2010-01-22, 04:26
Medlem
HandsomeGuyRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disast3r
jag åt fem st kräftor idag. tror jag fick i mig bajset som en del skriver om för jag tog hela kroppen i en tugga och fick därefter en kväljning.

Hahahha, jag skrattade gott här! förlåt
Citera
2010-01-22, 04:42
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Om man har förmånen att kunna fiska kräftorna själv så kan man låta kräftorna gå i en kräftsump några dygn. Under den tiden så utfordrar man dem med stabbig osaltad gröt. Gröten passerar deras mag- och tarmsystem och man behöver faktiskt inte rensa bort tarmen. I alla fall så syns den knappt och man vet faktiskt vad som finns i den och det känns inte så motbjudande att äta den rakt av.
Låter som om du designar skiten du äter
Citera
2010-01-26, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HandsomeGuyR
Hahahha, jag skrattade gott här! förlåt
jag har faktiskt halva paketet med kräftor kvar i frysen. jag har låtit den ligga där sen den incidenten men snart är det dags IGEN !
Citera
2010-01-26, 04:45
Bannlyst
Vad är det gula som är inuti kräftorna ?
Citera
2010-01-27, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kekambas
inte är det gott i alla fall
Citera
2010-08-07, 07:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Kallas iaf kräftsmör, inte riktigt säker på vad det är, men en del gilar det, själv är jag inte så superförtjust i det, jag rensar inte bort det, men jag jagar inte efter det heller som vissa gör.
Citera
2010-08-07, 10:41
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Smöret, det godaste på kräftan
Citera
2010-08-07, 10:49
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Folk har väl ganska olika metoder när dom käkar kräftor, det är inte alla som följer det vanliga mönstret av att skära bort huvudet och klorna först. Men det kan ju inte vara så svårt att lista ut hur man äter dom..
Citera
2010-08-07, 11:17
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Folk har väl ganska olika metoder när dom käkar kräftor, det är inte alla som följer det vanliga mönstret av att skära bort huvudet och klorna först. Men det kan ju inte vara så svårt att lista ut hur man äter dom..

Jag bryter av klorna först, när jag käkat up dom så blir det "avsugningen" sen bryter jag av skallen, plockar av pansaret från stjärten och drar av "skitlocket" om det behövs (oftast så följer skittarmen med när man drar loss yttersta "pansaret" ) och får kvar stjärtköttet + smöret i en fin bit.

har aldrig använt kniv/tång mm för att äta kräftor, tänderna för att knäcka klorna/stjärtpansaret ibland dock
Citera
2010-08-07, 11:22
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag bryter av klorna först, när jag käkat up dom så blir det "avsugningen" sen bryter jag av skallen, plockar av pansaret från stjärten och drar av "skitlocket" om det behövs (oftast så följer skittarmen med när man drar loss yttersta "pansaret" ) och får kvar stjärtköttet + smöret i en fin bit.

har aldrig använt kniv/tång mm för att äta kräftor, tänderna för att knäcka klorna/stjärtpansaret ibland dock

Ja du ser, många olika metoder som sagt
Citera
2010-08-07, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Nej, jag drar stjärten upp så den bryts av sedan skalar jag den och plockar bort bajstarmen. Sen bryter jag mig in till klorna och om armarna är tjocka finns det kött i dem också.

För att besvara min egen fråga
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Kräftsmör,
Kräftsmör kallas kokt hepatopancreas hos kräftor och är en gul grynig sammanhållande massa, som sitter strax bakom huvudet av den kokta kräftan. Hepatopancreas är den körtel som motsvarar lever och bukspottkörtel hos däggdjur och är till för att främja matsmältningen. Storleken på hepatopancreas, och därmed kräftsmöret, är olika på olika individer och lokaliseras direkt bakom kräftans magsäck.
Citera
2011-08-18, 23:48
Medlem
christerys avatar
Med risk för att lyfta för gamla trådar så skulle jag i alla fall vilja fråga, bara tina och käka köpta kräftor eller värma litegrann. Ny spad ida jag inte göra, snaps har jag inte heller så jag är lite butter.

Hur gör ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in