Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-18, 05:10
Medlem
brolijas avatar
Finns det någon djupare mening med detta citat än just det klyschiga?

Ordspråket slog mig såhär 04.54 en natt man inte kan sova och bara virrar runt i sängen, man tänker tillbaka på gamla minnen och vips ser man sig själv hoppa med ett vaxat tefat, vilket resulterade i en bruten handled.

Jag försökte tänka på det och visst är det så att om du bryter ett ben så blir det starkare när det har läkt? Spelar jag gitarr gör det satans ont på fingrarna, men efter två/tre dagar är det härdat och man kan spela i timmar utan besvär. Ta detta som simpla exempel, och tänk om det kanske är så med allt i vår kropp? Tänk om vårt DNA är skapat för att genom evolutionen bli lite starkare för varje människa som föds. Att det tar lärdom från fadern och skapar en spermie som är mer tålig mot det som sin far fick uppleva? Kvinnan kanske endast finns till för att hålla mänskligheten levande medan mannen är till för att utveckla den?

Fight Club är en del som också passar in här, även om det är en film tänker jag tillbaka på när jag snackade med en Israel om hans militärtjänst. Han hade precis kommit ur sin 3 åriga tjänstgöring och var stenhård. Han berättade att han innan varit en tönt som aldrig ägnade sig åt någon fysisk aktivitet och att första året var ett helvete för att det gjorde så jävla ont, men att han tillslut inte kände någon smärta. Visserligen skedde detta på en båt utanför Australiens kust med röka inblandat, men lite sanning lär det ligga i hans ord?

Kan vi om flera xxxxxxxx år kanske vara så starka att ett fenomen som osårbar faktiskt är möjligt? Att leka med tanken är coolt, det är även ännu coolare att titta på sina händer och fundera på utvecklingspotentialen man kanske besitter.
Citera
2009-09-18, 05:13
Medlem
BobWilliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolija
Tänk om vårt DNA är skapat för att genom evolutionen bli lite starkare för varje människa som föds. Att det tar lärdom från fadern och skapar en spermie som är mer tålig mot det som sin far fick uppleva? Kvinnan kanske endast finns till för att hålla mänskligheten levande medan mannen är till för att utveckla den?

Enkelt: Titta på Darwins forskning om arternas utveckling så har du svaret där

Gällande lite snabbare utvecling så är det den psykiska. Ju fler motgångar du har desto mer lär du av dem och kan tackla på ett enklare sätt. På samma sätt som i Darwins teorier där djuren utvecklas för att bli fulländade gör vi det i sinnet. De svaga tar livet av sig vid motgångar och de starkare blir starkare.
Citera
2009-09-18, 05:56
Medlem
pokerpavels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobWillis

Gällande lite snabbare utvecling så är det den psykiska. Ju fler motgångar du har desto mer lär du av dem och kan tackla på ett enklare sätt. På samma sätt som i Darwins teorier där djuren utvecklas för att bli fulländade gör vi det i sinnet. De svaga tar livet av sig vid motgångar och de starkare blir starkare.

Tacka gud för att folk tar självmord; lite synd att det ska krävas så otroligt mycket hemska saker i de flesta fallen för att en människa ska begå självmord, men det skulle fan inte förvåna mig om självmords"offren" är de i dagens läge som gynnar evolutionen mest; alla fysiskt svaga; intellektuellt befriade; grovt handikappade, ja listan kan göras lång, hursomhelst; alla dessa får ju allt stöd de behöver för att kunna leva ett normalt liv och föröka sig.....om man till och med är sjukt otroligt helvetes ful så möjliggör ju internet till att hitta någon på andra sidan världen som är lika sjuhelvetes ful; och tro fan att dessa förökar sig.....

Kommer antagligen få massa påhopp för detta, men passar på att gardera mig mot ett av dom direkt;
"Ja! Att vara sjuhelvetes jävla ful påverkar evolutionen negativt; så som samhället ser ut idag, så som vi människor fungerar av olika anledningar; så kommer en otroligt ful människa leva ett annorlunda liv, kanske socialt utstött; mobbad under uppväxten, dåligt självförtroende o.s.v. , så även om man bortser från själva fulheten kommer det med största sannolikhet inte bli en människa som gynnar den positivt iallafall....

För att återkomma till TS, What doesn´t kill you makes you stronger; ja verkligen; det stämmer på de flesta men det finns alltid en gräns; och samtidigt skulle jag vilja påstå att det stämmer in mer rent fysiskt än vad det gör psykiskt......En person som överlever en vecka strandsatt på en ö utan mat lär onekligen påverkas positivt av detta och bli starkare om han klarar det rent psykiskt, men det är inte många som på samma sätt skulle bli starkare rent psykiskt av t.ex. en jobbig seperation i ett nära förhållande, att bli grovt sårad helt enkelt.....
Citera
2009-09-18, 06:12
Moderator
impieteers avatar
Citat:

Nej, det finns det inte. Hade det varit sant, hade ju människor som överlevt tråkiga saker som grova brott, krig, svåra sjukdomar, missbruk, en taskig barndom osv, levt rikare, bättre, längre och lyckligare liv än genomsnittspersonen, eller hur? Bevisligen är det exakt tvärtom.
Citat:
Tänk om vårt DNA är skapat för att genom evolutionen bli lite starkare för varje människa som föds. Att det tar lärdom från fadern och skapar en spermie som är mer tålig mot det som sin far fick uppleva?

