2009-09-15, 09:13
Medlem
Nu har jag fått nog av skräpiga stekpannor som håller nått år eller två. Jag vill ha en Gastrolux eller Sitram! Gastrolux Nano verkar de flesta tycka är helt grym så den riktar jag in mig på.

Erfarenheter av den någon?

Och var säljs den? (hittade bara en sida på nätet)
Citera
2009-09-15, 09:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Nu har jag fått nog av skräpiga stekpannor som håller nått år eller två. Jag vill ha en Gastrolux eller Sitram! Gastrolux Nano verkar de flesta tycka är helt grym så den riktar jag in mig på.

Erfarenheter av den någon?

Och var säljs den? (hittade bara en sida på nätet)
När jag nyss gjorde en sökning på "Gastrolux" så fick jag flera träffar. En del var dock utländska sajter.

Jag har tidigare ägt flera stycken Gastroluxpannor och det sammanlagda intrycket är: "medelmåttig". Pannorna är tunga, på gränsen till jättetunga, det är därför svårt att sluga maten på ett effektivt sätt. Ergonomin är sådär. Det allvarligaste tillkortakommandet är dock beläggningen som inte håller särskilt länge. Efter ca ett halvår så började maten fastna i min och sedan gick det fort. Ytan började så småningom flagna.

Sitram har jag ingen erfarenhet av, tyvärr.

~Paul~
Citera
2009-09-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
När jag nyss gjorde en sökning på "Gastrolux" så fick jag flera träffar. En del var dock utländska sajter.

Jag har tidigare ägt flera stycken Gastroluxpannor och det sammanlagda intrycket är: "medelmåttig". Pannorna är tunga, på gränsen till jättetunga, det är därför svårt att sluga maten på ett effektivt sätt. Ergonomin är sådär. Det allvarligaste tillkortakommandet är dock beläggningen som inte håller särskilt länge. Efter ca ett halvår så började maten fastna i min och sedan gick det fort. Ytan började så småningom flagna.

Sitram har jag ingen erfarenhet av, tyvärr.

~Paul~

Tack för svar dePaul. Vad använder du för stekpannor/traktörer i ditt kök, och vad är din bästa erfarenhet bland stekpannor?

Vill verkligen ha kvalitet i mitt kök nu..
Citera
2009-09-15, 10:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för svar dePaul. Vad använder du för stekpannor/traktörer i ditt kök, och vad är din bästa erfarenhet bland stekpannor?

Vill verkligen ha kvalitet i mitt kök nu..
Jag har en ICA Prima Cookery 28 (belagd) samt flera stycken gjutjärnspannor/grytor, bl a Skeppshult, Kockums, Husqvarna och Ronneby Bruk. Jag har dessutom två rostfria med tungt botten i koppar.

Med andra ord så har jag inga skrytpannor som t ex DeMeyere eller La Creuset.

~Paul~
Citera
2009-09-15, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag har en ICA Prima Cookery 28 (belagd) samt flera stycken gjutjärnspannor/grytor, bl a Skeppshult, Kockums, Husqvarna och Ronneby Bruk. Jag har dessutom två rostfria med tungt botten i koppar.

Med andra ord så har jag inga skrytpannor som t ex DeMeyere eller La Creuset.

~Paul~

Fyfan det var en arsenal det!

1. Av gjutjärnen, vilken rekommendrar du mest?

2. Hur beskriver du användningen av de två kopparpannorna, fördelar etc?

3. Vilken typerna fördrar du mest att använda?
Citera
2009-09-15, 15:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Fyfan det var en arsenal det!

1. Av gjutjärnen, vilken rekommendrar du mest?

2. Hur beskriver du användningen av de två kopparpannorna, fördelar etc?

3. Vilken typerna fördrar du mest att använda?
Haha, ja det är några stycken.

1. Om du kan hitta en gammal Kockums på någon loppis så bör du slå till.

2. De blir fortare varma än gjutjärnspannorna. Fördelen är att de går att diska, vilket man inte bör göra med gjutjärnspannor. Nackdelen är att de blir repiga och att det fastnar lättare.

3. Hm, svår fråga alla har sina för- och nackdelar. Det beror således på vilken mat jag lagar.

~Paul~
Citera
2009-09-25, 14:52
Medlem
Apropå Gastrolux tänkte jag bara säga att jag har två stycken, båda ca 2 år gamla och fortfarande i perfekt skick! Att teflonpannor blir utslitna på bara ett år eller så tror ja i 99 av 100 fall hänger på brukaren, inte pannorna!

För övrigt tycker jag ergonomin och designen är mycket bra, bottendiametrarna är anpassade efter standardstorlekarna på spisplattor. De är gjutna med tjock botten men ganska tunna väggar och är inte alls klumpiga och tunga, tvärt om. Alla har dessutom en liten "läpp" i bakkant som underlättar att hantera pannorna när de är fulla med mat, för då är de nämligen tunga! Läppen gör dessutom pannorna lättare att diska, då man kan hänga dem horisontellt i diskhon.

Jag har/ har haft en drös olika pannor, hackman, ronneby, tefal, billighetsmärken, etc, men jag gillar nog Gastroluxarna bäst. Däremot skulle jag inte köpa på mig någon jättearsenal belagda pannor nu i och med att INGA teflonpannor klarar särskilt hög temperaturer (gäller alla som kallas titan och diamant och vad tillverkarna nu mer har hittat på). Nästan alla förstörda teflonpannor har helt enkelt utsatts för för hög värme, och eftersom teflon är plast så kommer denna att koksa/förkolnas och alla bra egenskaper är därmed borta för alltid.

Däremot verkar det vara på gång med keramiska beläggningar och dessa tål ordentlig hög värme, och är dessutom nötningståliga. Tipset är att vänta på att detta blir vanligare så att utbudet breddas lite. Hackmans Matador-serie har visserligen denna beläggning, men pannorna i sig känns ganska undermåliga.

När/om tex Gastrolux eller andra bra pannor får keramisk beläggning kommer i alla fall jag göra uppdatering av arsenalen!
Citera
2009-09-25, 22:38
Medlem
Vill tippsa om Demeyere ock Mauviel!
Dyra som fan. men oslagbara!
Köpte själv en Demeyerepanna för några veckor sedan på loppis för 95 spänn.... kostar 2700 på NK o har 30 års garanti.
Har inta själv Demeyeres teflonpannor, men om dom används på induktionsspis så går dom inte att värmas till mer än 250 C. då nån pryl i dom avaktiverar spisen!!!!!
Senast redigerad av jhes 2009-09-25 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in