2009-09-18, 19:49
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Då tycker jag faktiskt att det är Befälets ansvar. Skulle tillochmed tro att det står i det användaravtal han troligtvis skrivit under att han är ansvarig för vad som sker när han är inloggad.

Det känns så enligt mig också. Hoppas även Befälet ansågs som skyldig.
Citera
2009-09-18, 19:55
Medlem
coremanneJns avatar
Såvitt jag vet så klassas tårgas som militärt kemiskt stridsmedel..
Citera
2009-09-18, 19:57
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Bådas ansvar, i min mening. Jag ser det som en dörr som lämnats olåst, och vet man att man inte ska gå in kvittar det rent ansvarsmässigt om den är låst eller ej. Om ett befäl t.ex. lämnar dörren till säkerhetsskåpet öppen har han förvisso brustit i sitt ansvar, men detta betyder det inte att det är fritt fram för alla vpl att utan repressalier använda det som förvaras där.

Skulle nog vilja stämma in med dig där. Befälet har uppenbarligen brustigt. Är det ett säkerhetssystem skall man bara inte lämna det oskyddat som befälet i detta fall gjort. Men Vpl som totalt ansvarslöst hanterat en dator på ett sätt han inte skall göra skall självklart straffas. Men sin ersättning skall han inte bli utan. Det är min mening.
Citera
2009-09-18, 19:58
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coremanneJn
Förresten så hade vi en kille i plutonen som hade stulit kemiska stridsmedel.. allt han fick var en tillsägelse..

Från vilken främmande makt stal han de?

Eller du kanske påstår att svenska försvaret har kemiska stridsmedel?

//Brute
Citera
2009-09-18, 19:58
Medlem
coremanneJns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayson
Det känns så enligt mig också. Hoppas även Befälet ansågs som skyldig.

Absolut inte..
Citera
2009-09-18, 19:59
Medlem
koffe82s avatar
Citat:
Såvitt jag vet så klassas tårgas som militärt kemiskt stridsmedel..

Helt sant, fel av mig.

Tror dock fortfarande att vi inte fått höra hela sanningen i den här historien. Endast tillsägelse för stöld av tårgas, yeah right. Ni måste ha Sveriges ynkligaste befäl, eller så... tja ljuger du.
Citera
2009-09-18, 20:07
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Absolut inte..

Låter verkligen märkligt..
Citera
2009-09-18, 20:09
Medlem
Brutes avatar
Kemiska stridsmedel är förbjudna att använda enligt bl a Genevekonventionen.

Tårgas används inom det svenska försvaret.
Du påstår att svenska förvaret bryter mot Genevekonventionen och använder det dessutom t o m mot sina egna värnpliktiga soldater.

Tårgas är inget stridsmedel. Det är en övningsindikator för bl a skyddsmaskkontroll och används även för att simulera C-stridsattack.

Det lilla fosfor som finns i spårljusammunitionen är t o m mer omdiskuterat att bryta mot koventionen. Eftersom det ju är ett vapen som är tänkt att användas mot mänskliga mål i strid.

För övrigt tycker jag att det är helt rätt att du missar den ersättning du hoppas få ut. Det råder väl knappast någon delad mening om att det du gjorde var fel, klantigt och olagligt.

//Brute
Senast redigerad av Brute 2009-09-18 kl. 20:13.
Citera
2009-09-18, 20:11
Medlem
coremanneJns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffe82
Helt sant, fel av mig.

Tror dock fortfarande att vi inte fått höra hela sanningen i den här historien. Endast tillsägelse för stöld av tårgas, yeah right. Ni måste ha Sveriges ynkligaste befäl, eller så... tja ljuger du.

Tror jag fått med det viktigaste i det jag skrivit. Och ja, han fick endast en tillsägelse. Inte ens en anmälan. Antar väl att det är för att han ser ut som en person som aldrig träffat människor och säger aldrig knappt.

F.ö, det finns alltså inget jag kan göra? Något vill jag göra iaf.
Citera
2009-09-18, 20:11
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayson
Låter verkligen märkligt..

Bero på kultur på de aktuella förbandet !

på tidigt 90 tal så åtalades värnplikiga för en försvunnen vindrock

Att sedan en värnplikig inte har samma rättigheter som en anställd är väl självklar ? ( förutsätter at du inte nyttjar horor utomlands )
Citera
2009-09-18, 20:12
Medlem
coremanneJns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Kemiska stridsmedel är förbjudna att använda enligt bl a Genevekonventionen.

Tårgas används inom det svenska försvaret.
Du påstår att svenska förvaret bryter mot Genevekonventionen och använder det dessutom t o m mot sina egna värnpliktiga soldater.

Tårgas är inget stridsmedel. Det är en övningsindikator för bl a skyddsmaskkontroll och används även för att simulera C-stridsattack.

Det lilla fosfor som finns i spårljusammunitionen är t o m mer omdiskuterat att bryta mot koventionen. Eftersom det ju är ett vapen som är tänkt att användas mot mänskliga mål i strid.

//Brute

Nu förstår jag inte riktigt, men antar att du är rätt kunnig inom området.

Vi hade en övning med skyddsmaskerna, där tårgas var involverad. Personen i fråga stal då en "ampull" eller vad man skall kalla det med tårgas.
Citera
2009-09-18, 20:16
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Nu förstår jag inte riktigt, men antar att du är rätt kunnig inom området.

Vi hade en övning med skyddsmaskerna, där tårgas var involverad. Personen i fråga stal då en "ampull" eller vad man skall kalla det med tårgas.

han stal en miltär årgasfackla ( indikator för maskkonroll )
Det du gjorde var 7 resor värre oavsett dumhet och hjärndöhet ( då detta vid ett felaktigt tillfälle kunna åsamka landet oreparabel skada )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in