Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-09-13, 20:03
Bannlyst
Jo jag har haft ett väldans problem med min externa hårddisk, kunde från början inte flytta över filer från hdn till en annan hd .. Läste lite om felet jag hade (crc) och hittade kommandot chkdsk /r och satte på det, det fick stå under natten och kom fram till lite över 50 % då den säger att processen tagit för lång tid så den avbryts ..

Sedan när jag ska klicka på mina hd så kmr jag inte ens in på den nu utan den frågar om ajg vill formatera den ..

När jag försökte att göra chkdsk /r igen så gick det inte eftersom att formatet nu var "raw" vilket alltså innebär att det inte finns någonting på den nu eller ?

Är på oerhört dåligt humör nu när jag inser att all musik och filmer högst förmodligen är borta !!!

över 500 gb nånting .

ska iaf nu imorn kontakta företaget som tillverkat min externa hdd å se vad de har att säga men med tanke på vad som hänt så lär de väll inte kunna göra nånting !?!?!
Senast redigerad av americanviking 2009-09-13 kl. 20:06.
Citera
2009-09-13, 20:09
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americanviking
Jo jag har haft ett väldans problem med min externa hårddisk, kunde från början inte flytta över filer från hdn till en annan hd .. Läste lite om felet jag hade (crc) och hittade kommandot chkdsk /r och satte på det, det fick stå under natten och kom fram till lite över 50 % då den säger att processen tagit för lång tid så den avbryts ..

Sedan när jag ska klicka på mina hd så kmr jag inte ens in på den nu utan den frågar om ajg vill formatera den ..

När jag försökte att göra chkdsk /r igen så gick det inte eftersom att formatet nu var "raw" vilket alltså innebär att det inte finns någonting på den nu eller ?

Är på oerhört dåligt humör nu när jag inser att all musik och filmer högst förmodligen är borta !!!

över 500 gb nånting .

ska iaf nu imorn kontakta företaget som tillverkat min externa hdd å se vad de har att säga men med tanke på vad som hänt så lär de väll inte kunna göra nånting !?!?!

Vad är det för tillverkare och hur gammal är disken?
Citera
2009-09-13, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Vad är det för tillverkare och hur gammal är disken?

western digital, fick den i början på detta år eller slutet på förra året ..
Citera
2009-09-13, 20:21
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Nu är detta saxat ur ett annat forum. Följ denna instruktion.

Citat:
1. Varje konto i Windows NT är unikt. Även om du skapar ett nytt konto (ex vid ominstallation) med samma namn, inloggningsnamn och lösenord så är det endå två olika konton enligt Windows.
Har du då en partition dit endast ett windowskonto har NTFS rättigheter att läsa/skriva till, och sedan byter konto så får du inte ens öppna den partitionen i utforskaren. Den visas med filsystemet RAW och att den har 0 KB ledigt utrymme.

1.1 Kontrollpanelen -> Mappalternativ -> Visa -> bort med Använd enkel fildelning

1.2 Ta egenskaper (via höger musknapp) på aktuell partition -> Säkerhet -> Avancerat -> Ägare -> Ändra ägare till... (ditt konto eller Administratör)

1.3 Samma som 1.2 ovan, fast dubbelkolla att Administratör gruppen har fullständiga rättigheter på rooten och alla undermappar.

1.4 Klart.
Citera
2009-09-13, 20:24
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nu är detta saxat ur ett annat forum. Följ denna instruktion.

Det råkade jag ut för i veckan råkade jag ut förr i veckan. Jag hade installerat en ny dator och monterade in min gamla hårddisk, för att föra över filer, den gamla C-partitionen visades som 0 byte i storlek och filerna hittades inte i utforskaren. Nu använder jag sedan många år Total commander vid filöverföring och där var det inga problem alls. Så det kanske kunde vara ett tips till TS att testa Total commander.

Citat:
western digital, fick den i början på detta år eller slutet på förra året ..
OK WD är ju ganska kända för problem med externa hdd:s

Hiren's BootCD innehåller en del diskprogram, en del kan återställa partitioner, och en del kan diagnostisera fel.
Senast redigerad av epost72 2009-09-13 kl. 20:38.
Citera
2009-09-13, 20:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
OK WD är ju ganska kända för problem med externa hdd:s

Mja, jag ha aldrig haft beskymmer med mina 8 externa HDD av detta märke.

