2013-10-31, 11:49
Moderator
vhes avatar
Finns det inget sätt att få patch att avsluta med exit status 0 om patchen redan är applicerad? Även -N-flaggan ger exit status 1.
Citera
2013-10-31, 12:38
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Finns det inget sätt att få patch att avsluta med exit status 0 om patchen redan är applicerad? Även -N-flaggan ger exit status 1.
http://patches.freeiz.com/alpine/alpine-info/filters/exitstatus.html - kolla längst ner. Hur ser den lösningen ut tycker du?

edit: hittade detta: http://unix.stackexchange.com/questions/55780/check-if-a-file-or-folder-has-been-patched-already
Senast redigerad av .Chloe 2013-10-31 kl. 12:43.
Citera
2013-10-31, 13:29
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
http://patches.freeiz.com/alpine/alpine-info/filters/exitstatus.html - kolla längst ner. Hur ser den lösningen ut tycker du?

edit: hittade detta: http://unix.stackexchange.com/questions/55780/check-if-a-file-or-folder-has-been-patched-already

Hehe, ja. Workarounds har jag, men jag hade hoppats på att man kunde få patch själv att bete sig vettigt.

Den första länken handlar f.ö. om hur man själv sätter exit status i ett script - det är alltså inte det jag är ute efter, utan hur man ber patch att låta bli att hantera redan applicerade patchar som ett feltillstånd - men det verkar inte vara möjligt. Får kika efter exit status 1, antar jag.
Citera
2013-10-31, 13:39
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
[..] utan hur man ber patch att låta bli att hantera redan applicerade patchar som ett feltillstånd - men det verkar inte vara möjligt. Får kika efter exit status 1, antar jag.
Men duger inte workarounds till det? Det är ju inte svårare än att skriva någon rad i bashrc så har du problemet löst.
Kod:
patch -p0 -N --dry-run --silent < patchfile 2>/dev/null
#If the patch has not been applied then the $? which is the exit status 
#for last command would have a success status code = 0
if [ $? -eq 0 ];
then
    #apply the patch
    patch -p0 -N < patchfile
fi
Är ju en fungerande lösning. Saxat från länk no.2.
Citera
2013-10-31, 13:53
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Men duger inte workarounds till det?

Mjo, det "duger", även om just den där workarounden är för förlåtande (man bör explicit kolla mot exit status 1 - inte bara om den är skild från 0 - annars riskerar man att tyst ignorera riktiga fel). Men det är fult.

Frågan var alltså inte: Ge mig en workaround som gör att jag kan hantera patchs märkliga beteende att rapportera redan applicerade patchar som ett fel trots att man använder flaggan som säger att de skall ignoreras.

Frågan var: Hur får man patch att inte rapportera redan applicerade patchar som fel.

Shellscriptswrappers kan jag skriva. Jag ville mest slippa.
Citera
2013-11-01, 12:51
Medlem
Hej,

Skulle behöva ha hjälp med en bashscript.
Jag har 100 000+ jpg filer i mappar som ser ut:
/2013/01/01 -> 31
/2013/02/01 -> 28

etc..

Det jag skulle behöva är ett bashscript som dels döper om alla dessa filer i alla mappar/undermappar efter "changedate" eller skapelsedatumet och sedan flyttar dessa till en ny mapp. Så i slut ändan finns alla bilderna i en mapp. alt döper om de till 001 002 etc, efter skapelsedatumet.

Har sparat bilder från min webcam under ett år och tänkte sätta ihop alla till en timelaps film.

Har sökt men hittar inte riktigt det jag är ute efter.

Mvh Zoo
Citera
2013-11-01, 14:09
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoo175
Hej,

Skulle behöva ha hjälp med en bashscript.
Jag har 100 000+ jpg filer i mappar som ser ut:
/2013/01/01 -> 31
/2013/02/01 -> 28

etc..

Det jag skulle behöva är ett bashscript som dels döper om alla dessa filer i alla mappar/undermappar efter "changedate" eller skapelsedatumet och sedan flyttar dessa till en ny mapp. Så i slut ändan finns alla bilderna i en mapp. alt döper om de till 001 002 etc, efter skapelsedatumet.

Har sparat bilder från min webcam under ett år och tänkte sätta ihop alla till en timelaps film.

Har sökt men hittar inte riktigt det jag är ute efter.

Mvh Zoo

Nått sånt här borde göra jobbet:
Kod:
#!/bin/sh

source=$1
dest=$2

for f in `find $source -type f`; do
    cp $f $dest/`stat -c %z $f | sed 's/\W/_/g'`.jpg
done

Argument ett är rot till källbiblioteket, argument två är biblioteket du vill flytta (kopiera) till.

