2009-09-16, 15:04
Medlem
Tja, jag har ett litet problem med min burk. Jag kör en vanlig stock intel fläkt, och då jag går in och tittar i Asus PC Probe så säger den att den gör ~3200 rpm men ändå ligger processorn på runt 50-60 C. Så jag undrar om det är tempmätaren som kollar hur varm processorn är som det är fel på, och därför lurar fläkten att den ska gå 3200 rpm, eller om det är fläkten som kyler så kasst så den måste snurra ihjäl sig innan jag får kall processor? Sen då den är på den hastigheten, 3200 rpm så låter det som att ett flygplan håller på att lyfta från taket, man hör den i hela lägenheten...

Tack på förhand
// RobiinS
Citera
2009-09-16, 16:23
Medlem
Victorswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobiinS
Tja, jag har ett litet problem med min burk. Jag kör en vanlig stock intel fläkt, och då jag går in och tittar i Asus PC Probe så säger den att den gör ~3200 rpm men ändå ligger processorn på runt 50-60 C. Så jag undrar om det är tempmätaren som kollar hur varm processorn är som det är fel på, och därför lurar fläkten att den ska gå 3200 rpm, eller om det är fläkten som kyler så kasst så den måste snurra ihjäl sig innan jag får kall processor? Sen då den är på den hastigheten, 3200 rpm så låter det som att ett flygplan håller på att lyfta från taket, man hör den i hela lägenheten...

Tack på förhand
// RobiinS

Har du byggt ihop datorn själv? Vad är det för dator om du nu har köpt den färdig? Skulle underlätta om jag visste det här.
Citera
2009-09-16, 16:25
Medlem
Twitters avatar
Kolla så att processorfläkten inte sitter på sniskan, kolla även så att inte för mycket kylpasta är påsatt. Som en ärta brukar vara perfekt.
Citat:
Har du byggt ihop datorn själv? Vad är det för dator om du nu har köpt den färdig? Skulle underlätta om jag visste det här.
Detta spelar väl ingen roll alls, fläkt som fläkt.
Citera
2009-09-16, 16:32
Medlem
Det är min morbror som byggt ihop den, ett Asus P5LD2 SE moderkort, Intel P4 med 775 socket (om det var intressant)

EDIT: Och om det nu är fläkten, som jag misstänker så har ni något tips på en bra, tyst, billig fläkt till 775?
Senast redigerad av RobiinS 2009-09-16 kl. 16:40.
Citera
2009-09-16, 19:56
Medlem
Twitters avatar
Citat:
Det är min morbror som byggt ihop den, ett Asus P5LD2 SE moderkort, Intel P4 med 775 socket (om det var intressant)

EDIT: Och om det nu är fläkten, som jag misstänker så har ni något tips på en bra, tyst, billig fläkt till 775?
Noctua. 92mm eller 120mm.
Citera
2009-09-16, 20:38
Medlem
crillecrilles avatar
Skulle gissa på felmonterad kylare. Eller inställningar i BIOS?
Citera
2009-09-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Skulle gissa på felmonterad kylare. Eller inställningar i BIOS?

Vad kan det vara för inställningar? Jag har en inställning som gör att fläkten ska anpassa hastighet efter värmen på processorn... Men då är det ju konstigt att den inte gör någonting åt det då den är 50-60 grader varm? Eller jo, det som händer är att den låter som ett jetplan, men den kyler inte bättre.
Citera
2009-09-16, 21:17
Medlem
Twitters avatar
Har du blåst bort eventuellt damm?
Citera
2009-09-16, 21:28
Medlem
Japp, jag gör det ganska ofta. Sen så går jag och kollar med ficklampa ibland och kollar om det är mkt damm i burken
Citera
2009-09-16, 22:46
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Vad kan det vara för inställningar? Jag har en inställning som gör att fläkten ska anpassa hastighet efter värmen på processorn... Men då är det ju konstigt att den inte gör någonting åt det då den är 50-60 grader varm? Eller jo, det som händer är att den låter som ett jetplan, men den kyler inte bättre.
Och du e säker på att det är aktiverat? Det heter SmartFan på mitt kort och då kan jag ställa in att tex vid upp till 45 grader så ska fläkten vara på 12,5% osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in