2025-03-23, 07:31
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattKorven
När du startar datorn, tryck F10/DEL/F2, kan vara olika på olika (moderkorts)tillverkare. Där inne, leta efter något i stil med virtualization/VTx, enabla det och starta om. Klart

Här har du lite mer läsning, ganska generell info:

https://www.ninjaone.com/blog/how-to...computer-bios/
Tackar
Citera
2025-03-28, 18:16
Medlem
kaffekoppens avatar
Har nyligen ersatt MacOS på min gamla iMac med Linux (Ubuntu). Försöker nu ansluta mina trådlösa hörlurar utan att riktigt lyckas. De kommer inte upp i bluetooth-listan och de fungerar inte ens MED sladden i datorn.

Hjälp please?
Citera
2025-03-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Har nyligen ersatt MacOS på min gamla iMac med Linux (Ubuntu). Försöker nu ansluta mina trådlösa hörlurar utan att riktigt lyckas. De kommer inte upp i bluetooth-listan och de fungerar inte ens MED sladden i datorn.

Hjälp please?

Har du satt lurarna i parningsläge?
Citera
2025-03-28, 18:44
Medlem
kaffekoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Har du satt lurarna i parningsläge?

Nu är jag en färsking, men jag tror det. Men datorn hittar inte lurarna ändå.
Citera
2025-04-02, 20:24
Medlem
FB-Wannabes avatar
Har Mint på en extern ssd, kan fan inte logga in, har glömt både användarnamn och lösenord
Går det att ta sig runt?
Citera
2025-04-03, 07:43
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB-Wannabe
Har Mint på en extern ssd, kan fan inte logga in, har glömt både användarnamn och lösenord
Går det att ta sig runt?

Finns lösning med att editera Grub - sök på "forgot username and password linux mint".

Kan vara olika lösningar ifall du installerad "Linux Mint" eller "Linux Mint Debian Edition (LMDE)." Om du inte vet så har du säkert installerat "Linux Mint" för den är "default".

Lycka till!
Citera
2025-04-03, 17:22
Medlem
figegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB-Wannabe
Går det att ta sig runt?

Du måste ha en liveboot sticka och när du kommit in i denna sticka så startar du en terminal och så får du chroota dig in och sedan ändra lösenordet helt enkelt, det är väldigt enkelt. Här är en procedur du kan följa där du byter ut sdXX mot din root partition vilket ofta är sda3 eller liknande:

Kod:
$ mkdir /tmp/chroot
$ mount /dev/sdXX /tmp/chroot
$ chroot /tmp/chroot /bin/bash
$ passwd <username>
$ exit
> reboot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto