• 1
  • 2
2009-09-19, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Antant
Okay, nu har jag räknat lite på vad ni sagt och vad Booli har berättat för data.

Vad jag räknar på:
El/värme: 500
Försäkringar: 500
SL-kort: 700
Mat: 1500

= 3200 kr / månad. Nu har jag säkert tagit i lite extra här och kanske räknat på för lite på någonting annat, men i totalsumman. Tror ni att den kan komma att stämma?

Sedan har vi lägenheten. Jag har hittat en som verkligen attraherar mig. Den ligger på 1550000(utgångspris, förvisso) och ca 2000 i månadsavgift.
Ränta efter skatt på lånet som skulle bli på typ 1200000 är 5120(en siffra från booli). Nu är vi uppe i 7,55% ränta.

Summa summarum: 3200+2000+5120 = 10320 kr / månad.

Inkomster: strax över 14 efter skatt i månaden.

Detta betyder att jag kommer ha marginaler på nästan 4k/månad. Och nu snackar vi worst(?) case scenario. Räknar vi på 1.6% ränta som man kan få lån till idag så har jag fått det till att jag skulle har utgifter på 6600/månad. Nästan 4k till / månad.

Är det bra marginaler? Jag tänker framförallt på om det är någonting som skulle kunna straffa mig senare? Jag kasnek till och med glömt någonting nu, vad är isf det?

jag hoppas du har några hundratusen kronor sparade, banken kommer inte låna ut till dig med så låg inkomst..Borgenär kan ju funka.
Citera
2009-09-19, 16:27
Medlem
waxizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antant
Okay, nu har jag räknat lite på vad ni sagt och vad Booli har berättat för data.

Vad jag räknar på:
El/värme: 500
Försäkringar: 500
SL-kort: 700
Mat: 1500

= 3200 kr / månad. Nu har jag säkert tagit i lite extra här och kanske räknat på för lite på någonting annat, men i totalsumman. Tror ni att den kan komma att stämma?

Sedan har vi lägenheten. Jag har hittat en som verkligen attraherar mig. Den ligger på 1550000(utgångspris, förvisso) och ca 2000 i månadsavgift.
Ränta efter skatt på lånet som skulle bli på typ 1200000 är 5120(en siffra från booli). Nu är vi uppe i 7,55% ränta.

Summa summarum: 3200+2000+5120 = 10320 kr / månad.

Inkomster: strax över 14 efter skatt i månaden.

Detta betyder att jag kommer ha marginaler på nästan 4k/månad. Och nu snackar vi worst(?) case scenario. Räknar vi på 1.6% ränta som man kan få lån till idag så har jag fått det till att jag skulle har utgifter på 6600/månad. Nästan 4k till / månad.

Är det bra marginaler? Jag tänker framförallt på om det är någonting som skulle kunna straffa mig senare? Jag kasnek till och med glömt någonting nu, vad är isf det?

Tycker det ser bra ut, däremot saknar jag poster så som telefon, tv, bredband, övrigt (tidningar, andra skumma abbonemang.)

Men som tidigare sagts är det kanske inte säkert att du får igenom ett så stort lån på en så låg lön, ta med dig dina beräkningar till banken iaf så du kan visa att du faktiskt kan klara det, ta gärna med dig gamla kontoutdrag där du kan visa på hur mycket mat du faktiskt köper osv.
Ju mer information du kan ge dem som visar på att du klarar ekonomin desto bättre, och glöm inte pruta på räntan!

Nu msået jag iväg till gymmet hinner inte skriva mer, lycka till med lägenhetn iaf.
Citera
2009-09-21, 21:33
Medlem
Så där.

Lånelöfte är skaffat och beviljat. 1,5 har jag satt min gräns vid (hoppas att det inte skall gå så högt). Har sagt att jag har 200 att betala i kontantinsats. Saken är den att jag nu skall sälja mina fonder från olika banker för att få ut pengarna. Jag har inte någon erfarenhet av det, annat än genom SEBs "internetkontor". Hur går jag till väga? Letar jag upp respektive bank och ber dem sälja mina tillgångar och lägga in cashen på ett angett konto?

En sak till. Jag har mer tillgångar. Skramlar jag ihop allting jag har överallt så har jag nog snarare uppåt 280, men jag ber om lite åsikter här. Är det smartare att låta det sista ligga kvar i mina fonder och aktier, eller är det smaratare att ta ett mindre lån på en gång? Nu är jag inte någon mästare på ekonomi, men skulle inte det sistnämnda betyda att jag nästan skulle bli av med topplånet?

Btw. Hittade en riktigt fin lägenhet med "centralt"(tunnelbana några minuters gång från lägenheten) läge i någon av stockholms förorter. 1,3 i månadsavgift. Bredband, tv, gym ingår (föreningen är skuldfri och har tillgångar)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in