2009-09-18, 19:10
Medlem
walkaboutss avatar
Därför att dom är sämst.
Citera
2009-09-18, 19:13
Medlem
Sifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stroh-M.D.
Dessutom valdes alliansen in på basis att de gjorde något åt arbetslösheten och nu när den är värre än någonsin, samtidigt som alliansen inte gör något, kan de inte längre hävda något existensberättigande som regering.
Fast det gör de ju. De måste bara bli bättre på att förklara att skattesänkningar ÄR att göra något mot arbetslöshet.
Citera
2009-09-18, 19:14
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Sant.

En röst på moderaterna = status quo

En röst på socialdemokraterna = höjda skatter med utbyggd offentlig sektor, troligen toppat med lån utomlands.

Summa summarum inget utav alternativen är lockande.

Ungefär. Skall man vara rättvis borde man nästan ge alliansen en respit att få fyra år till att genomföra sina löften bara för att den här senaste perioden har varit så överjävlig, med finanskris och allt. Fast så fungerar det ju inte. De skulle bara överge sina nuvarande löften och ge sig in på nya projekt, en röst för fyra år till är trots allt en röst för en mer progressiv variant av nuvarande politik. De kanske skulle få för sig att helt privatisera sjukvården eller något.
Citera
2009-09-18, 19:15
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sifter
Fast det gör de ju. De måste bara bli bättre på att förklara att skattesänkningar ÄR att göra något mot arbetslöshet.

Som sagt: väljare är inte rationella. Det syns inte nu och kommer inte synas än på ett par år. För den genomsnittliga väljaren är det ett bevis på att det inte fungerar. Han kan till och med argumentera för att situationen blir värre genom att jämföra siffror för 2006 och 2010.
Citera
2009-09-18, 19:28
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ungefär. Skall man vara rättvis borde man nästan ge alliansen en respit att få fyra år till att genomföra sina löften bara för att den här senaste perioden har varit så överjävlig, med finanskris och allt. Fast så fungerar det ju inte. De skulle bara överge sina nuvarande löften och ge sig in på nya projekt, en röst för fyra år till är trots allt en röst för en mer progressiv variant av nuvarande politik. De kanske skulle få för sig att helt privatisera sjukvården eller något.
Jag håller dock inte helt med dig. Precis efter det stora raset (runt jul?), då varslen var som flest och nyheterna svämmade över om rapporter om konkurser och uppsägningar, var väl tidpunkten då Alliansen hämtade upp sig från katastrofmätningarna tidigare (då det var typ 30 % kontra 55 % typ) ?

Har också läst från flera analytiker och experter att finanskrisen snarare kan gynna Reinfeldt-regeringen, om man sköter krisen snyggt, men detta har de blåa uppenbarligen inte gjort. Vad tycker ni om detta?
Citera
2009-09-18, 19:37
Medlem
TengilKatos avatar
Citat:
Tja vi har ju en ekonomisk kris på halsen, folks ser nedskärningar överallt, vi har en växande främlingsfientlighet och inte minst en massarbetslöshet som förväntas förvärras och dessutom en pandemi.

Det stämmer att invandrarna hatar svenskar
Citera
2009-09-18, 19:43
Medlem
kalle Karlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Jag håller dock inte helt med dig. Precis efter det stora raset (runt jul?), då varslen var som flest och nyheterna svämmade över om rapporter om konkurser och uppsägningar, var väl tidpunkten då Alliansen hämtade upp sig från katastrofmätningarna tidigare (då det var typ 30 % kontra 55 % typ) ?

Har också läst från flera analytiker och experter att finanskrisen snarare kan gynna Reinfeldt-regeringen, om man sköter krisen snyggt, men detta har de blåa uppenbarligen inte gjort. Vad tycker ni om detta?

Eftersom de så uppenbarligen inte gjort det får du nog bestämt redovisa källor på att de inte har det.

KI (Konjunkturinstitutet) har snaraste berömt regeringen för sin krishantering (som jag ironiskt nog inte hittar källa på, nån kanske kan hjälpa till där).
Citera
2009-09-18, 19:46
Medlem
Citat:

?

