• 1
  • 2
2009-09-18, 22:17
Medlem
CurryCurres avatar
Som Vetrarmegin redan nämnde så är Nietzsche citatets upphovsman. Det har att göra med Nietzsches vilja att bejaka livet och varje händelse som kom i hans väg, oavsett om de var nyttiga/behagliga eller inte. Han menade absolut inte att alla som drabbas av bekymmer blir starkare på kuppen; bara att HAN blev det. Eftersom han ville tvinga sig själv att växa med varje utmaning, bli så stor att han kunde älska även de mest fruktansvärda öden.

Motsatsen är ressentimentsmänniskan, den som hukar under svårigheterna och säger "stackars mig, varför drabbas jag av det här? Vems fel är det?". En sådan människa växer inte av motgångar, men inte heller av medgångar.
Citera
2009-09-19, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Som Vetrarmegin redan nämnde så är Nietzsche citatets upphovsman. Det har att göra med Nietzsches vilja att bejaka livet och varje händelse som kom i hans väg, oavsett om de var nyttiga/behagliga eller inte. Han menade absolut inte att alla som drabbas av bekymmer blir starkare på kuppen; bara att HAN blev det. Eftersom han ville tvinga sig själv att växa med varje utmaning, bli så stor att han kunde älska även de mest fruktansvärda öden.

Motsatsen är ressentimentsmänniskan, den som hukar under svårigheterna och säger "stackars mig, varför drabbas jag av det här? Vems fel är det?". En sådan människa växer inte av motgångar, men inte heller av medgångar.
Hmm, vad menas med "växer" i det här sammanhanget?
Citera
2009-09-19, 17:05
Medlem
Oanads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerpavel
Tacka gud för att folk tar självmord; lite synd att det ska krävas så otroligt mycket hemska saker i de flesta fallen för att en människa ska begå självmord, men det skulle fan inte förvåna mig om självmords"offren" är de i dagens läge som gynnar evolutionen mest; alla fysiskt svaga; intellektuellt befriade; grovt handikappade, ja listan kan göras lång, hursomhelst; alla dessa får ju allt stöd de behöver för att kunna leva ett normalt liv och föröka sig.....om man till och med är sjukt otroligt helvetes ful så möjliggör ju internet till att hitta någon på andra sidan världen som är lika sjuhelvetes ful; och tro fan att dessa förökar sig.....

.

Tanken att det möjligtvis inte är bara de som är ointelligenta, fysiskt svaga, psykiskt svaga, grovt handikappade som bara tar sitt liv, den tanken har inte slagit dig? Kanske de som inte finner något syfte våra liv, p.g.a diverse omvärldsfaktorer eller liknande, tar sina liv. Eller som finner svaret och inte kan tackla det?
Citera
2009-09-27, 00:40
Medlem
Dubletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerpavel
Tacka gud för att folk tar självmord; lite synd att det ska krävas så otroligt mycket hemska saker i de flesta fallen för att en människa ska begå självmord, men det skulle fan inte förvåna mig om självmords"offren" är de i dagens läge som gynnar evolutionen mest; alla fysiskt svaga; intellektuellt befriade; grovt handikappade, ja listan kan göras lång, hursomhelst; alla dessa får ju allt stöd de behöver för att kunna leva ett normalt liv och föröka sig.....om man till och med är sjukt otroligt helvetes ful så möjliggör ju internet till att hitta någon på andra sidan världen som är lika sjuhelvetes ful; och tro fan att dessa förökar sig.....

Kommer antagligen få massa påhopp för detta, men passar på att gardera mig mot ett av dom direkt;
"Ja! Att vara sjuhelvetes jävla ful påverkar evolutionen negativt; så som samhället ser ut idag, så som vi människor fungerar av olika anledningar; så kommer en otroligt ful människa leva ett annorlunda liv, kanske socialt utstött; mobbad under uppväxten, dåligt självförtroende o.s.v. , så även om man bortser från själva fulheten kommer det med största sannolikhet inte bli en människa som gynnar den positivt iallafall....

För att återkomma till TS, What doesn´t kill you makes you stronger; ja verkligen; det stämmer på de flesta men det finns alltid en gräns; och samtidigt skulle jag vilja påstå att det stämmer in mer rent fysiskt än vad det gör psykiskt......En person som överlever en vecka strandsatt på en ö utan mat lär onekligen påverkas positivt av detta och bli starkare om han klarar det rent psykiskt, men det är inte många som på samma sätt skulle bli starkare rent psykiskt av t.ex. en jobbig seperation i ett nära förhållande, att bli grovt sårad helt enkelt.....

Så du tror inte att fula människor kan få vackra barn? Eller att osmarta, kan få smarta barn? Så du menar att om man skulle kollat på en snygg persons stamtavla skulle alla vara snygga?
Citera
2009-09-27, 01:14
Bannlyst
Som jag fattat det är det typ som att säga: Det som inte tar ditt liv ger dig bara en ny egenskap som tar dig högre.. Typ, om du klivit på många nitar och blivigt hårt tilltagen, så blir du mjukare själsligt. Och har du gjort nånting åt helvete absurt och destruktivt och prövande, så är det en helt galen egenskap som inte funnits där annars..
Låt säga att du drar ett rejält sniff av en giftig blomma, och svävar i livsfara, så om du överlever, så kommer det forma dig på ett sätt som gör dig starkare, eller iaf ger någon slags strävan..
Hah, vad luddrigt förklarat.. Äh, men JA, det finns en djupare symbolik bakom det ordspråket.
Det handlar för att förklara det luddigt och enkelt, om att lämna simpla angelägenheter och uppleva den andra sidan av saker, saker som du inte äns tänkt att det funnits, nått sånt.. Nietzsches filosifi handlar vad jag förstått det mycket om det.. Typ, om du väntar tills ett tåg är på väg att passera dig i mycket hög hastighet, och du tar en dödlig risk och springer förbi det precis innan det smackar in i dig, så gör det dig starka, om inte lite friare mentalt.. Och det är det livet handlar om, att uppleva det yttersta, att uppleva livet alltså.
Senast redigerad av SailerRipley 2009-09-27 kl. 01:27.
Citera
2009-09-27, 01:21
Medlem
inglroriouss avatar
Jag håller med citatet, till en gräns. Kanske kan svåra fysiska (och psykiska) prövningar göra dig starkare när du är klar med dem. Men å andra sidan finns det händelser som sätter djupa/smärtsamma/permanenta spår både kroppsligt och psykiskt som inte behöver göra dig starkare utan tvärtom gör dig svagare.
Citera
2009-09-28, 21:28
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Hmm, vad menas med "växer" i det här sammanhanget?

Ledsen för sent svar! Är sällan inne på forumet nu för tiden.

Att säga att Nietzsche "växte" är ett pedagogiskt sätt att göra hans tänkande tillgängligt. Har inget minne av att N själv svängde sig med så pass förenklade fraser.

Men om man ser till själva rörelsen, det han försökte utföra, så var det att bejaka livet in i dess minsta beståndsdelar, att inte försöka försköna det fula utan istället greppa det i all sin fulhet eller råa obekvämhet och vara, eller snarare göra sig till freds med det. Många vet att Nietzsche har en länk till Stoikerna, och här blir den som tydligast; "amor fati" klingar oförminskat starkt i Nietzsches texter, om än med en lite annorlunda innebörd än vad många stoiker tolkade in i det. Det är dock en annan, väldigt lång diskussion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in