis att de gjorde något åt arbetslösheten och nu när den är värre än någonsin, samtidigt som alliansen inte gör något, kan de inte längre hävda något existensberättigande som regering. Samtidigt som man dessutom skär ned på försvaret, inför massövervakning (vilket folk är livrädda för) och misslyckas med att göra skolan till den oas av lugn man lovat.

Alliansen har lyckats skrämma livet ur sina väljare. Enda anledningen till att sossarna inte har mer stöd är att tanken på Mona Sahlin som partiledare är minst lika skrämmande.
Citera
2009-09-18, 18:58
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle Karlsson
Nej, insatt är du då rakt inte. Sjukvården kollapsar? Inte sett en enda nyhet om detta.

Barn har inga böcker i skolan. Kom igen nu för tusan.

De gamla mår illa. Gamla mår dåligt och kommer alltid att göra det just på grund av att de är gamla.

Det är sådana som du som lägger din röst på S för att du hörde i kafferummet att en kollegas kusins, frus moster fick minsann vänta 30 minuter i väntrummet, utan ens att få en tidning att läsa!

Jag anser att man borde gå någon kurs för att få rösträtt, hela svängen med att man ska vara 18 är ju åt helvete. Jag var nog mer allmänbildad när jag var 18 än 80% av den "äldre" befolkningen är.

Men det är så det fungerar. Det är bara en minoritet av väljarna som faktiskt intresserar sig för politik (flera miljoner läser inte ens tidningen) med resultatet att man väljer på helt andra premisser, som magkänsla och umgänge.
Citera
2009-09-18, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stroh-M.D.
Tja vi har ju en ekonomisk kris på halsen, folks ser nedskärningar överallt, vi har en växande främlingsfientlighet och inte minst en massarbetslöshet som förväntas förvärras och dessutom en pandemi.

Naturligtvis är inget av det här alliansens fel, men väljarkåren fungerar inte så. Vi orkar eller kan inte som grupp sätta sig in i orsak och verkan och därför styr magkänsla före förnuft för den stora massan. Alliansen har fullkomligt misslyckats med att inge något vidare hopp för framtiden eftersom de tuffar på som om inget har hänt. Skattesänkningar och privatiseringar genomförs i en tid när folk formligen skriker efter trygghet och det går inte hem.

Alla vet att en röst på sossarna i grund och botten är en trygg röst eftersom de aldrig gör något drastiskt. Dessutom valdes alliansen in på basis att de gjorde något åt arbetslösheten och nu när den är värre än någonsin, samtidigt som alliansen inte gör något, kan de inte längre hävda något existensberättigande som regering. Samtidigt som man dessutom skär ned på försvaret, inför massövervakning (vilket folk är livrädda för) och misslyckas med att göra skolan till den oas av lugn man lovat.

Alliansen har lyckats skrämma livet ur sina väljare. Enda anledningen till att sossarna inte har mer stöd är att tanken på Mona Sahlin som partiledare är minst lika skrämmande.

Sant.

En röst på moderaterna = status quo

En röst på socialdemokraterna = höjda skatter med utbyggd offentlig sektor, troligen toppat med lån utomlands.

Summa summarum inget utav alternativen är lockande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in