Det trodde man förr, med lamarckismen, men den övergavs efetrsom den visade sig vara helt felaktig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lamarckism

Nåt som påminner lite grann om det är epigenetiken, men den verkar gälla väldigt begränsade områden, t ex att vissa anlag för cancer kan triggas av miljöfaktorer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Epigenetik

Citat:
Fight Club är en del som också passar in här, även om det är en film tänker jag tillbaka på när jag snackade med en Israel om hans militärtjänst. Han hade precis kommit ur sin 3 åriga tjänstgöring och var stenhård. Han berättade att han innan varit en tönt som aldrig ägnade sig åt någon fysisk aktivitet och att första året var ett helvete för att det gjorde så jävla ont, men att han tillslut inte kände någon smärta. Visserligen skedde detta på en båt utanför Australiens kust med röka inblandat, men lite sanning lär det ligga i hans ord?

Att du blir bättre på något om du övar är ju inte riktigt samma sak, eller hur? Om jag övade på att skjuta straffkast i basket så skulle jag säkert missa 9 av 10 ett bra tag, men jag skulle förmodligen bli bättre på det efter ett tag om jag kunde undvika att ta livet av mig.
Citera
2009-09-18, 06:13
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Tänk om vårt DNA är skapat för att genom evolutionen bli lite starkare för varje människa som föds. Att det tar lärdom från fadern och skapar en spermie som är mer tålig mot det som sin far fick uppleva?
Citat:
Ursprungligen postat av BobWillis

Nej, det var inte det Darwin sa alls.
Citera
2009-09-18, 06:31
Medlem
BobWilliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Nej, det var inte det Darwin sa alls.
Jo enligt TV-serien om hans arbete så var det så. Dock tar det miljoner år och så länge har dina nämnda krig eller ens människans existerat och hans forskning gällde djurens utveckling med möjligheten att människan formas likadant genom yttre påverkan. Tex de senaste rönen att lillåtn ska försvinna för vi behöver den icke längre rent funktionellt fysiskt.
Citera
2009-09-18, 06:42
Medlem
De Miros avatar
Som redan sagts, vi ärver inte våra fäders erfarenheter tyvärr. Däremot stämmer citat ganska bra tycker jag, man lär sig av livet.

Citat:
Ursprungligen postat av pokerpavel
Tacka gud för att folk tar självmord; lite synd att det ska krävas så otroligt mycket hemska saker i de flesta fallen för att en människa ska begå självmord, men det skulle fan inte förvåna mig om självmords"offren" är de i dagens läge som gynnar evolutionen mest; alla fysiskt svaga; intellektuellt befriade; grovt handikappade, ja listan kan göras lång, hursomhelst; alla dessa får ju allt stöd de behöver för att kunna leva ett normalt liv och föröka sig.....om man till och med är sjukt otroligt helvetes ful så möjliggör ju internet till att hitta någon på andra sidan världen som är lika sjuhelvetes ful; och tro fan att dessa förökar sig.....

Kommer antagligen få massa påhopp för detta, men passar på att gardera mig mot ett av dom direkt;
"Ja! Att vara sjuhelvetes jävla ful påverkar evolutionen negativt; så som samhället ser ut idag, så som vi människor fungerar av olika anledningar; så kommer en otroligt ful människa leva ett annorlunda liv, kanske socialt utstött; mobbad under uppväxten, dåligt självförtroende o.s.v. , så även om man bortser från själva fulheten kommer det med största sannolikhet inte bli en människa som gynnar den positivt iallafall....

För att återkomma till TS, What doesn´t kill you makes you stronger; ja verkligen; det stämmer på de flesta men det finns alltid en gräns; och samtidigt skulle jag vilja påstå att det stämmer in mer rent fysiskt än vad det gör psykiskt......En person som överlever en vecka strandsatt på en ö utan mat lär onekligen påverkas positivt av detta och bli starkare om han klarar det rent psykiskt, men det är inte många som på samma sätt skulle bli starkare rent psykiskt av t.ex. en jobbig seperation i ett nära förhållande, att bli grovt sårad helt enkelt.....

Det är ju precis tvärtom, det finns många exempel på vackra, intelligenta och framgångsrika människor som har tagit livet av sig bara för att de har tröttnat på den mediokra mänskligheten.

Det värsta är ju att de mest korkade, fula, värdelösa och tråkiga människorna oftast är för dumma för att ta livet av sig.
Citera
2009-09-18, 07:03
Medlem
pokerpavels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Miro
Som redan sagts, vi ärver inte våra fäders erfarenheter tyvärr. Däremot stämmer citat ganska bra tycker jag, man lär sig av livet.

