2009-09-16, 08:55
Medlem
waxizs avatar
Det står på csn's hemsida att man ska räkna sin inkomst efter att man har gjort avdrag och då jag har ganska mycket saker som är avdragsgilt så undrar jag ifall de menar att de räknar min skattadeinkomst (som då minskar ifall jag gör avdrag) eller min erhållna inkomst (som då ökar ifall jag gör avdrag).
Citera
2009-09-17, 12:32
Medlem
Den beskattade inkomsten har jag för mig att det är. Därtill vill de väl även ha uppgifter kring eventuell förmögenhet har jag för mig.
Citera
2009-09-19, 10:53
Medlem
Phalanxs avatar
De tittar på din taxerade inkomst, dvs efter avdrag. Även överskott i kapital, dvs ifall du sålt bostad/aktier m.m. med vinst.

Förmögenhet får de inte reda.
Citera
2009-09-19, 16:20
Medlem
waxizs avatar
Okej tack, då gäller det att jag gör massa avdrag nu!
Citera
2009-09-20, 18:57
Medlem
binics avatar
om vi tar ett exempel. säg att jag jobbat och tjänat ca 63500kr före skatt på en termin, hur mycket kommer de då dra in på bidraget. om jag förstått det rätt kan de dra in med ca 5000kr. stämmer detta? och hur blir man återbetalningsskyldig, klumpsumma eller delbetalning?
Citera
2009-09-20, 19:37
Medlem
waxizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av binic
om vi tar ett exempel. säg att jag jobbat och tjänat ca 63500kr före skatt på en termin, hur mycket kommer de då dra in på bidraget. om jag förstått det rätt kan de dra in med ca 5000kr. stämmer detta? och hur blir man återbetalningsskyldig, klumpsumma eller delbetalning?
Svaret jag fick var att om du inte anmäler att du tjänar för mycket så kommer de efter ca 2 år att kräva tillbaks 50% av det du har tjänat över fribeloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in