2009-09-14, 13:57
Medlem
Läste nyss ut Längs livets stränder av nämnde Salje och även om jag under läsningen hade rätt svårt för den tafatte huvudpersonen så väckte den en hel del funderingar om hur man väljer att leva sitt liv. Salje lyckas också skriva om klass utan att det känns politiskt på ett polariserande sätt.

Är det någon som läst denna bok eller mer Salje och kan kommentera hur denna bok står sig mot hans övriga produktion?
Citera
2009-09-14, 14:29
Medlem
saftad_burks avatar
Jag har hört att Från Himlens Fåglar ska vara bra, dock inte läst den än.

Eller vänta...

Det där blev helt fel. Vingslag i natten var det den hette!

Storyn verkar väldigt bra, men jag har så mycket annat att läsa.
Citera
2009-09-14, 20:08
Medlem
Eremitens avatar
För länge sedan läste jag flera romaner av Salje, men inte Längs livets stränder. Du känner kanske till att den utgör fortsättningen på romanen Dessa dina bröder.

Salje nådde en enorm framgång med Lovängsserien som handlar om Kjell Loväng, Lovängsgården och Motorpa by:
1. På dessa skuldror (Första pris i en tävling om bästa landsbygdsskildring)
2. Människors rike
3. Den söker icke sitt (Anses vara en av hans bästa böcker. Har filmatiserats med Ulf Palme som Kjell Loväng och Eva Dahlbeck som Elin Tarp.)
4. Lågan i kvällen
5. Hem till havet

Han har skrivit en hyllad trilogi om försvenskningen av Skånelandskapen.
1. Man ur huse
2. Kustridaren
3. Natten och brödet

Ytterligare tre framgångsrika romaner:

Du tysta källa
Vingslag i natten
Genom lindens krona
Citera
2009-09-14, 22:53
Medlem
Jo han har ju en rätt så stor produktion så jag är väl lite undrande kring hur just Längs livets stränder passar in bland hans övriga verk. Jag har förstått att det är en fristående fortsättning på Dessa dina bröder men jag känner mig klar med protagonisten Dane Wendt. Vingslag i natten har ju två omnämnande nu så det blir väl till att kolla in den framöver.
Citera
2020-09-03, 10:40
Medlem
Vad skulle ni säga är Saljes mest framstående verk? Funderar på att börja med ”Du tysta källa”
Citera
2020-09-03, 18:33
Medlem
Grandiosos avatar
"Dessa dina bröder" läste jag med stor behållning för åtskilliga år sedan.
Kan klart rekommenderas. Salje är en utomordentlig människoskildrare vilket inte minst
nämnda verket ovan vittnar om.

Besökte en gång Jämshögs museum där man har Saljes författarrum.
Här på skrivbordet som man kan skåda nedan står hans allra första skrivmaskin som han
köpte för honoraret han fick för sin debutroman "Dimmorna lyfter".

http://salje.se/cms/index.php/bygden/forfattarmuseet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in