2009-09-15, 21:52
Bannlyst
Jo det är så att när min bror satt vid datorn så crashade den. Kom upp en blå skärm där felmedd var att något har hänt med windowset och vid nästa start så kommer den att reparera sig själv och om datorn stängs av p.g.a. strömavbrott så ska jag starta den normalt.

Den startas om och jag väljer det rekommenderade och den börjar leta efter fel. Sedan vid återstart så kan jag logga in med efter några sekunder kommer samma blå ruta upp och rekommenderar att jag gör om steg 1.

Jag tänkte då att systemåterställningen har alltid räddat mig förut och då startar jag den med felsäkert läge och går in på systemåterställning men då blir jag besviken när jag läser att ett fel finns i COMPAQ (C) och att jag måste kontrollera den innan jag kan genomföra en systemåterställning. När jag trycker på kontrollera så kommer en annan flik fram där jag kan välja om den ska kontrollera och reparera fel eller/och leta efter skadade sektorer. Dock så händer inget när man trycker på någon av dem och man kommer tillbaka till systemåterställningen som vill att man ska kontrollera disken..

Mitt sista alternativ var att köra med "senast fungerande system" och det tar en tid och jag tror jag äntligen klarat det men när jag försöker logga in så får jag först fram:

***AtBroker- Felaktiv minnesavbildning***
C:\Windows\system32\dwmapi.dll är antingen inte utformat för att köras på windows eller så innehåller det fel, försök installera om det eller kontakta leverantör blablabla...

Trycker jag sedan bort den kommer följande meddl fram:

***SLUI.exe Felaktiv minnesavbildning***
det är exakt samma som avanstående förutom överskriften.

Tar jag bort denna så får jag fram:

***Aktivering av Windows***
Ett fel har uppståt.

"Du kan även lösa problemet genom att du ringer till Hewlett Packard Company" (denna text är blå och man kan trycka på den och få fram telefonnummer)

Info:

"0xC0044E002"

Beskrivning: Liecenstjänsten rapporterade att licensarikvet innehåller inkonsekvent data"

HJÄLP!

har jag behövt er någonsin innan så behöver jag er verkligen nu!

tack!
Citera
2009-09-15, 22:15
Medlem
[Strange Days]s avatar
Verkar onekligen som att hårddisken har havererat...

Låter datorn ovanligt mycket vid uppstart jämfört med tidigare innan felet uppstod?
Kan du se om hårddisken laddar (dvs HDD-lampan lyser) mer än normalt?

Det låter för övrigt som att du har en OEM-maskin; jag gissar på en laptop.
Vet du om du har garanti kvar på den?
Citera
2009-09-15, 23:13
Bannlyst
nja det tror jag ej men är inte 100%.

Det är en stationär, Windows Vista.

Finns ingen annan som kan komma med någon mirakellösning:S? Jag kan ju trots allt komma fram till skrivbordet i felsäkert läge, går det att fixa något där?

Vill verkligen inte formatera om skiten då jag har viktiga dokument och bilder som jag inte skulle vilja slänga..

Garantin är kvar, datorn är max 6-12 mån gammal.
Citera
2009-09-15, 23:27
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llapushnik
nja det tror jag ej men är inte 100%.

Det är en stationär, Windows Vista.

Finns ingen annan som kan komma med någon mirakellösning:S? Jag kan ju trots allt komma fram till skrivbordet i felsäkert läge, går det att fixa något där?

Vill verkligen inte formatera om skiten då jag har viktiga dokument och bilder som jag inte skulle vilja slänga..

Garantin är kvar, datorn är max 6-12 mån gammal.

Fick du med något reparationskit när du köpte datorn?
Det brukar för det mesta alltid följa med reparationsskiva med en OEM-dator.
Citera
2009-09-15, 23:35
Medlem
liasors avatar
Ser inte bättre ut än att du måste formatera om, hejdå porrsamlingen!

Släng i ett USB minne och lägg dina viktiga filer där, problem solved.
Citera
2009-09-16, 00:53
Bannlyst
antar att du syftar p[ den skiva som formaterar om datorn?

problemet ar att datorn inte verkar kanna igen usb eller skivor som jag stoppar in....
Citera
2009-09-16, 07:50
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
antar att du syftar p[ den skiva som formaterar om datorn?

problemet ar att datorn inte verkar kanna igen usb eller skivor som jag stoppar in....

Vad menar du med att datorn "inte känner igen" skivor eller USB-minnen?
Menar du att du inte kan boota från dem?
I så fall så kan det åtgärdas med att du går in i BIOS och ändrar boot-sekvensen, så att datorn bootar från CD/DVD-läsaren som första enhet.

Om det är en HP Compaq-dator så har jag också för mig att du kan trycka någon av F-knapparna i början för att få upp en boot-meny.
Citera
2009-09-16, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Vad menar du med att datorn "inte känner igen" skivor eller USB-minnen?
Menar du att du inte kan boota från dem?
I så fall så kan det åtgärdas med att du går in i BIOS och ändrar boot-sekvensen, så att datorn bootar från CD/DVD-läsaren som första enhet.

Om det är en HP Compaq-dator så har jag också för mig att du kan trycka någon av F-knapparna i början för att få upp en boot-meny.

tryckte på ESC så kom jag fram till bootmenyn där jag såg HD och DVD, gick ner och tryckte på enter men inget händer.

Dock är det felsäkert läge så jag antar att det är därför?
Citera
2009-09-16, 13:55
Medlem
Citat:
tryckte på ESC så kom jag fram till bootmenyn där jag såg HD och DVD, gick ner och tryckte på enter men inget händer.

Dock är det felsäkert läge så jag antar att det är därför?

Nej det är är en helt annan sak. Låter som du gör fel bara.
Du hade garanti kvar. Ring supporten på HP/Compaq så kan de nog hjälpa dig.
Citera
2009-09-16, 15:16
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Nej det är är en helt annan sak. Låter som du gör fel bara.
Du hade garanti kvar. Ring supporten på HP/Compaq så kan de nog hjälpa dig.

Ja, det låter ärligt talat som det allra bästa alternativet.

Eller också be någon god vän med djup datorkunskap om hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in