2009-09-14, 19:36
Medlem
Står i begrepp att sälja av en hel del studentlitteratur. Tänkte kolla vad det är för pris begagnade böcker vilket är i princip i nyskick kostar.

En bok som gick på 1200 spänn ny, kan man ta 800 för den? Eller är det halva nypriset som gäller för allt? Har böcker som kostade 500 nya, i princip aldrig öppnade. Bör jag ta 250, eller betalar folk 350-400 kronor?
Citera
2009-09-14, 19:40
Medlem
Snövits avatar
Kolla runt på siter som säljer begad studentlitteratur så får du en bra uppfattning.
Citera
2009-09-14, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Kolla runt på siter som säljer begad studentlitteratur så får du en bra uppfattning.

Iomed att det är ganska många böcker (nypriset sammanlagt runt 9000 kr) blir det väldigt mycket böcker att kolla upp.

Jag har lagt ut dom på nätet och tar 2/3dje delar av nypriset om de är i nyskick, 1/2 priset om de är i bra skick och 1/3dje del av nypriset om de är använda.

Betalar man 800 spänn för en bok som är i princip oöppnad och kostar 1200 ny?

Är jag snål? Jag har sett att vissa sätter ut priset: "Alla böcker för 100-250 kronor" maila och bjud. Ska man göra så istället? Skrev ut "stor prutmån" på annonsen.
Citera
2009-09-14, 20:24
Medlem
black-swans avatar
All litteratur som jag har sålt har jag tagit 50% av inköpspris. Har då bifogat tentor, kompendier och sammanfattningar.

Ju mer du strukturerar upp desto mer kommer du få.
Citera
2009-09-14, 20:26
Medlem
På min skola finns en anslagstavla som folk annonserar ut sin litteratur på. Där fanns nån som ville ha 600kr för 2 böcker som kostar 650kr från bokhandeln.. jag tror inte du tar för mycket i sånna fall.
Citera
2009-09-14, 20:26
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultraliberal
Iomed att det är ganska många böcker (nypriset sammanlagt runt 9000 kr) blir det väldigt mycket böcker att kolla upp.

Det räcker att göra några stickprov och kolla runt så får du koll.
Citera
2009-09-14, 22:21
Medlem
shackmatts avatar
Jag köper väldigt många av mina böcker begagnat och det är klart att man vill ha dem så billigt som möjligt.
Faktum är att många också sätter ut väldigt låga pris har jag märkt, i alla fall om man kollar upp nypris på dem

Så mitt tips är att kolla runt på lite olika sidor och bilda dig din egen uppfattning. Eller så sätter du helt sonika ett pris som du känner dig nöjd med och hoppas på svar, jag menar... finns det bara du som säljer just den boken köper nog folk bara för att den är billigare än nypriset.
Citera
2013-12-22, 11:12
Medlem
AaronHernandezs avatar
Finns det något forum eller liknande som man kan lägga ut sin studentlitteratur? Forum inte blocket osv.
Citera
2013-12-22, 12:19
Medlem
CaptainSweatpantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AaronHernandez
Finns det något forum eller liknande som man kan lägga ut sin studentlitteratur? Forum inte blocket osv.

Inte forum, men http://campusbokhandeln.se/sellBooks
Citera
2013-12-22, 16:24
Medlem
AaronHernandezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainSweatpants
Inte forum, men http://campusbokhandeln.se/sellBooks

Verka konstigt? Vill helst sälja själv online. Ska prova blocket men kan ju försöka på någon gratissajt först.
Citera
2013-12-22, 17:02
Medlem
CaptainSweatpantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AaronHernandez
Verka konstigt? Vill helst sälja själv online. Ska prova blocket men kan ju försöka på någon gratissajt först.

Ingen aning om det finns något gratis forum/sajt för det, men jag brukar lägga upp mina gamla kursböcker på Blocket.se. Kostar väl 10-20 kr ungefär att lägga upp en annons och säljer man en kursbok för 200-400 kr eller mer så är det en ganska liten kostnad ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in