Alliansen har skött krisen otroligt skickligt, till skillnad från vad S hade gjort.
Citera
2009-09-18, 19:50
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Trots att det överlägset mest radikala partiet i riksdagen, Vänsterpartiet, just nu aspirerar på finansministerposten så verkar inte väljarna alls rädas.
...

Varför flyr inte medelklassväljarna?

Det beror på att den politik som Aliansen bdriver är väldigt ovan för många svenskar. Det här med att arbeta och själv ta ansvar för sin situation är för många ett helt nytt, otäckt koncept. Aööt blir så mycket enklare om staten sköter det hela. Dessutom har man sänkt a-kassan och börjat tillämpa gamla regler i sjukförsäkringen så att folk som är friska inte lika lätt kan gå sjukskrivna eller vara förtidspensionerade livet ut.

Medelklassväljar flyr till stor del. Tittar man på vilka som röstar på socialdemokraterna så är det i mångt och mycket invandrare och folk som är mer eller mindre beroende av staten för att klara sin nuvarande levnadsstandard.

Kom ihåg att 4 av 5 vuxna svenskar saknar tillgångar om man räknar bort bostaden. Staten är deras enda garant. Det har under sossestyret helt enkelt varit svårt för många att spara ihop ett kapital och det har kanske heller inte behövts. Man har alltså prioriterat större boende, finare bil etc istället för att bygga upp en buffert i händelse av dåliga tider. Väldigt många familjer kan itne ens köpa en ny frys i morgon om den gamla rasr, utan måste köpa den på kredit. Vänsterns prat om "rättvisa" blir då väldigt lockande. Speciellt för dom som saknar insikt i att resurser måste skapas innnan dom kan fördelas.
Citera
2009-09-18, 19:54
Bannlyst
alliansens mätningar

Det är Mycket svårt att förstå denna mätning, va fan har motståndarna gjort. Ingenting kanske därför. Sen har vi ju den ekonomiska krisen, höjd akassa, sänkt ersättning av FK samt ändrade regler som är tuffare. Sen har ju en del stolpskott till ministrar. Sätt in Maria Abramsson i någon ministepost direkt. Hon skulle var en stor tillgång, påläst, saklig, intilligent mm.
Citera
2009-09-18, 20:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalle Karlsson
Nej, insatt är du då rakt inte. Sjukvården kollapsar? Inte sett en enda nyhet om detta.

Barn har inga böcker i skolan. Kom igen nu för tusan.

De gamla mår illa. Gamla mår dåligt och kommer alltid att göra det just på grund av att de är gamla.

Det är sådana som du som lägger din röst på S för att du hörde i kafferummet att en kollegas kusins, frus moster fick minsann vänta 30 minuter i väntrummet, utan ens att få en tidning att läsa!

Jag anser att man borde gå någon kurs för att få rösträtt, hela svängen med att man ska vara 18 är ju åt helvete. Jag var nog mer allmänbildad när jag var 18 än 80% av den "äldre" befolkningen är.

Kanske därför att du inte behövt deras hjälp?
Senast jag talade med en läkare (förra veckan) så fick jag svaret att han gjorde tre läkares jobb. Då jag inte var nöjd, talade jag med en ny, som sa att allt avstannats pga, svininfluensan. Men det är kanske bara jag? Som ska sluta vara orolig nu när jag fått medicin som "botat" mig men gjort mig sjuk på annat vis med h-vetiska biverknigar. Hell sjukvården.

Har du barn?

Den dagen du blir gamal så hoppas jag att du har kommit till insikt.
Har du föräldrar? Mor-, Far-, föräldrar? Någon du bryr dig om?
Nåja, du lär också bli varse, precis som jag blev.
Citera
2009-09-18, 20:02
Medlem
Pestens avatar
Ta det lugnt. När det blir valdebatt mellan Alliansen och den Rödgröna misären så kommer majoriteten förhoppningsvis att inse hur jävla ihålig och pantad vänsterfalangens politik är i jämförelse. Svenska folket har ju mer eller mindre i 70 år blivit hjärntvättad med sossepropaganda, det tar nog lite tid att tvätta ur den skiten.
Det finns för övrigt en intressant bok skriven av Bryan Caplan "The myth of the rational voter: Why democracies choose bad policies" som behandlar den röstberättigade okunskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in