TS kan har helt enkelt fått något fabriksfel ifrån början, vem vet?

Men att skvallrar fram att W & D är kända för sina problem är dock lite överdrivet.
Citera
2009-09-13, 20:45
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Mja, jag ha aldrig haft beskymmer med mina 8 externa HDD av detta märke.

TS kan har helt enkelt fått något fabriksfel ifrån början, vem vet?

Men att skvallrar fram att W & D är kända för sina problem är dock lite överdrivet.

Jag har en WD extern som aldrig krånglat, men det har skapats en del trådar om strulande WD-diskar här på FB mer belägg än så har jag inte för mitt påstående.
Och det kan nog inte vara så grundläggande med tanke på att det inte säger så mycket om hur många som säljs och vilken felprocent som WD har på sina diskar.
Citera
2009-09-13, 20:57
Bannlyst
total commander hittar inte ens disken ..

hur som helst, den viktiga frågan då:

allting går ju att ladda ner så det är inte så jävla jobbigt MEN har en mapp på disken som innehåller min favoritmusik, det är det som är det jävliga, HELA den mappen är ju borta nu ..

(hade allt på externa eftersom att jag installerade om os:et)

hursomhelst, jag känner nu att det känns som ett hopplöst fall, min data är förmodligen förstörd: MEN !

kom att tänka på det precis:

Kan man inte på ngt sätt i windows kolla vilka filer som har använts i ett visst program typ ?

Visserligen har jag spelat tusentals låtar i winamp men det är fanimig värt att gå igenom varenda en för att få tillbaka mina låtar .. Är det möjligt på nåt vis ? Nifattar vad jag menar va ? ??

*edit* Hittade på "history" på winamp de allra senaste låtarna som har spelats typ å så, men det är inte i närheten av alla som ngnsin spelats(lr snarare av alla de som jag vill ha tillbaka), kan man kolla det ?
Senast redigerad av americanviking 2009-09-13 kl. 20:59.
Citera
2009-09-13, 21:20
Medlem
epost72s avatar
Citat:
kan du kolla igenom tråden en gång till, har skrivit till en sak, undrar om man inte kan kolla tillbaka på ALLT som har spelats i winamp om man inte sparat d i winamp bibilioteket ?

Det beror snarare på hur man har det inställt i Winamp, default är att historik sparas i 30 dagar. Själv har jag bockat ur alternativet så att historiken sparas för evigt.
Citera
2009-09-13, 21:24
Bannlyst
Citat:
Det beror snarare på hur man har det inställt i Winamp, default är att historik sparas i 30 dagar. Själv har jag bockat ur alternativet så att historiken sparas för evigt.

mm det verkar va så jag har det, det går alltså inte att kolla upp på ngt annat sätt ? ?? ?
Citera
2009-09-13, 21:28
Medlem
epost72s avatar
Citat:
mm det verkar va så jag har det, det går alltså inte att kolla upp på ngt annat sätt ? ?? ?

Möjligtvis via det program som du använt för att ladda ned musiken.
Tyvärr är det ju så att man emellanåt rensar historik, för att man tror att man aldrig kommer ha användning av det.

EDIT
Du sparar aldrig några spellistor på all musik?
Detta gör jag hyfsat ofta, winamp har ju även en funktion där man kan spara en spellista som en html-fil, detta hjälper ju inte i efterhand, men för mig skulle det vara en hjälp om jag skulle behöva återställa mitt musikarkiv. detta är iofs säkerhetskopierat på ett stort antal datorer och diskar.
Senast redigerad av epost72 2009-09-13 kl. 21:36.
Citera
2009-09-13, 21:48
Bannlyst
Citat:
Möjligtvis via det program som du använt för att ladda ned musiken.
Tyvärr är det ju så att man emellanåt rensar historik, för att man tror att man aldrig kommer ha användning av det.

detta är mitt scenario ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in