• 1
  • 2
2009-09-13, 18:34
Medlem
Länka gärna till liknande trådar om ni vet att det finns. Jag hittade inte några själv.

Anyway:
Nu är det dags för flytten hemifrån. Jag hade tänkt köpa en bostadsrätt i storstockholm. Vad jag undrar är hur dyr lägenhet jag har råd att köpa beroende på de utgifter jag kommer ha. Vilka är dessa utgifter?
  • Mat? Hur mycket kostar det per månad? Varierar självklart, men vi kan säga att jag kan laga mat och klarar mig bra på billiga råvaror.
  • Kläder köper jag inte utan hittar på gatan, så det behöver vi inte räkna på.
  • Jag har inget telefonabonnemang, utan kör kontant. Jag har inte för avsikt att skaffa tele till bostaden heller, så det behöver vi inte räkna på heller.
  • TV suger, så det tittar jag inte på. Vi beöver inte räkna på detta heller.
  • Hemförsäkring lär ju vara bra att ha. Hur mycket kostar detta? Är det beroende på hur fint man bor, hur dyr bostad man har eller bara en löst tagen siffra som försäkringsbolagen kastar tärning om när man frågar?
  • El? Är detta inräknat i avgiften?
  • Vatten? Som el?
  • Bredband? Olika beroende på bostads(/rätts)förening?
  • Vad annat?

Hur är det med avgiften? Den varierar VÄLDIGT mycket har jag noterat. Allt mellan under tusenlappen till säkert uppåt 2-2500 för en etta någonstans i storstockholm.

Om avgiften är låg, kan det bero på att föreningen har butiker i markplan som hyr lokaler, eller bra investeringar på börsmarknaden som gjort dem väl finansierade? ELLER handlar det bara om att föreningen kort och gott inte har NÅGRA utgifter, så som kanske ett litet gym/bastu i källaren eller vad som helst.

Är det någonting generellt som man absolut skall akta sig för, typ fallgropar med spikar i?
Citera
2009-09-14, 07:00
Medlem
waxizs avatar
Regel nummer 1 när du köper bostadsrätt är kolla upp ekonomin i föreningen! det är just detta som kommer påverka din framtida avgift... har de lån bundna till låg ränta? hur mycket lån har de ? hur mycket lån per kvadratmeter osv osv. Titta upp allt du kan inom det (sök på forumet hittar du lite om vad du ska kolla på).

Regel nummer 2 är att kolla på läget, det kommer du inte kunna göra något åt.. Måla om väggarna ifall du inte gillar färgen går att göra men inte flytta lägenheten.

Och fortsätt så, kolla på påsakerna du inte kan göra något åt, tvättstugan, förråd osv.

Vad gäller mat kostnader och så varrierar väldigt mycket, om du inte äter ute så mycket utan äter hemma alltid kan du räkna på ca 1000kr per person. lite mer gärna så du får marginal..

elräkning beror på hur stor lägenheten och hur mycket teknik du har men räkna med någon / några hundralappar i månaden där.

Vatten och värme brukar ingå men kolla upp så att det verkligen gör det!

Hemförsäkring ska också betalas, även här beror det på vilken försäkring du väljer, vad den ska täcka. men oftast någon hundralapp i månaden här också. gå in på en försäkringssida eller ännu bättre gå in på compricer så kan du jämföra hur mycket det kostar genom de olika bolagen. du kan även kolla elen där

Försök att räkna i överkant på allting för blir det pengar kan du ju ammortera av på lånet!

och Glöm verkligen INTE att räkna på hur mycket lånet kommer kosta när räntan stiger, räkna med att du får en ränta på upp till 6-7% så du vet att du inte blir tvungen att sälja lägenheten när den stiger.. Och än en gång försök ammortera lånet redan nu, medans räntan är låg så får du mer pengar över senare..

Bind inte lånet!

Och lycka till!
Citera
2009-09-15, 20:38
Medlem
Härligt med ett svar till slut. Ett bra ett också! Tack!

