Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-19, 23:26
  #217
Medlem
ChicksForFrees avatar
Peter Schiff i svenska medier igen!

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...al_7509784.svd
Citera
2012-09-20, 07:40
  #218
Medlem
tj.s avatar
Domedagsprofet. Dramatiskt.
Citera
2012-09-28, 20:10
  #219
Medlem
hur kan man inte inse att detta är rätt
http://www.youtube.com/watch?v=ptMrA...ature=youtu.be
Citera
2012-12-02, 14:40
  #220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Han har ju humor den gode Peter!

http://www.youtube.com/watch?v=07fTsF5BiSM

Jag tappar fan förtroendet för mänskligheten när jag ser sådant. Tur att man har flashback till ens förfogande för att återställa balansen.
Citera
2014-10-15, 19:23
  #221
Medlem
ByeByeBostons avatar
Jag gillar verkligen Peters nya format med en podcast veckovis istället för den dagliga radioshowen (som gick att lyssna på i podformat i nedklippt version).
Nu är avsnitten runt 2 timmar och går på djupet med tyngdpunkt på amerikansk ekonomi, riktigt bra!
I senaste avsnittet klär han av Peter Thiel (medgrundare av PayPal) in på bara skinnet, mycket trivsamt.
Citera
2014-10-17, 09:06
  #222
Medlem
Run3s avatar
Jag gillar också det nya formatet. Speciellt att det inte är några forcerade pauser och att gästerna är så få till antalet. Peter har så svårt för att låta bli att avbryta folk att det blir lite cringe-känsla av intervjuerna.
Citera
2014-10-17, 20:48
  #223
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag gillar också det nya formatet. Speciellt att det inte är några forcerade pauser och att gästerna är så få till antalet. Peter har så svårt för att låta bli att avbryta folk att det blir lite cringe-känsla av intervjuerna.

Jag håller med, det kan bli att han tar över lite för mycket ibland.
Citera
2014-10-17, 23:21
  #224
Medlem
jnilssons avatar
Under finanskrisen var det svårt att undvika att höra Schiff ibland.

Det är ingen intellektuell person. Det behövdes ingen högre IQ för att inse att dollarn skulle stiga i värde under krisen, när all carry-trade rullades tillbaka. Schiff bettade på fallande dollar.

Mish Shedlock var antagonist och hade bättre koll. Han skrev något inlägg om "Peter Schiff was wrong" varvid pajkastning utbröt.

Mish hade å andra sidan profetior om deflation som inte föll in och då försökte han skruva på definitionerna av penningmängd. Till slut skulle bankers aktievärde användas som mått på penningmängden för att han skulle få rätt med sin deflation.

Svårt att vara profet.
Citera
2014-10-18, 02:04
  #225
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Under finanskrisen var det svårt att undvika att höra Schiff ibland.

Det är ingen intellektuell person. Det behövdes ingen högre IQ för att inse att dollarn skulle stiga i värde under krisen, när all carry-trade rullades tillbaka. Schiff bettade på fallande dollar.

Mish Shedlock var antagonist och hade bättre koll. Han skrev något inlägg om "Peter Schiff was wrong" varvid pajkastning utbröt.

Mish hade å andra sidan profetior om deflation som inte föll in och då försökte han skruva på definitionerna av penningmängd. Till slut skulle bankers aktievärde användas som mått på penningmängden för att han skulle få rätt med sin deflation.

Svårt att vara profet.
Vad får dig att dra slutsatsen att Schiff inte är intellektuell?
Citera
2014-10-20, 00:54
  #226
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Vad får dig att dra slutsatsen att Schiff inte är intellektuell?
Det är både allmänt och specifikt. Allmänt upprepar han samma resonemang hela tiden. Inget outside-the-box-tänkande direkt. Jag brukar kunna skåda intelligens.

Specifikt hade han ju så fel under finanskrisen som det går att ha och det var åsnenivå på feltänket.
Citera
2014-10-20, 01:36
  #227
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det är både allmänt och specifikt. Allmänt upprepar han samma resonemang hela tiden. Inget outside-the-box-tänkande direkt. Jag brukar kunna skåda intelligens.

Specifikt hade han ju så fel under finanskrisen som det går att ha och det var åsnenivå på feltänket.
Är det inte värt respekt att han håller fast vid sin åsikt och sitt resonemang? Och tycker att det är så viktigt att det är värt att upprepa? Värre hade det varit om han vände kappan efter vinden som politikerna friskt gör. Sedan ser jag inte hur hans resonemang skulle behöva stå och falla på hur intelligent han själv är.

Vad hade han fel om angående finanskrisen? Han har ju rätt om att dollarn inflateras. M2 ökar, och det gjorde den även under finanskrisen: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Money...#United_States. Priserna på varor och tillgångar ökar, vilket han ofta pålyser.

Om du mäter dollarvärdet genom att titta på växelkursen mot euro så är du ute och cyklar. Det enda den siffran säger är att dollarn inte har gått lika dåligt som euron. Det som däremot är intressant att titta på är dollarns köpkraft, i.e. hur mycket riktiga varor och kapitalvaror du får per dollar.
Citera
2014-10-20, 22:41
  #228
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
...
Vad som spelar roll är att Schiff är investerare och förlorade pengar åt sina kunder p.g.a. feltänket. Du kan titta på hur dollar index rörde sig under finanskrisen. Schiff tog kort position i dollarn och fick lära sig hårda vägen.

Jag har lärt mig att skåda intelligens.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback