• 3
  • 4
2009-09-16, 21:18
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthem23
Säg inte det. Jag tror tvärtom att allt är betydligt mer komplicerat än vi tror, inklusive människan. Vem vet, om vi finge leva längre kanske vi skulle utveckla egenskaper som aldrig var möjliga med våran nuvarande ålder. Som det är nu får vi föra kunskaper vidare genom media. Jag är övertygad om att fick man leva 2000 år skulle man vara ganska annorlunda mot vanliga människor och hunnit utveckla en massa färdigheter som man inte ens trodde var möjliga.

Givetvis är mycket extremt komplicerat (biokemisk-fysikaliskt etc), men människans själva känslotillstånd är inte så värst komplicerat.

Det är vidare tämligen förutsägbart och trivialt.

Jag tror att själva njutningen driver oss framåt, men även den blir fadd efter en tillräcklig tid. 2000 år tror jag är på tok för länge för att vi skall kunna vara mentalt sunda.
Citera
2009-09-16, 23:41
Medlem
Livet skulle väl knappast sakna mening, däremot så tror jag att vi hade blivit mindre produktiva i allmänhet om vi inte längre hade samma begränsningar.

Vad tänker du angående sjukdomar och åldrande? Att leva som ett vårdpaket i en oändlighet är inte drömmen precis.
Citera
2009-09-19, 04:52
Medlem
diversions avatar
Jag skulle antagligen bli så uttråkad att jag tog livet av mig.
Citera
2009-09-19, 16:24
Medlem
_-olle-_s avatar
Med ett bristande långtidsminne skulle man nog kunna tuffa på hur länge som helst...
Citera
2009-09-19, 17:35
Medlem
Rizados avatar
Livet är i våran planering redan så gott som obegränsat. Ingen tänker att nu måste jag jobba för att köpa bil och hus för om 70 år så dör jag. Man kan inte skjuta på saker bara för att man lever längre, är lika lätt att hamna på gatan om man lever 1000 år.
Citera
2009-09-19, 19:29
Medlem
intensifieras avatar
Om vi människor levde oändligt länge utan möjligheten att avsluta våra egna liv skulle någon uppfinna någon tingest som manipulerar vårt minne. Så länge man kan se ett slut någonstans skulle vi kunna leva som vi gör nu. Om man däremot skulle ha insikt om sin oändliga existens skulle psyket trasas ihop. Det känns dock som ganska självklara saker.
Citera
2009-09-19, 21:30
Medlem
intensifieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Livet är i våran planering redan så gott som obegränsat. Ingen tänker att nu måste jag jobba för att köpa bil och hus för om 70 år så dör jag. Man kan inte skjuta på saker bara för att man lever längre, är lika lätt att hamna på gatan om man lever 1000 år.

Det stämmer väl, men är ganska irrelevant. Vi gör förmodligen dessa saker för att vi inte vill tänka på döden, men likväl ligger tanken alltid och gnager någonstans vilket är nödvändigt för att vi ska leva som vi gör nu.
Citera
2009-09-19, 21:33
Medlem
Pestens avatar
Livet saknar redan mening så jag ser ingen skillnad.
Citera
2009-09-20, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pesten
Livet saknar redan mening så jag ser ingen skillnad.

Helt korrekt, för det andra skulle vi alla dö av cancer (på sikt) om vi slutar åldras så det är ingen skillnad mot nu.
Citera
2009-09-21, 00:13
Medlem
_-olle-_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getapulien
Helt korrekt, för det andra skulle vi alla dö av cancer (på sikt) om vi slutar åldras så det är ingen skillnad mot nu.

Du inser att du precis kom med en fruktansvärt enfaldig invändning? "Att leva oändligt länge" innebär naturligtvis ATT INTE DÖ!!!
Citera
2009-09-24, 02:20
Medlem
Liv är meningslöst (tycker min hjärna), meningsfullheten skapas av hjärnan (som för övrigt är vår enda sanna känslomässiga fiende).
Citera
2009-09-24, 02:46
Medlem
Frågan är i mitt tyckte väldigt subjektiv. Om jag anser att det finns en mening med mitt liv om jag lever för evigt så gör det ju det. Att säga att det finns ett definitivt svar på vad mening med livet eller om det ens skulle finnas en mening är som att säga att det finns ett definitivt svar på vårat nu ändliga liv. Vissa tycker att det är att nå framgång och andra att föra mänskligheten vidare.

Om jag skulle finna någon mening med ett oändligt liv är väl svårt att direkt
säga nu då jag aldrig varit och troligen aldrig kommer befinna mig i den situationen (tyvärr). Men det skulle bero på vilka omständigheter det eviga livet skulle gälla runt. Finns ett flertal scenarion där jag nu kan säga att det inte låter speciellt lockande men andra där det inte låter helt fel.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in