• 1
  • 2
2003-12-29, 19:53
Bannlyst
Nu är det dags att köpa en ny kniv, och låta den gamla få sköta de sysslor som inte är så bra för knivar. Jag gillar den japanska typen av kockknivar, som till exempel denna. Jag vill helst inte betala så mycket för den heller, 355 kr som denna kniv kostar är väl ungefär det jag kan tänka mig. Kniven kommer att behandlas varsamt som ett nyfött barn, och skärpas oftare än du byter underkläder, så det behöver inte vara någon superkniv i superlegering som man kan skära marmor med. Jag vill bara ha en skön japansk kniv med lite tyngd. Kan jag köpa den i Göteborg så är det ett stort plus. Några förslag?

EDIT: Preussisk rättning ska det vara
Citera
2003-12-30, 04:32
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Nu är det dags att köpa en ny kniv, och låta den gamla få sköta de sysslor som inte är så bra för knivar. Jag gillar den japanska typen av kockknivar, som till exempel denna. Jag vill helst inte betala så mycket för den heller, 355 kr som denna kniv kostar är väl ungefär det jag kan tänka mig. Kniven kommer att behandlas varsamt som ett nyfött barn, och skärpas oftare än du byter underkläder, så det behöver inte vara någon superkniv i superlegering som man kan skära marmor med. Jag vill bara ha en skön japansk kniv med lite tyngd. Kan jag köpa den i Göteborg så är det ett stort plus. Några förslag?

EDIT: Preussisk rättning ska det vara

De har rätt snygga japan-kock-knivar på Claes Olsson i Nordstan (på övervåningen). Vet dock ej vad det är för legering i bladet. Tror inte det är totalskit iaf. Samma knivar såldes även på designhuset(!) för ett tag sedan.
Eller så kan du skicka efter en Spyderco Santoku ( http://www.vinnysknives.com/K08PBK.jpg ). Kostar $32 på www.discountknives.com + ca $8 i frakt. Jag har handlat flera ggr där ifrån och det är en seriös firma. Tar ca en vecka för paketet att komma fram.
Citera
2003-12-30, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
De har rätt snygga japan-kock-knivar på Claes Olsson i Nordstan (på övervåningen). Vet dock ej vad det är för legering i bladet. Tror inte det är totalskit iaf. Samma knivar såldes även på designhuset(!) för ett tag sedan.
Eller så kan du skicka efter en Spyderco Santoku ( http://www.vinnysknives.com/K08PBK.jpg ). Kostar $32 på www.discountknives.com + ca $8 i frakt. Jag har handlat flera ggr där ifrån och det är en seriös firma. Tar ca en vecka för paketet att komma fram.

Tack för tipset, ska definitivt kolla Clas Ohlson. Köpa knivar på nätet vill jag inte göra om jag inte känt på dem innan, man vill ju att den ligger rätt i handen och så.
Citera
2004-01-02, 21:58
Bannlyst
vad är det för skillnad på en japanskkokkniv mot en vanlig?
Citera
2004-01-02, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonas18z
vad är det för skillnad på en japanskkokkniv mot en vanlig?

Titta på bilden jag länkade till i första inlägget, jämför sedan med en "vanlig" kockkniv.
Citera
2004-01-03, 00:28
Bannlyst
jo jag ser att den ser annorlunda ut men när är det bättre mot en vanlig kockkniv?
Citera
2004-01-06, 18:49
Medlem
GreenManalishis avatar
ICA-köket har en japan-kockkniv i sin serie Precision.
Den kostar 299 på ICA här, tillverkad i Korea och av Molybden-Vanadium stål
Citera
2004-01-06, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GreenManalishi
ICA-köket har en japan-kockkniv i sin serie Precision.
Den kostar 299 på ICA här, tillverkad i Korea och av Molybden-Vanadium stål

Är den helt i stål? Jag vill helst ha en med trähandtag, näst bäst är en helsmidd kniv.
Citera
2004-01-06, 19:11
Medlem
Azraels avatar
Har du kollat på CO än?
Citera
2004-01-06, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Har du kollat på CO än?

Hlet glömt bort det, trots att jag var där igår och köpte batterier och kollade på stekpannor

Å andra sidan börjar januaribudgeten bli lite ansträngd, så det får nog vänta några veckor.
Citera
2004-01-06, 19:23
Medlem
GreenManalishis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Är den helt i stål? Jag vill helst ha en med trähandtag, näst bäst är en helsmidd kniv.
Ja helt i stål, handtaget var sandblästrat för ökad greppvänlighet
enligt förpackningen
Citera
2004-01-07, 17:41
Bannlyst
Ur hygiensynpunkt är inte träskaft att rekommendera. De tenderar även att spricka.

Din budget var ansträngd sa du. Om du klarar dig några veckor utan förelsår jag att du väntar ytterligare några veckor och lägger pengarna på en Globalkniv. Själv har jag 6 st i olika utföranden och är ohyggligt nöjd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in