• 1
  • 2
2009-09-17, 11:04
Medlem
ottozons avatar
Det var ett av de konstigaste ord jag sett på länge och vad är det förresten för skillnad mellan "parkeringsgaraget" och "utomhusgaraget" som båda nämns i artikeln?

http://www.fikon.se/?p=100
Citera
2009-09-17, 11:57
Medlem
Egon3s avatar
Möjligen är det en parkeringsyta med avspärrning av typen bom och ev TV-bevakning. Ordet garage syftar i grunden på att förvara och bringa i säkerhet. Sen har engelska ordet "garage" glidit till att inkludera service och verkstad.

Ordet garage är inte så nära släkt med garderob som man kunde tro. Vi har heller inte sett några utomhusgarderober.
Citera
2009-09-17, 12:20
Medlem
Kan inte vara en carport man menar?
Citera
2009-09-17, 12:49
Medlem
Kryžininkass avatar
Min gissning är att utomhusgaraget är en fristående garagebyggnad i motsats till parkeringsgaraget som är en del av bostadshusen.
Citera
2009-09-17, 15:06
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Min gissning är att utomhusgaraget är en fristående garagebyggnad i motsats till parkeringsgaraget som är en del av bostadshusen.

Precis så förstod jag ordet "utomhusgarage" redan innan jag läste länken.

Tar man garaget som en enhet så brukar den enheten återfinnas i huset, plockar man bort den från huset blir det ju per definition ett utomhusgarage
Citera
2009-09-17, 15:17
Medlem
När jag hör parkeringsgarage tänker jag på de garage som står runt den stora parkeringen kvarteret delar på.
Citera
2009-09-17, 15:22
Medlem
Egon3s avatar
Möjligen är ett utomhusgarage nära synonymt med ett parkeringsdäck, som i sin tur inte tycks särskilt väldefinierat. Parkeringsdäck kan vara vardera planet i ett flervånings P-hus. Översta däcket är då typiskt en parkeringsyta utan tak.

Ett utomhusgarage skulle också kunna vara en sådan där länga med enskilda garage. Man undviker nog kollektiva carportar utan portar(!) — av säkerhetsskäl.

Längan stämmer nog bra med några av de senaste buden från Ärade Kolleger.
Citera
2009-09-17, 15:33
Medlem
farbror Svens avatar
Utomhusgarage tycker jag annars skulle kunna vara en utmärkt motsvarighet till villans vedervärdiga "carport".
Citera
2009-09-17, 20:45
Medlem
Herr-Nidings avatar
Skulle det inte kunna vara enbart ett tak eller annan enklare konstruktion för bilen? Därmed inte ett vanligt garage med ordentliga isolerade väggar och dylikt, utan endast för att hålla bort snö etc.
Citera
2009-09-17, 22:31
Medlem
Fickludds avatar
Jag tror att Egon3 är nära sanningen; att det är garagelängor utomhus och inte garage i undervåningen av hyreshuset. Men varför inte ringa och fråga vad de menar? Då får man svaret. Eeh, då får man förhoppningsvis svaret.
Citera
2009-09-18, 05:30
Medlem
ottozons avatar
Tackar för alla svar!

Jag ska ta mig dit under dagen och se ifall jag ser något som ser ut som ett "utomhusgarage".
Citera
2009-09-18, 11:59
Medlem
ottozons avatar
Här kommer några bilder!

http://www.fikon.se/?p=117

Vet inte vem som var närmast i sin beskrivning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in