• 1
  • 2
2009-09-18, 22:17
Medlem
CurryCurres avatar
Som Vetrarmegin redan nmnde s r Nietzsche citatets upphovsman. Det har att gra med Nietzsches vilja att bejaka livet och varje hndelse som kom i hans vg, oavsett om de var nyttiga/behagliga eller inte. Han menade absolut inte att alla som drabbas av bekymmer blir starkare p kuppen; bara att HAN blev det. Eftersom han ville tvinga sig sjlv att vxa med varje utmaning, bli s stor att han kunde lska ven de mest fruktansvrda den.

Motsatsen r ressentimentsmnniskan, den som hukar under svrigheterna och sger "stackars mig, varfr drabbas jag av det hr? Vems fel r det?". En sdan mnniska vxer inte av motgngar, men inte heller av medgngar.
Citera
2009-09-19, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Som Vetrarmegin redan nmnde s r Nietzsche citatets upphovsman. Det har att gra med Nietzsches vilja att bejaka livet och varje hndelse som kom i hans vg, oavsett om de var nyttiga/behagliga eller inte. Han menade absolut inte att alla som drabbas av bekymmer blir starkare p kuppen; bara att HAN blev det. Eftersom han ville tvinga sig sjlv att vxa med varje utmaning, bli s stor att han kunde lska ven de mest fruktansvrda den.

Motsatsen r ressentimentsmnniskan, den som hukar under svrigheterna och sger "stackars mig, varfr drabbas jag av det hr? Vems fel r det?". En sdan mnniska vxer inte av motgngar, men inte heller av medgngar.
Hmm, vad menas med "vxer" i det hr sammanhanget?
Citera
2009-09-19, 17:05
Medlem
Oanads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerpavel
Tacka gud fr att folk tar sjlvmord; lite synd att det ska krvas s otroligt mycket hemska saker i de flesta fallen fr att en mnniska ska beg sjlvmord, men det skulle fan inte frvna mig om sjlvmords"offren" r de i dagens lge som gynnar evolutionen mest; alla fysiskt svaga; intellektuellt befriade; grovt handikappade, ja listan kan gras lng, hursomhelst; alla dessa fr ju allt std de behver fr att kunna leva ett normalt liv och frka sig.....om man till och med r sjukt otroligt helvetes ful s mjliggr ju internet till att hitta ngon p andra sidan vrlden som r lika sjuhelvetes ful; och tro fan att dessa frkar sig.....

.

Tanken att det mjligtvis inte r bara de som r ointelligenta, fysiskt svaga, psykiskt svaga, grovt handikappade som bara tar sitt liv, den tanken har inte slagit dig? Kanske de som inte finner ngot syfte vra liv, p.g.a diverse omvrldsfaktorer eller liknande, tar sina liv. Eller som finner svaret och inte kan tackla det?
Citera
2009-09-27, 00:40
Medlem
Dubletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerpavel
Tacka gud fr att folk tar sjlvmord; lite synd att det ska krvas s otroligt mycket hemska saker i de flesta fallen fr att en mnniska ska beg sjlvmord, men det skulle fan inte frvna mig om sjlvmords"offren" r de i dagens lge som gynnar evolutionen mest; alla fysiskt svaga; intellektuellt befriade; grovt handikappade, ja listan kan gras lng, hursomhelst; alla dessa fr ju allt std de behver fr att kunna leva ett normalt liv och frka sig.....om man till och med r sjukt otroligt helvetes ful s mjliggr ju internet till att hitta ngon p andra sidan vrlden som r lika sjuhelvetes ful; och tro fan att dessa frkar sig.....

Kommer antagligen f massa phopp fr detta, men passar p att gardera mig mot ett av dom direkt;
"Ja! Att vara sjuhelvetes jvla ful pverkar evolutionen negativt; s som samhllet ser ut idag, s som vi mnniskor fungerar av olika anledningar; s kommer en otroligt ful mnniska leva ett annorlunda liv, kanske socialt utsttt; mobbad under uppvxten, dligt sjlvfrtroende o.s.v. , s ven om man bortser frn sjlva fulheten kommer det med strsta sannolikhet inte bli en mnniska som gynnar den positivt iallafall....

Fr att terkomma till TS, What doesnt kill you makes you stronger; ja verkligen; det stmmer p de flesta men det finns alltid en grns; och samtidigt skulle jag vilja pst att det stmmer in mer rent fysiskt n vad det gr psykiskt......En person som verlever en vecka strandsatt p en utan mat lr onekligen pverkas positivt av detta och bli starkare om han klarar det rent psykiskt, men det r inte mnga som p samma stt skulle bli starkare rent psykiskt av t.ex. en jobbig seperation i ett nra frhllande, att bli grovt srad helt enkelt.....

S du tror inte att fula mnniskor kan f vackra barn? Eller att osmarta, kan f smarta barn? S du menar att om man skulle kollat p en snygg persons stamtavla skulle alla vara snygga?
Citera
2009-09-27, 01:14
Bannlyst
Som jag fattat det r det typ som att sga: Det som inte tar ditt liv ger dig bara en ny egenskap som tar dig hgre.. Typ, om du klivit p mnga nitar och blivigt hrt tilltagen, s blir du mjukare sjlsligt. Och har du gjort nnting t helvete absurt och destruktivt och prvande, s r det en helt galen egenskap som inte funnits dr annars..
Lt sga att du drar ett rejlt sniff av en giftig blomma, och svvar i livsfara, s om du verlever, s kommer det forma dig p ett stt som gr dig starkare, eller iaf ger ngon slags strvan..
Hah, vad luddrigt frklarat.. h, men JA, det finns en djupare symbolik bakom det ordsprket.
Det handlar fr att frklara det luddigt och enkelt, om att lmna simpla angelgenheter och uppleva den andra sidan av saker, saker som du inte ns tnkt att det funnits, ntt snt.. Nietzsches filosifi handlar vad jag frsttt det mycket om det.. Typ, om du vntar tills ett tg r p vg att passera dig i mycket hg hastighet, och du tar en ddlig risk och springer frbi det precis innan det smackar in i dig, s gr det dig starka, om inte lite friare mentalt.. Och det r det livet handlar om, att uppleva det yttersta, att uppleva livet allts.
Senast redigerad av SailerRipley 2009-09-27 kl. 01:27.
Citera
2009-09-27, 01:21
Medlem
inglroriouss avatar
Jag hller med citatet, till en grns. Kanske kan svra fysiska (och psykiska) prvningar gra dig starkare nr du r klar med dem. Men andra sidan finns det hndelser som stter djupa/smrtsamma/permanenta spr bde kroppsligt och psykiskt som inte behver gra dig starkare utan tvrtom gr dig svagare.
Citera
2009-09-28, 21:28
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Hmm, vad menas med "vxer" i det hr sammanhanget?

Ledsen fr sent svar! r sllan inne p forumet nu fr tiden.

Att sga att Nietzsche "vxte" r ett pedagogiskt stt att gra hans tnkande tillgngligt. Har inget minne av att N sjlv svngde sig med s pass frenklade fraser.

Men om man ser till sjlva rrelsen, det han frskte utfra, s var det att bejaka livet in i dess minsta bestndsdelar, att inte frska frskna det fula utan istllet greppa det i all sin fulhet eller ra obekvmhet och vara, eller snarare gra sig till freds med det. Mnga vet att Nietzsche har en lnk till Stoikerna, och hr blir den som tydligast; "amor fati" klingar ofrminskat starkt i Nietzsches texter, om n med en lite annorlunda innebrd n vad mnga stoiker tolkade in i det. Det r dock en annan, vldigt lng diskussion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in