2009-09-15, 19:34
Medlem
Lich.queens avatar
Hej

Köpte just ett nytt nätverkskort, D-link DWA-556 och stoppade in det i min Ubuntu 9.04 låda. Kortet hittas och körs under ath9k drivrutinen. Den hittar mitt nätverk och kan komma åt internet. Dock verkar den inte svara på arp-broadcast(kan vara ett annat problem men jag har försökt lokalisera problemet)

Jag har kollat i routern och min server har NAT-ip:t 192.168.0.103
Från ubuntu-lådan kan jag pinga datorn på denna ip samt komma åt diverse serverprogramvaror som apache2. Dock vill inte resten av datorerna på lanet veta av denne.
Då jag försöker pinga den från min laptop får jag Målvärddatorn kunde inte nås

Kollar jag i min arp-tabell finns varken ip-adressen där eller nätverkskortets mac-adress. När jag kollade på trafiken under ettercap ser jag arp-förfrågningar

Who has 192.168.0.103? Tell 192.168.0.104(laptopens ip)

Dock kommer inga svar. Min slutsats är alltså att det nya nätverkskortet inte svarar på broadcasts.

Skriver jag manuellt in mac-adressen med arp -s så kan jag ansluta och allt fungerar fint.
Citera
2009-09-15, 20:16
Medlem
Lich.queens avatar
Har testat lite mer. Jag installerade wireshark på ubuntu-boxen med och det verkar som att den svarar, dock långsamt, på arp. Däremot verkar den inte uppfatta svar. Jag testade att ping min laptop från ubuntu och såg hur det skickades iväg flera arp-requests skickas. I laptopen ser jag hur laptopen skickar ut svar, som dock inte syns i ubuntu wireshark. Varför lyckas den inte ta emot arp-svaren?
Citera
2009-09-15, 21:38
Medlem
Zoms avatar
Kan ju vara ath9k som är buggigt, vet inte hur pass utvecklad den är. Du skulle ju kunna testa med en äldre drivrutin. Verkar som det har stöd för gamla madwifi, som brukar anses lite stabilare än ath5k/ath9k, så börja med att testa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in