Kort förklaring:
- Gå igenom alla filer i källbiblioteket (eller dess underbibliotek)
- Kopiera varje fil till målbiblioteket, och basera filnamnet på utdatan från stat när man ber stat rapportera change date. Byt ut alla skumma tecken (kolon, mellanslag etc) mot underscore.

Kommer bli knas om det ligger andra filer än bilder i källbiblioteket. Byt ut cp till mv om du har ont om disk (men det känns riskabelt - bättre att kopiera). Titta i man stat efter andra saker du kan basera filnamnen på om du vill.

Det lär ta en stund för 100k filer.
Citera
2013-11-01, 14:21
Medlem
Citat:
Nått sånt här borde göra jobbet:
Kod:
#!/bin/sh

source=$1
dest=$2

for f in `find $source -type f`; do
    cp $f $dest/`stat -c %z $f | sed 's/\W/_/g'`.jpg
done

Oh nice! tack så mkt Skall testa detta efter jobbet
Citera
2013-11-03, 16:22
Medlem
Tjena,

håller på och leker lite med Gentoo i Virtualbox just nu och har stött på ett litet problem. Det är nämligen så att varje gång jag ska installera ett program som kräver media-libs/libmpeg2-0.5.1 tex k3b så misslyckas och avbryts installation av programmet på grund av att det inte går och kompilera just media-libs/libmpeg2-0.5.1. Förmodligen är det väl någon use flag som ställer till det för mig. har testat att aktivera/avaktivera lite olika use flags men utan resultat.

Någon som vet vad felet kan vara? tacksam för hjälp
Citera
2013-11-03, 18:50
Medlem
Bent Metals avatar
Hallå folket!

Har en sak som irriterar mig som satan...
jag brukar normalt aldrig köra med externa skärmar, nu är det dock så att flickvännen köpt en tv vilket innebär att det ju inte är en dum idé att koppla in datorn via hdmi för att se på serier tex.

Jag har en Dell XPS 13 med Intel HD Graphics 4000. Den har ju dock inte hdmi utan mini display port vilket jag använder genom att använda flickvännens thunderbolt -> hdmi adapter. Jag får ju utan problem över bilden till tv'n men grafiken är sjukt mkt sämre på tv'n än på datorn. Försöker jag tex kolla på HD material så "flickrar" skärmen mest hela tiden.

Jag kör med Ubuntu 13.04 som OS för tillfället.

Om någon har en aning om hur man ska komma underfund med detta problem så skulle det vara hyggligt med lite information
Citera
2013-11-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bent Metal
Hallå folket!

Har en sak som irriterar mig som satan...
jag brukar normalt aldrig köra med externa skärmar, nu är det dock så att flickvännen köpt en tv vilket innebär att det ju inte är en dum idé att koppla in datorn via hdmi för att se på serier tex.

Jag har en Dell XPS 13 med Intel HD Graphics 4000. Den har ju dock inte hdmi utan mini display port vilket jag använder genom att använda flickvännens thunderbolt -> hdmi adapter. Jag får ju utan problem över bilden till tv'n men grafiken är sjukt mkt sämre på tv'n än på datorn. Försöker jag tex kolla på HD material så "flickrar" skärmen mest hela tiden.

Jag kör med Ubuntu 13.04 som OS för tillfället.

Om någon har en aning om hur man ska komma underfund med detta problem så skulle det vara hyggligt med lite information

TV-skärmar har väl i regel (finns säkert dyra undantag) sämre resolution än LCD-skärmar. Fast bilden borde vara lika bra som annars på TV:n, afaik.
Citera
2013-11-05, 00:24
Medlem
Snake_s avatar
Hallå! Jag kör raspbmc och försöker installera mysql server på den men det går mindre bra, enligt de guider jag läst så ska det funka bara genom att skriva: sudo apt-get install mysql-server

Jag får följande felmeddelande men det säger inte mig så mycket, någon som vet hur man löser det?

Citat:
pi@raspbmc:~$ sudo apt-get install mysql-server
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
You might want to run 'apt-get -f install' to correct these:
The following packages have unmet dependencies:
libc-dev-bin : Depends: libc6 (> 2.17) but 2.13-38+rpi2 is to be installed
Recommends: manpages-dev but it is not going to be installed
libc6-dev : Depends: libc6 (= 2.17-93) but 2.13-38+rpi2 is to be installed
Recommends: gcc but it is not going to be installed or
c-compiler
libnih1 : Depends: libc6 (> 2.17) but 2.13-38+rpi2 is to be installed
locales : Depends: glibc-2.17-1
mysql-server : Depends: mysql-server-5.5 but it is not going to be installed
E: Unmet dependencies. Try 'apt-get -f install' with no packages (or specify a solution).
pi@raspbmc:~$
pi@raspbmc:~$

Jag har testat sudo apt-get -f install och apt-get update men inget verkar hjälpa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in