2009-09-17, 16:28
Medlem
Hej,

Jag har haft mycket problem med min Fujitsu-siemens Scaleo X med att den har stängt av sig och inte velat boota. Jag har läst på en massa forum om folk som har haft samma problem och vissa säger att datorn är en felkonstruktion då den bla har ett för svagt nätagg. Jag har formaterat den vilket gav hjälp i ett par dagar och hade för avsikt att uppgradera BIOS för att se om detta kunde hjälpa. Sedan fick datorn ytterligare problem som bestod i att jag inte fick någon som helst video till skärmen under ett par dagar.

Nu fick jag dock precis igång skiten och är igång med en BIOS-uppdatering. Allt verkade funka bra och det står att "Optimal CMOS defaults were loaded" samt att "program ended normally".

Därefter initierades "Checking UUID" (som jag inte har någon som helst aning om vad det är?) varpå felmeddelandet nedan kom upp:

"Error writing to drive A: DOS area: unknown command given to driver
(A)bort, (I)gnore, (R)etry, (F)ail?"

Jag testade retry vilket gav samma meddelande igen. Därefter testade jag ignore, och nu står det "A:\>".

Jag kan inte mycket på denna nivån så jag skulle uppskatta all hjälp grymt mycket! Jag vill inte göra fel då jag misstänker att jag kan förstöra datorn for life.
Citera
2009-09-17, 17:06
Medlem
sommarlovs avatar
Datorn tror att du har en diskettstation, har du det?
Stäng av det i BIOS.
Citera
2009-09-17, 17:11
Medlem
Tack för svar.

Nej, datorn har ingen diskettstation. Vad kan det bero på? Vad exakt är det jag ändrar i BIOS isf?
Citera
2009-09-17, 17:50
Medlem
Floppy disk drive A var disabled i BIOS. Nån som vet varför drive A blandas in och hur ändrar så att det skrivs till hdd?
Citera
2009-09-17, 19:42
Medlem
Grejen du laddade ned för att uppdatera bios kräver och frågar efter en diskett enhet.

Låna en eller strunta i att uppdatera bios.
Speciellt om tillverkarens hemsida inte nämner några andra sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in