2010-01-01, 17:30
Medlem
4l13ns avatar
Smart av dig att skriva vad som händer om man ändrar ipaddresserna på larmdatorn. Du tror inte att någon annan skulle vilja få reda på det va? Utöver det så tycker jag att det var helt idiotiskt av dig att lägga upp en ursäkt att du "ville komma åt facebook". Det finns redan internet där du gjorde lumpen dumfan, gå en trappa upp.
Citera
2010-01-02, 01:14
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4l13n
Smart av dig att skriva vad som händer om man ändrar ipaddresserna på larmdatorn. Du tror inte att någon annan skulle vilja få reda på det va?
Det tror faktiskt inte jag. Har man tillgång till datorn så finns det väl lättare sätt att sabotera den på än att lyckas fixa administratörsrättigheter och ändra IP, såsom fysiskt våld.
Citera
2010-01-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coremanneJn
Goddag, flashback.

Jag blev för dryga en vecka sedan utkastad från lumpen. Anledningen till detta var "sabotage" och "datorintrång" fast jag i själva verket, helt utan uppsåt ändrade ipadressen på en larmdator som var inloggad som Administratör för att lyckas komma ut på facebook. (OBS. DENNA ÄR ALDRIG INLOGGAD PÅ DENNA ANVÄNDARE ANNARS. ANLEDNINGEN VAR ATT ETT BEFÄL HADE LOGGAT IN FÖR LÄNGESEDAN OCH SEDAN INTE LOGGAT UT.)

När jag ändrade ip-adressen så la hela larmsystemet ner på just denna dator. Förblev såhär i dryga 5h tills vi löste problemet.

Sen så ringde jag någon slags handläggare på MarinBasen i Karlskrona och frågade hur det blev med min värnpliktsersättning (muckbidraget).

Hon säger att jag inte kommer få något sådant med tanke på att jag hade ett "val" när jag gjorde det. Jag var tydligen inte berättigad detta då.

Frågade henne varför två andra hade fått dessa pengar när dom blivit utkickade, då sa hon bara att dom "gjorde det utanför lumpen" så dom fick fortfarande pengar, men blev samtidigt fortfarande utkastade.

Har Försvarsmakten RÄTT att göra såhär?

Tack på förhand.

/En förvirrad f.d värnpliktig.

Du menar att du tror att du har RÄTT att göra så bara för att någon annan glömt logga ut?
Trots att det är möjligt att göra saker, så är det inte ok att göra dem.

Det enda korrekta du kunde gjort var att logga ut datorn omedelbart och rapportera saken.
Allt annat du gjort elle kunde gjort i det fallet, är och skall vara straffpliktigt.

Självfallet har de rätt till detta.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in