Jag tycker att det låter som oroväckande små utgifter som du tagit upp här dock. Hur fan hamnar folk i lysfällan med sådana priser?! Det kanske är jag som alltid brukar räkna med det värsta och bara blir positivt överraskad, men om det är såhär billigt med allting så är det ju inte värre än att jag faktiskt har råd att kosta på mig en lägenhet för bra mycket med än miljonen. Det låter som att det enda som begränsar mig är månadskostnaden och eventuella höga räntor. Nu har väl politikerna ändå kommit för att föra en hård politik för att hålla räntorna nere i bästa möjliga mån, så katastrof upp mot 10% lär man ju inte se, även fast det förstås är naivt att tro att det inte KAN hända. Självklart skall jag ha det du sagt i åtanke. Det är ju jobbigt om föreningen går och blir bankrupt.
Citera
2009-09-16, 00:43
Medlem
nexss avatar
Att klara sig på 1000 kr mat pr månad är otroligt imponerande.. dvs om du faktiskt äter något också.
Citera
2009-09-16, 02:34
Medlem
Bergsmongos avatar
Det är fullt möjligt att ha låga utgifter, men det kanske inte är speciellt roligt.

Lagar du all mat själv så går det utan problem att komma under 30kr per dag... dricka vatten, baka bröd, äta pasta, ris och halvfabrikat och vara jävligt bohemisk så.
Elen beror på antal datorer och andra prylar. Vet personer som kommer undan med ett par tusen kW / år. Vatten och värme brukar som sagt ingå i hyran / avgiften. Hemförsäkring ca 100kr per månad. Glöm inte sjuk/olycksfallsförsäkring dock!

Några råd angående bolån ger jag inte mer än att det kan vara lämpligt att amortera när räntan är låg, dvs nu. Kolla föreningens ekonomi, som sagts tidigare.
Citera
2009-09-16, 09:29
Medlem
waxizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Att klara sig på 1000 kr mat pr månad är otroligt imponerande.. dvs om du faktiskt äter något också.

30 dagar per månad = 33kr om dagen är inga problem om du lagar maten själv och inte köper massa halv/helfabrikat.. Men som sagt skiljer sig väldigt mycket från person till person.. även därför jag sa att han skulle räkna på några hundralappar högre..

Att folk hamnar i lyxfällan och sånt handlar oftast inte om att lägenheten är för dyr.. det handlar om att de köper massa onödigt skit som de inte behöver och oftast på kredit..

Att klara sig på ca 6000-7000kr per månad går utmärkt om man bara har lite koll på sin ekonomi..
Citera
2009-09-16, 10:19
Medlem
Har du pengar till en bostadsrätt eller hade du tänkt ta ett banklån? Om så skulle jag nog köpa lite kläder. Tiden när du kan komma in och få lån iklädd någonting du hittat på gatan är förbi.
Citera
2009-09-16, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxiz
30 dagar per månad = 33kr om dagen är inga problem om du lagar maten själv och inte köper massa halv/helfabrikat.. Men som sagt skiljer sig väldigt mycket från person till person.. även därför jag sa att han skulle räkna på några hundralappar högre..

Att folk hamnar i lyxfällan och sånt handlar oftast inte om att lägenheten är för dyr.. det handlar om att de köper massa onödigt skit som de inte behöver och oftast på kredit..

Att klara sig på ca 6000-7000kr per månad går utmärkt om man bara har lite koll på sin ekonomi..

Jag vill ändå påstå att man klarar inte att äta nyttigt på 1000 kr i månaden. Äta sig mätt och äta nyttigt är två helt skilda saker. Ska man köpa färsk frukt, färska grönsaker, en variation mellan kött/fågel/fisk, diverse såser osv, räcker inte 1000 kr långt. Men visst, köper man 10kg köttfärs och 5kg spagetti på lidl kan jag förstå hur det blir billigt. Sen kan man fråga sig om det är lönt att snåla på maten, när man kan snåla på annat betydligt mindre livsviktigt som noname istället för märkeskläder, låna kurslitteratur, köpa sin alkohol på bolaget istället för krogen, med mera.
Citera
2009-09-16, 14:52
Medlem
waxizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submar12
Jag vill ändå påstå att man klarar inte att äta nyttigt på 1000 kr i månaden. Äta sig mätt och äta nyttigt är två helt skilda saker. Ska man köpa färsk frukt, färska grönsaker, en variation mellan kött/fågel/fisk, diverse såser osv, räcker inte 1000 kr långt. Men visst, köper man 10kg köttfärs och 5kg spagetti på lidl kan jag förstå hur det blir billigt. Sen kan man fråga sig om det är lönt att snåla på maten, när man kan snåla på annat betydligt mindre livsviktigt som noname istället för märkeskläder, låna kurslitteratur, köpa sin alkohol på bolaget istället för krogen, med mera.

Jag säger bara att det är vad man kan leva på.. det dyra är inte det nyttiga, det dyra är det onyttiga som chips, läsk osv... sen att skippa märkeskläder håller jag med om, finns många andra saker som är bättre att spara pengar på än mat..
Citera
2009-09-16, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxiz
Jag säger bara att det är vad man kan leva på.. det dyra är inte det nyttiga, det dyra är det onyttiga som chips, läsk osv... sen att skippa märkeskläder håller jag med om, finns många andra saker som är bättre att spara pengar på än mat..

Då måste det helt enkelt vara något fel på vad jag köper eller så.. för jag käkar i princip aldrig skitmat - inte köpt varken läsk, godis, chips eller glass på minst några månader. Ändå brukar det väl inte gå med under 2000 i månaden på käk - och det inkluderar inte om jag äter ute lite då o då heller.
Citera
2009-09-17, 22:08
Medlem
Typiska svenska basvaror är knappast dyra. Dvs potatis, morötter, kål, lök osv. Kött äter jag knappt - däremot fisk. Bröd köper jag inte, utan bakar själv. Visst, det är inte någon lyx i svenssonbemärkelse, men då jag verkligen avskyr färdigmat, liksom köpebröd, så ser jag det som att jag klarar mig nöjd från middagen och frukosten, till lunch käkas det ofantliga mängder frukt från jobbets fruktkorg. Sen om det kostar 1000 eller 2000 spelar nog mindre roll. Större marginaler än så har jag tänkt ha, men bra att ni säger det ändå! Då vet jag att jag kanske får räkna på lite mer.

Elen:
*En dator som står på på kvällarna på vardagar och kanske snittar på 12h/helg.
*Kanske någon lampa.
Finito.
Låter som att det blir billgt.
Citera
2009-09-18, 20:15
Medlem
Okay, nu har jag räknat lite på vad ni sagt och vad Booli har berättat för data.

Vad jag räknar på:
El/värme: 500
Försäkringar: 500
SL-kort: 700
Mat: 1500

= 3200 kr / månad. Nu har jag säkert tagit i lite extra här och kanske räknat på för lite på någonting annat, men i totalsumman. Tror ni att den kan komma att stämma?

Sedan har vi lägenheten. Jag har hittat en som verkligen attraherar mig. Den ligger på 1550000(utgångspris, förvisso) och ca 2000 i månadsavgift.
Ränta efter skatt på lånet som skulle bli på typ 1200000 är 5120(en siffra från booli). Nu är vi uppe i 7,55% ränta.

Summa summarum: 3200+2000+5120 = 10320 kr / månad.

Inkomster: strax över 14 efter skatt i månaden.

Detta betyder att jag kommer ha marginaler på nästan 4k/månad. Och nu snackar vi worst(?) case scenario. Räknar vi på 1.6% ränta som man kan få lån till idag så har jag fått det till att jag skulle har utgifter på 6600/månad. Nästan 4k till / månad.

Är det bra marginaler? Jag tänker framförallt på om det är någonting som skulle kunna straffa mig senare? Jag kasnek till och med glömt någonting nu, vad är isf det?
Senast redigerad av Antant 2009-09-18 kl. 20:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in