2009-09-17, 23:12
Medlem
Jahlexs avatar
Tja! Hittade ingen bättre forumdel att placera den här tråden i så det får bli här.

Skulle vilja veta om någon som vet mer om detta halsband, vad det kan vara värt och hur gammalt det är. I stort sett allt ni vet om produkten och företaget. Som sagt har jag kunnat tyda 3 av 4 stämplar, Balestra, en armborst och numret 750.

Deras sida finns här: http://www.balestra.it/

Tack på förhand!

Edit: såhär ser halsbandet ut: http://s588.photobucket.com/albums/s...t=halsband.jpg
Senast redigerad av Jahlex 2009-09-18 kl. 00:02.
Citera
2009-09-17, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahlex
Tja! Hittade ingen bättre forumdel att placera den här tråden i så det får bli här.

Skulle vilja veta om någon som vet mer om detta halsband, vad det kan vara värt och hur gammalt det är. I stort sett allt ni vet om produkten och företaget. Som sagt har jag kunnat tyda 3 av 4 stämplar, Balestra, en armborst och numret 750.

Deras sida finns här: http://www.balestra.it/

Tack på förhand!
Balestra kommer från Severiano "Seve" Ballesteros en spansk golfare som gjöt en hundkuk i guld, efter det startade man företaget Balestra som gör diverse smycken. De har bland annat gjort en getpung i guld som väger 952 kg, finns med i guinness rekordbok.
Citera
2009-09-17, 23:30
Medlem
Jahlexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusseburt
Balestra kommer från Severiano "Seve" Ballesteros en spansk golfare som gjöt en hundkuk i guld, efter det startade man företaget Balestra som gör diverse smycken. De har bland annat gjort en getpung i guld som väger 952 kg, finns med i guinness rekordbok.

Hahaha, är det sant? Vilka stollar!
Citera
2009-09-17, 23:31
Bannlyst
Ingen aning igentligen men om det inte är gjort av nån känd guldsmed eller är gammalt så är det väl rena guldpriset du får för den.
Kommer inte ihåg vad dom ger för guld men mellan 100-140kr grammet kanske...

Googla så vet du mer än mig.

Mvh Gimpen
Citera
2009-09-17, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kusseburt

Hehe du visste helt klart mer än en annan jag känner.

Mvh Gimpen
Citera
2009-09-17, 23:38
Medlem
Jahlexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gimpenQBase
Ingen aning igentligen men om det inte är gjort av nån känd guldsmed eller är gammalt så är det väl rena guldpriset du får för den.
Kommer inte ihåg vad dom ger för guld men mellan 100-140kr grammet kanske...

Googla så vet du mer än mig.

Mvh Gimpen

Tackar ödmjukast för svaret. Har googlat på stämplarna och hittade deras hemsida och så, skulle dock vilja veta mer specifikt om just det här halsbandet!

Någon som vet om stämpeln 750 utmärker vilken vara det är? Såg någon som försökte sälja ett halsband av Balestra med numret 750, och han ville ha 749$ för det.
Citera
2009-09-18, 00:49
Medlem
drdunders avatar
750 är guldhalten, samma som 18k.
Citera
2009-09-18, 00:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drdunder
750 är guldhalten, samma som 18k.

Då borde min prisbild vara ganska okej, såvida det inte är "värstingguldsmeden" från 1800talet som gjort halsbandet.

Mvh Gimpen
Citera
2009-09-19, 14:58
Medlem
Balestra är tillverkarna av halsbande. Är en av de vanligaste tillverkarna idag, armborster eller arbalestet är helt enkelt symbolen för denna firman.

750 står för 750/1000 delar guld, alltså det som vi kallar 18k.

Svårt att se vilken modell det är ifrån fotot men tycker det ser ut som ett pansarhalsband.

Allt som allt ett väldigt vanligt halsband som borde ge nånstans 130-160:-/g.
Citera
2009-09-19, 16:26
Medlem
Jahlexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Balestra är tillverkarna av halsbande. Är en av de vanligaste tillverkarna idag, armborster eller arbalestet är helt enkelt symbolen för denna firman.

750 står för 750/1000 delar guld, alltså det som vi kallar 18k.

Svårt att se vilken modell det är ifrån fotot men tycker det ser ut som ett pansarhalsband.

Allt som allt ett väldigt vanligt halsband som borde ge nånstans 130-160:-/g.

Ok, thx!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in