2009-09-18, 10:03
Medlem
Hej!

Sitter med en hemtenta som max får vara max 1000 ord, mitt problem är att jag inte pluggat på ca 15 år så jag är väldigt konfunderad över hur den ska se ut, själva texten, min egen diskussion kring uppgiften osv är redan klar men hur det ska paketeras har jag dålig koll på, hur ska man dela upp den? Man kan ju inte dela upp den som om det vore en hel uppsats då får man inte plats med någon text öht på två sidor så jag antar att det måste se ut som nån form av uppsats light.

Har sökt efter exempel på hemtentor på nätet utan framgång, skulle underlätta enormt att bara få se hur upplägget ska se ut.

Mitt ämne är företagsvetenskap men själva huvuduppgiften är jag som sagt klar med, paketeringen är jag mer osäker på.

Tacksam för all hjälp på detta, kanske framstår som en ganska simpel fråga men det jag gjort hittils känns väldigt bra så det verkar onödigt att tappa betyg på simpla felaktigheter i formatet
Citera
2009-09-18, 10:55
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
Hej!

Sitter med en hemtenta som max får vara max 1000 ord, mitt problem är att jag inte pluggat på ca 15 år så jag är väldigt konfunderad över hur den ska se ut, själva texten, min egen diskussion kring uppgiften osv är redan klar men hur det ska paketeras har jag dålig koll på, hur ska man dela upp den? Man kan ju inte dela upp den som om det vore en hel uppsats då får man inte plats med någon text öht på två sidor så jag antar att det måste se ut som nån form av uppsats light.

Har sökt efter exempel på hemtentor på nätet utan framgång, skulle underlätta enormt att bara få se hur upplägget ska se ut.

Mitt ämne är företagsvetenskap men själva huvuduppgiften är jag som sagt klar med, paketeringen är jag mer osäker på.

Tacksam för all hjälp på detta, kanske framstår som en ganska simpel fråga men det jag gjort hittils känns väldigt bra så det verkar onödigt att tappa betyg på simpla felaktigheter i formatet

Mitt råd är att följa lärarens riktlinjer, då ska det vara omöjligt att tappa poäng. Det är hans skyldighet att upplysa er om punktstorlek, radavstånd och andra stilistiska krav. Min erfarenhet är att dom inte brukar vara benhårda, utan det räcker om texten är lättläst och löper i en logisk följd. Viktigast är att det inte ser hafsigt ut.
Senast redigerad av 4522 2009-09-18 kl. 10:59.
Citera
2009-09-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Mitt råd är att följa lärarens riktlinjer, då ska det vara omöjligt att tappa poäng. Det är hans skyldighet att upplysa er om punktstorlek, radavstånd och andra stilistiska krav. Min erfarenhet är att dom inte brukar vara benhårda, utan det räcker om texten är lättläst och löper i en logisk följd. Viktigast är att det inte ser hafsigt ut.

Problemet är att det inte finns några riktlinjer öht på själva formatet vilket gett mig lite problem då jag inte skrivit något liknande sen jag gick i gymnasiet tidigt 90 tal.....de enda exempel på nätet jag kan hitta är uppsatser på 50+ sidor
Citera
2009-09-18, 11:08
Medlem
black-swans avatar
Borde gå att söka upp andra liknande uppgifter.

Jag skulle köra på:
- times/cambria strl 12
- 1.15/1.5 radavstånd

Rubriker och andra dispositionsfrågor brukar vara väldigt knutna till uppgiften.
Citera
2009-09-18, 11:46
Medlem
En följfråga, misstänker att jag nu har något mer än 1000 ord, något enkelt sätt man kan räkna detta och vad händer om jag lämnar in en tenta med lite mer än 1000 ord (runt 2,5 sida)?
Citera
2009-09-18, 11:52
Medlem
Fails avatar
Word visar väl hur många ord ett dokument består av nere i statusfältet?
Citera
2009-09-18, 11:54
Medlem
shackmatts avatar
12 punkter tycker jag nästan kan bli lite stort, jag brukar köra på 10-11 beroende på typsnitt etc.

Om du skriver i Words så står det antal ord längst ner i programmet, intill boken med pennan över sig
Annars ska det finnas ett alternativ någonstans i Vertygsmenyn Nu var det ett tag sedan jag verkligen höll på med Words så jag minns inte till 100%... hehe...
Citera
2009-09-18, 11:59
Medlem
Ok har skrivit i wordpad nu men borde kunna flytta över det till word på någon annan dator, annars då om man ändå har fler än 1000 ord inlämnat? blir man underkänd rakt av då?
Citera
2009-09-18, 11:59
Medlem
Maniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
En följfråga, misstänker att jag nu har något mer än 1000 ord, något enkelt sätt man kan räkna detta och vad händer om jag lämnar in en tenta med lite mer än 1000 ord (runt 2,5 sida)?

Verktyg > Räkna ord

Det senare beror helt på din lärare. Det är viktigt att kunna begränsa sig, men de flesta brukar ha överseende med att man överstiger med ett antal ord.

Edit: Varför skriver du i wordpad när du har word?
Edit2: Never mind.
Senast redigerad av Manik 2009-09-18 kl. 12:08.
Citera
2009-09-18, 13:45
Medlem
Aquabots avatar
Times New Roman i storlek 12, enkelt radavstånd är standard vid de institutioner jag läst på. Sedan är det viktigt med sidhuvud, där skall du få med ditt namn, email, namn på institution och lärosäte, eventuell grupptillhörighet (om klassen är uppdelad i mindre grupper).

Om du har tid så kan du maila den ansvarige och fråga vad h*n vill ha för formalia.
Citera
2009-09-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Times New Roman i storlek 12, enkelt radavstånd är standard vid de institutioner jag läst på. Sedan är det viktigt med sidhuvud, där skall du få med ditt namn, email, namn på institution och lärosäte, eventuell grupptillhörighet (om klassen är uppdelad i mindre grupper).

Om du har tid så kan du maila den ansvarige och fråga vad h*n vill ha för formalia.

Hmm ok trodde man skrev namn osv på ett försättsblad?

1200 ord har jag nu men av det är ca 200 ord citat, källförteckning osv ska man räkna med det? Ska skickas in om en timme så jag hinner nog inte maila någon :-) men det kommer nog bli ok ändå
Citera
2009-09-18, 16:29
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
För framtida referens kan denna vara värd pengarna;

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147084596
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem