• 1
  • 2
2009-09-18, 02:03
Medlem
Jag har under lång tid gått på ett solarium. Har då hela tiden tagit med mig skorna in.

Men en sa då att man kunde ställa skorna i receptionen (en som jobbade där).

Så jag gjorde det. och nästa gång jag var där ställde jag dem där med, vid receptionen och det står en skylt " välkommen, var vänlig och ställ dina skor här"

När jag kommer ut är mina skor SNODDA! och det är inga billiga skor jag hade kan jag lova, och den som jobbade där fattade ingenting och de hade aldrig hänt osv. När jag tog upp om ersättning så sa dem att det inte är aktuellt då dem inte kan ha kontroll över det som folk ställer där :S...

Jag undrar vem har rätt och fel här? de står INGET om att " skor som ställs här tar vi inte ansvar för" utan den skylten ovan gällde + personal som sa att du ställer skorna där.. vad skall man göra?
Citera
2009-09-18, 02:06
Medlem
Psyko Dads avatar
Spelar ingen roll vart jag kommer. Måste jag ta av mig mina skor så tar jag med dem i handen.
Vissa av mina skor kostar en månadshyra så fuck you att jag lämnar dem ensamma.
Tyvärr tror jag inte att du får ersättning för det brukar alltid sitta en lapp ngnstans -Vi ansvarar inte för era saker........bla bla bla.

Läste bättre & står det inget om ansvaret Så bråka fan skiten ur dem.
Citera
2009-09-18, 02:10
Medlem
Grrr!!!

Ja de skall jag fan göra, jag har rätt känner jag, kommer inte ge mig! Äckliga jävla as som snor skor så btw! Visst dem är dyra, men fan aså jag blir galen!
Citera
2009-09-18, 02:12
Medlem
Psyko Dads avatar
Jag skulle göra en anmälan. Om man nu måste ta av sig skorna & det inte finns en "inget ansvar lapp" så anmäl dem. Informera dem gärna innan så de får en chans att ersätta dig, men sätt dit dem. Ring Konsumentombudet...........tror jag. Osäker men de kan nog hjälpa dig vidare iaf.
Citera
2009-09-18, 02:48
Medlem
SilentVictorys avatar
Du får helt enkelt ta och göra en stöldanmälan och gå vidare till ditt försäkringsbolag för att få ut någon ersättning.

Konsumentverket lär inte hjälpa dig eftersom det är en stöld, vilket innebär en polisiär åtgärd.

Det är dina skor, ditt ansvar.
Spelar ingen roll om det så står "inga skor innanför denna gräns"
Ta med dig skorna i handen då, eller stoppa ner dem i en väska.
De får inte neka dig att ta skorna i handen, så länge du inte har dem på dig.
I detta fall så erbjuder de dig en plats att ställa skorna på.
Men självklart på egen risk.

Kan bara beklaga att skorna blev stulna.
Senast redigerad av SilentVictory 2009-09-18 kl. 02:53.
Citera
2009-09-18, 10:07
Medlem
Adam87s avatar
Är det inte så att det tvistades om huruvida nattklubbar hade ansvar för jackor som hängdes in trots att de hade hängt upp lappar som ”befriar oss från allt ansvar”. Jag har för mig att nattklubbarna förlorade. Förmodligen samma sak här.
Citera
2009-09-18, 10:25
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam87
Är det inte så att det tvistades om huruvida nattklubbar hade ansvar för jackor som hängdes in trots att de hade hängt upp lappar som ”befriar oss från allt ansvar”. Jag har för mig att nattklubbarna förlorade. Förmodligen samma sak här.

Det är ju en helt annan sak, du betalar ofta en slant, lämnar din jacka och får något form av nummerbricka på att du har lämnat in den. Har åtar sig ju klubben mer eller mindra att ta hand om dina kläder och att återlämna dessa mot inlämnande av nummerbricka.
Citera
2009-09-18, 10:52
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Det är ju en helt annan sak, du betalar ofta en slant, lämnar din jacka och får något form av nummerbricka på att du har lämnat in den. Har åtar sig ju klubben mer eller mindra att ta hand om dina kläder och att återlämna dessa mot inlämnande av nummerbricka.
Och dessutom - man brukar ju inte få gå in på nattklubben med jacka på sig. Man har alltså inget val - man måste lämna jackan på anvisat ställe.
Citera
2009-09-18, 14:43
Medlem
De komemr ersätta mig för skorna

Varför?

Jo enligt konsumentverket har dem hänvisat att man kan ställa skorna där. Och dem sade även till mig att jag kunde göra det.

Det innebär att jag har gjort det som jag kunnat, det skall vara ok att göra så. De har inte varnat att de kan ske stöld, och att dem inte ersätter det, det MÅSTE stå tydligt så folk kan se det OCH dem måste berätta det att om någon snor dina skor så ersätts man inte. Som han på konsumentverket sa, om dem hade sagt så, så hade alla tagit med sig skorna.

Så med konsumentverket bakom mig så ligger jag bra till och dem förstod mig, så han som äger stället sa att vi skall kunna lösa detta utan att krångla till det. På måndag skulle det vara klart då han skulle diskutera med kollegor osv.
Citera
2009-09-18, 15:47
Medlem
Krånglar han så stäm dom i tingsrätten. Folk tror att det är svårt att stämma någon och att det kostar pengar med advokat osv. Kan du bara läsa och skriva svenska så finns det färdiga mallar hos domstolen som du kan fylla i och lämna in. Manual hur det går till finns med på hemsidan. Men överdriv inte med hur mycket du vill ha. Det kostar motparten advokatkostnad om han förlorar. Så stämmer du dom på en hyfast låg summa blir det billigre för dom att betala än att anlita en advokat som kostar 1500/kr tim.

Förlorar du, så får du betala kalaset.
Citera
2009-09-18, 15:57
Medlem
BaldiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen1
Krånglar han så stäm dom i tingsrätten. Folk tror att det är svårt att stämma någon och att det kostar pengar med advokat osv. Kan du bara läsa och skriva svenska så finns det färdiga mallar hos domstolen som du kan fylla i och lämna in. Manual hur det går till finns med på hemsidan. Men överdriv inte med hur mycket du vill ha. Det kostar motparten advokatkostnad om han förlorar. Så stämmer du dom på en hyfast låg summa blir det billigre för dom att betala än att anlita en advokat som kostar 1500/kr tim.

Förlorar du, så får du betala kalaset.

Säker på det, Upp till en viss summa står väll parterna för sina egna kostnader?
Citera
2009-09-18, 19:12
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimmerboy
Varför?

Jo enligt konsumentverket har dem hänvisat att man kan ställa skorna där. Och dem sade även till mig att jag kunde göra det.

Det innebär att jag har gjort det som jag kunnat, det skall vara ok att göra så. De har inte varnat att de kan ske stöld, och att dem inte ersätter det, det MÅSTE stå tydligt så folk kan se det OCH dem måste berätta det att om någon snor dina skor så ersätts man inte. Som han på konsumentverket sa, om dem hade sagt så, så hade alla tagit med sig skorna.

Så med konsumentverket bakom mig så ligger jag bra till och dem förstod mig, så han som äger stället sa att vi skall kunna lösa detta utan att krångla till det. På måndag skulle det vara klart då han skulle diskutera med kollegor osv.
Lite får man ju allt ha innanför pannbenet.
Folk måste kunna använda huvudet utan att det ska stå skyltar och lappar överallt.
Du får räkna med stöld när du ställer saker offentligt, nu är det väl bra att de hjälper dig utan att du behöver gå vidare med det.

Men att kräva att det ska stå skyltat överallt är bara dumheter.
Då blir det som i Usa, att det står att man exempelvis inte får stoppa in katten i mikrovågsugnen, slå fiskespöt i huvudet på något.. etc etc.

"Oj jag stoppade visst in min unge i ugnen och satt på värmen, han dog visst
Nu måste jag stämma ugnstillverkaren för att det inte stod någon lapp att man inte får göra så"

Edit: Lär dig använda de och dem på rätt sätt, annars använd ordet dom.
För det är förbannat irriterande att läsa när du inte kan använda rätt ord.
Senast redigerad av SilentVictory 2009-09-18 kl. 19:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in