2009-09-16, 16:46
Medlem
Hallå!
Sry om detta är en re-post men jag hittade ingen specifik tråd om detta.

Det är så att jag hade problem med min laptop när jag formaterat den för att jag inte hittade hårddisken. Det berodde på att det inte fanns några SATA-drivrutiner. Jag fick aldrig riktigt till det med F6 i början av installationen av windows utan hittade en enklare väg som innebar att jag gick in i BIOS och slog äver till IDE mode på diskarna. Hur installerar jag nu AHCI drivisarna? Installationen funkar inte i windows för att AHCI inte är aktiverat i BIOS och aktiverar man det hittar inte windows diskarna. Kan man ta drivisarna på USB och endast köra början av windowsinstallationen eller går det utan bootcd?

Tack för mig
Citera
2009-09-16, 17:53
Medlem
927s avatar
det var en ny variant för mig men då får du väl använda dig av f6 i början då, vart ligger det problemet?
Citera
2009-09-17, 10:04
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Du måste ha SATA-drivisen (den hittar du på moderkortstillverkarens webbplats, eller på CD´n som följde med datorn, ofta finns en txt-fil som anger hur du skapar en driverdiskett) på en diskett som avläses 1:t när du tryckt F6 när så anges på skärmen.. Eller så måste du integrera drivrutinsdisketten till XP-CD´n... Om detta finns 100+ trådar...
Citera
2009-09-17, 12:19
Medlem
927s avatar
man kan ju tro att det funkar att så fort du tryckt på f6 så för du möjlighet att installera drivaren men så är det inte, du kanske får vänta 1 min eller så
Citera
2009-09-17, 12:27
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
man kan ju tro att det funkar att så fort du tryckt på f6 så för du möjlighet att installera drivaren men så är det inte, du kanske får vänta 1 min eller så

Du måste dock ha diskdrive för detta... har du bärbar så blir det i dag oftast till att ta till extern sådan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in