2009-09-16, 07:27
Medlem
Hej,

jag vill inleda med att berätta att jag har använt mig av Ubuntu i ungefär tre månader och inte har några större erfarenheter av Linux generellt. Men nu till mitt problem. Igår skulle jag få igång en bra torrentklient och valde mig av Vuze som tydligen är flashbaserad. Så jag tvingades använda mig av Synaptic för att installera Java Sun Environment. Sedan dess har jag inte kunnat lägga till/ta bort program eller använda mig av Synaptic.

"Misslyckades med att kontrollera installerade och tillgängliga program

Det här är ett allvarligt fel i ditt programhanteringssystem. Leta efter trasiga paket med Synaptic, kontrollera filrättigheterna och om filen "/etc/apt/sources.list" är korrekt. Läs sedan om programinformationen med "sudo apt-get update" och "sudo apt-get install -f"."

Denna text pryder skärmen när jag försöker komma åt något av ovanstående.

Tack på förhand.
Citera
2009-09-16, 08:29
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Starta terminalen och copypasta in kommandona som den uppmanar dig att göra...

sudo apt-get update

och

sudo apt-get install -f
Citera
2009-09-16, 08:33
Medlem
Vill minnas att jag testade det innan jag formaterade datorn då det hände sist. I skrivande stund befinner jag mig i skolan, men skall testa detta när jag kommer hem.

Hade uppskattat fler alternativ om det här inte fungerar.

Tack så mycket ändå!
Citera
2009-09-16, 17:57
Medlem
ja, det är ju just "sudo apt-get install -f" som du ombeds göra. -f står för "fix" har jag för mig. letar upp trasiga paket och beroendeproblem och försöker fixa dem.
men appropå vuze vill jag rekommendera dig att antingen ladda hem det härifrån; http://www.getdeb.net/ eller från vuze's sida direkt. den på getdeb är en mer uppdaterad version (har för mig att den i ubuntus repo fortfarande är på 3.* när den senaste vuze är 4.2.* (eller nåt?) )... men det är lite krångel med att uppdatera vuze genom uppdateringar i applikationen (har ibland lyckats fixa det med att lösa "ägande"problem), men drar du den från vuze kommer du inte ha uppdateringsproblemet, dock kan det vara så att flash behöver länkas till xulrunner...
Citera
2009-09-17, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serein
ja, det är ju just "sudo apt-get install -f" som du ombeds göra. -f står för "fix" har jag för mig. letar upp trasiga paket och beroendeproblem och försöker fixa dem.
men appropå vuze vill jag rekommendera dig att antingen ladda hem det härifrån; http://www.getdeb.net/ eller från vuze's sida direkt. den på getdeb är en mer uppdaterad version (har för mig att den i ubuntus repo fortfarande är på 3.* när den senaste vuze är 4.2.* (eller nåt?) )... men det är lite krångel med att uppdatera vuze genom uppdateringar i applikationen (har ibland lyckats fixa det med att lösa "ägande"problem), men drar du den från vuze kommer du inte ha uppdateringsproblemet, dock kan det vara så att flash behöver länkas till xulrunner...
i karmic är dock vuze uppdaterat. verkar som om ägandeproblemen åtgärdats, men vet ej säkert än...
Citera
2009-09-18, 08:14
Medlem
Ursäkta att jag inte har haft möjlighet att uppdatera.

Glömde min laddare i replokalen och har befunnit mig i Göteborg. Men jag kan glatt säga att det har fungerat väl för mig. Dock har jag ännu inte hunnit testa Vuze, men skall ta mig an det senare när jag kommer hem.

Tack så hemskt mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in