• 1
  • 2
2009-09-17, 11:26
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag har köpt ett par 3,5" externa hårddiskchassin på Tradera. Här är en länk:
http://www.tradera.com/NY-IDE-SATA-3...ktion_98832959

Har planerat att dels koppla in några äldre hårddiskar jag hade till min förra dator för att få över materialet till min nya, dels att koppla in några nya diskar för att på ett smidigt sätt föra över data från min nuvarande dator.

Problemet är att... datorn hittar chassit o hårddisken dvs det detekteras genom "pluppet" o längst nere till höger i aktivitetsfältet. "Ny Masslagringsenhet USB har installerats". O inga problem att köra säker borttagning. Det stora problemet är att inte enheten dyker upp i Utförskaren så jag hittar inte hårddisken. Har provat att dels köra på USB anslutningarna bakpå datorn liksom på framsidan men ingen förändring. Så det är inte USB anslutningarna det är fel på.

Har sex stycken andra externa hdd av olika märken för USB anslutning o de dyker så perfekt upp i Utforskaren med ikon o märket på hdd... Maxtor, WD, Iomega, Samsung osv. Det är bara dessa hdd som jag kör via externa hårddiskchassin som inte dyker upp i Utforskaren. Någon som har någon uppfattning om vad problemet kan vara?
Citera
2009-09-17, 12:07
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jag har köpt ett par 3,5" externa hårddiskchassin på Tradera. Här är en länk:
http://www.tradera.com/NY-IDE-SATA-3...ktion_98832959

Har planerat att dels koppla in några äldre hårddiskar jag hade till min förra dator för att få över materialet till min nya, dels att koppla in några nya diskar för att på ett smidigt sätt föra över data från min nuvarande dator.

Problemet är att... datorn hittar chassit o hårddisken dvs det detekteras genom "pluppet" o längst nere till höger i aktivitetsfältet. "Ny Masslagringsenhet USB har installerats". O inga problem att köra säker borttagning. Det stora problemet är att inte enheten dyker upp i Utförskaren så jag hittar inte hårddisken. Har provat att dels köra på USB anslutningarna bakpå datorn liksom på framsidan men ingen förändring. Så det är inte USB anslutningarna det är fel på.

Har sex stycken andra externa hdd av olika märken för USB anslutning o de dyker så perfekt upp i Utforskaren med ikon o märket på hdd... Maxtor, WD, Iomega, Samsung osv. Det är bara dessa hdd som jag kör via externa hårddiskchassin som inte dyker upp i Utforskaren. Någon som har någon uppfattning om vad problemet kan vara?

Kolla i diskhanteraren.
Citera
2009-09-17, 12:24
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Kolla i diskhanteraren.
Menar du Enhetshanteraren?
Citera
2009-09-17, 12:28
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Menar du Enhetshanteraren?

Nej diskhanteraren.

Högerklicka på "den här datorn" och välj "hantera"
Citera
2009-09-17, 12:46
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Nej diskhanteraren.

Högerklicka på "den här datorn" och välj "hantera"
Vad ska jag kolla på där menar du? Jag är där nu.
Citera
2009-09-17, 12:50
Medlem
elektronikfreaks avatar
Det står "Okänd" , "Inte initierad" o "Icke allokerat" på den disken som är ansluten via USB... vad gör jag då?
Citera
2009-09-17, 12:55
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Det står "Icke allokerat" på den disken som är ansluten via USB... vad gör jag då?

Det beror på, om du vet att hårddisken verkligen är formaterad så är det nog fel på hårddiskchassit eller kabeln till det.

Såg att chassit passar både till sata och ide, finns det eventuellt någon switch i chassit som man ska ändra beroende på vilken typ av disk som sitter i?
Citera
2009-09-17, 13:01
Medlem
elektronikfreaks avatar
Nej, men det är olika kablar till IDE resp SATA självklart.

Den finns med som Disk 2, Standard, Online med storlek o allt men nu har jag klickat mig fram till att det enda som saknas är "Inte allokerat".

Har för övrigt 2 hdd i datorn, C o D.
Citera
2009-09-17, 13:02
Medlem
elektronikfreaks avatar
Disken är så gott som knökafull med data... som alla diskar är som man plockat ut äldre datorer.
Citera
2009-09-17, 13:08
Medlem
elektronikfreaks avatar
Högerklickar man där i mitten där det står "Disk 2" "Standard" "storleken på disken" o Online o väljer "Egenskaper" så kommer det ju upp meddelandet "Den här enheten fungerar korrekt."

Samtidigt som det till höger står storleken på disken o "Inte allokerat".
Citera
2009-09-17, 13:18
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Högerklickar man där i mitten där det står "Disk 2" "Standard" "storleken på disken" o Online o väljer "Egenskaper" så kommer det ju upp meddelandet "Den här enheten fungerar korrekt."

Samtidigt som det till höger står storleken på disken o "Inte allokerat".
Konstigt.

Kan du montera disken i ett annat kabinett och få den att fungera där, så talar det ju för att det nyinköpta kabinettet är felaktigt på något vis.

Det borde ju klara alla filsystem NTFS och Fat32
Citera
2009-09-17, 13:34
Medlem
elektronikfreaks avatar
Alla gamla diskar jag har... det är tre stycken... är urplockade ur min gamla dator. De är alla FAT32 formaterade. Har även testat två nya diskar jag köpt nyligen... begagnade men i nyskick... 320GB resp 500GB... o samma märkliga fenomen är med dom.

Däremot mina vanliga externa hdd... två på 1TB var, tre på 500GB var o några smådiskar på 320 resp 120GB om jag inte minns fel... funkar perfekt.

Så problemet är alltså... hur får man diskarna "allokerade"? Vad betyder egentligen "allokerat?

Jag får söka o jobba vidare på problemet. Tack för hjälpen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in