Det är ju precis tvärtom, det finns många exempel på vackra, intelligenta och framgångsrika människor som har tagit livet av sig bara för att de har tröttnat på den mediokra mänskligheten.

Det värsta är ju att de mest korkade, fula, värdelösa och tråkiga människorna oftast är för dumma för att ta livet av sig.

Du tror väl inte på fullaste allvar att de vackra, intelligenta och framgångsrika människorna som begår självmord ens kommer i närheten av antalet personer med motsatta egenskaper?
Men samtidigt kommer du till en annan sak här; och det är att i dagens samhälle så medför det en stor press från omgivningen att vara framgångsrik, vacker och intelligent ; och jag skulle vilja påstå att majoriteten av just den omgivningen som är mest "påfrestande" psykiskt är just de personer som är mindre intelligenta, mindre vackra och inte framgångsrika...

Många framgångsrika människor sätter karriären framför "familjeliv", d.v.s. skaffa barn.... Medans jag skulle vilja påstå att mindre intelligenta/framgångsrika människor förökar sig i betydligt större utsträckning.

Och vi ärver visserligen inte våra förfäders erfarenheter; men våra förfäders erfarenheter och hur de har tacklat olika svårigheter genom tiderna har att göra med hur de var som människor både fysiskt och psykiskt....
Citera
2009-09-18, 07:47
Medlem
zeepaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerpavel

Håller med fysiska saker kan göra dig starkare oftast kanse inte om du förfryst tårna fingrar o näsa på mount everest o måste amputere dom delarna + kanske en förfrusen pungkula då tror ja inte att du skulle känt dig starkare men annars så....

Men det är helt skillnad på psykiskt. känner en snubbe som blev så psykiskt trackasserad utan anledning av en MASSA jävla folk som älskade att jävlas psykiskt med han i flera år. Den personen han en gång va e död på ett sätt blev han en helt annan person som han inte tycker om. så där stämmer dt inte. Dom enda som blev skitstarka där enligt dom va dom som jävlades med han+ännu MASSA mer folk som visste om va han utsattes för men sket i det fullständigt lika dålig om inte värre än dom som gjorde själva brottet.
så enligt mig gäller det inte ex. psykisk tortyr (om han hämnas e han oskyldig enligt min mening....denne person försöker glömma men det e omöjligt då dom aldrig slutar )
Citera
2009-09-18, 10:13
Medlem
Citat:

Ordspråket slog mig såhär 04.54 en natt man inte kan sova och bara virrar runt i sängen, man tänker tillbaka på gamla minnen och vips ser man sig själv hoppa med ett vaxat tefat, vilket resulterade i en bruten handled.

Jag försökte tänka på det och visst är det så att om du bryter ett ben så blir det starkare när det har läkt? Spelar jag gitarr gör det satans ont på fingrarna, men efter två/tre dagar är det härdat och man kan spela i timmar utan besvär. Ta detta som simpla exempel, och tänk om det kanske är så med allt i vår kropp? Tänk om vårt DNA är skapat för att genom evolutionen bli lite starkare för varje människa som föds. Att det tar lärdom från fadern och skapar en spermie som är mer tålig mot det som sin far fick uppleva? Kvinnan kanske endast finns till för att hålla mänskligheten levande medan mannen är till för att utveckla den?

Kan vi om flera xxxxxxxx år kanske vara så starka att ett fenomen som osårbar faktiskt är möjligt? Att leka med tanken är coolt, det är även ännu coolare att titta på sina händer och fundera på utvecklingspotentialen man kanske besitter.
Vad är styrka och utveckling?
Låter som att vi skulle bli grottmänniskor eller stenar...
Citera
2009-09-18, 17:27
Medlem
Det var Nietzsche som myntade uttrycket. Det bör nog inte ses ur något slags biologiskt perspektiv, det har mer att göra med hur du bör leva ditt liv (etik, alltså). Som jag tolkar det betyder det att man inte ska sky svåra utmaningar, utan snarare söka dem. Svåra utmaningar leder till en förfining/utveckling av dig själv. Motsatsen är att leva ett liv fullt av bekvämlighet och säkerhet, som man inte vågar bryta sig ur.
Citera
2009-09-18, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Det var Nietzsche som myntade uttrycket. Det bör nog inte ses ur något slags biologiskt perspektiv, det har mer att göra med hur du bör leva ditt liv (etik, alltså). Som jag tolkar det betyder det att man inte ska sky svåra utmaningar, utan snarare söka dem. Svåra utmaningar leder till en förfining/utveckling av dig själv. Motsatsen är att leva ett liv fullt av bekvämlighet och säkerhet, som man inte vågar bryta sig ur.
Vid varje ny situation så får man förändra sin syn på världen. Men jag ser ingen skillnad på en människa som lever efter rutin och en människa som är mer spontan. Om båda ställs inför en ny situation så händer samma sak. Och då blir det som sökande efter passion, såsom förälskelse till exempel, vilket inte har en ände. En parallell kan dras till begreppet "seriell monogami", eller "nascent state".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in