2009-09-18, 16:58
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Vad du gjorde vara att du anslöt en maskin som inte var avsedd för att anslutas mot yttre nätverk Skyll dig själv och be en smärre bön för att en anmälan inte upprättas vilket kan göras i efterhand så gnäll lite till så får du en anmälan på dig ( då de böterna lär vara minst 10 gånger högre än vad penningarna du fikar efter )

Ja för FM ser ju allvarligt på hur man hanterar känsliga uppgifter..ta Tony Stigsson som exempel...han fick ju hårda straff för sitt gödslande av hemligstämplat material...hehehe Fick han ens böter sitt tilltag? Och han var ju en av ÖB's närmaste män.
Citera
2009-09-18, 17:00
Medlem
coremanneJns avatar
Förresten så hade vi en kille i plutonen som hade stulit kemiska stridsmedel.. allt han fick var en tillsägelse..
Citera
2009-09-18, 17:06
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Ja för FM ser ju allvarligt på hur man hanterar känsliga uppgifter..ta Tony Stigsson som exempel...han fick ju hårda straff för sitt gödslande av hemligstämplat material...hehehe Fick han ens böter sitt tilltag? Och han var ju en av ÖB's närmaste män.

Ja stigson fick böter dock belystes inte den delen av straffet i media ( iofs ser jag fängelse som värre än böter )

Tro mig jag har sett folk åtalas för en förlust av en vindrock ( iofs var detta innan 1994 )
Citera
2009-09-18, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Fy fan va larvigt, du blir utkastad för någon skitsak du inte ens begått med uppsåt. Fy fan va larvigt svenska försvaret börjar bli.

Ja, förfan om vi inte vore så larviga så skulle han fått åtm nackskott.

Men TS borde självklart vara berättigad till pengarna han har gjort sig förtjänt av dessvärre har du nog liten makt emot försvaret.

Kontakta uppdrag granskning?
Citera
2009-09-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbesmamma
Ja, förfan om vi inte vore så larviga så skulle han fått åtm nackskott.

Men TS borde självklart vara berättigad till pengarna han har gjort sig förtjänt av dessvärre har du nog liten makt emot försvaret.

Kontakta uppdrag granskning?

Visst det var en larmdator som internet absolut inte ska finnas vid, rekryten kunde ha fått sig en rejäl lavett i nacken och bestraffning som blir kännbar, istället för att utesluta han ur hela skiten, som att göra sig av med problemet, istället för att lära rekryten ansvar över sin handling och låta han tåga kvar men med större hökögon över sig.
Citera
2009-09-18, 17:15
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Visst det var en larmdator som internet absolut inte ska finnas vid, rekryten kunde ha fått sig en rejäl lavett i nacken och bestraffning som blir kännbar, istället för att utesluta han ur hela skiten, som att göra sig av med problemet, istället för att lära rekryten ansvar över sin handling och låta han tåga kvar men med större hökögon över sig.

Fick jag bestämma skulle han genomgått gatlopp Vad han gjorde var oursäktligt och kunde under fel omständigheter vållat stor skada ( visst idagsläget kostade det inte mer än larmkostnaden samt behörig granskning av behöriga tekniker )

Kostnaden för det i mantimmar tänker jag inte ens efterforska
Citera
2009-09-18, 18:51
Medlem
mcJOckes avatar
Känns ju anmärkningsvärt att TS ens lyckades med tilltaget. Måste ju vara oerhört allvarligt att man slå ut ett sånt system så enkelt. Gör som på så många civila företag, ge han ett samtal med chefen, en utskällning och ta reda på problemet och lös det. Vet inte många företag där man kan lyckas med sådant. Självklart finns det sådana, men system som är känsliga och som inte är tillräckligt säkrade skall inte hanteras av ungdommar. Säger ju sig självt att man vill göra det man alltid gör när saker och ting blir tråkigt..
Pengarna skall han så klart ha, oavsett han blir utkastad eller inte.
Citera
2009-09-18, 19:12
Medlem
zpiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Känns ju anmärkningsvärt att TS ens lyckades med tilltaget. Måste ju vara oerhört allvarligt att man slå ut ett sånt system så enkelt. .

Funderar också på det tyvärr beror det nog på att ett befäl varit inloggad tidigare, har datorn låsts och TS kollat in befälets lösen kommer han in med för mycket rättigheter...

En larmdator skall vara så skyddad att endast ett fåtal kan få tag på den fysiskt, och ändå färre kunna komma in på den med ett konto som kan ha vissa admin rättigheter. Tvivlar på att vi har fått höra allt från TS...
Citera
2009-09-18, 19:19
Medlem
coremanneJns avatar
Jag har inte tittat på någons lösenord eller dyl. Ett befäl hade sedan tidigare loggat in på larmdatoranvändaren (administratör) och glömt logga ut. Jag hade oturen att inte se detta när jag bytte ip-adress.

Vanligtvis så kan man ju inte ändra något på värnpliktsanvändarn.
Citera
2009-09-18, 19:33
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coremanneJn
Jag har inte tittat på någons lösenord eller dyl. Ett befäl hade sedan tidigare loggat in på larmdatoranvändaren (administratör) och glömt logga ut. Jag hade oturen att inte se detta när jag bytte ip-adress.

Vanligtvis så kan man ju inte ändra något på värnpliktsanvändarn.

Då tycker jag faktiskt att det är Befälets ansvar. Skulle tillochmed tro att det står i det användaravtal han troligtvis skrivit under att han är ansvarig för vad som sker när han är inloggad.

Sen kan jag tycka att det är lite tråkigt att man inte tänker över konsekvenser innan man gör nå så kapitalt dumt som att försöka byta ip.

Sedan undrar man ju också vad för instruktioner du fått som användare av datorn? Har man förklarat vad den används till och VARFÖR man inte skall kunna komma in på facebook? Isf är det rätt med ett diciplinstraff. Att bli av med sin ersättning för utfört jobb är inte tillåtet nån annanstans och det borde inte vara det i lumpen heller.
Citera
2009-09-18, 19:38
Medlem
koffe82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coremanneJn
Förresten så hade vi en kille i plutonen som hade stulit kemiska stridsmedel.. allt han fick var en tillsägelse..

Ljuger du inte lite nu?

Kemiskt stridsmedel...
Citera
2009-09-18, 19:40
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Då tycker jag faktiskt att det är Befälets ansvar. Skulle tillochmed tro att det står i det användaravtal han troligtvis skrivit under att han är ansvarig för vad som sker när han är inloggad.
Bådas ansvar, i min mening. Jag ser det som en dörr som lämnats olåst, och vet man att man inte ska gå in kvittar det rent ansvarsmässigt om den är låst eller ej. Om ett befäl t.ex. lämnar dörren till säkerhetsskåpet öppen har han förvisso brustit i sitt ansvar, men detta betyder det inte att det är fritt fram för alla vpl att utan repressalier använda det som förvaras där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in