2009-09-13, 18:34
Länka gärna till liknande trådar om ni vet att det finns. Jag hittade inte några själv.
Anyway:
Nu är det dags för flytten hemifrån. Jag hade tänkt köpa en bostadsrätt i storstockholm. Vad jag undrar är hur dyr lägenhet jag har råd att köpa beroende på de utgifter jag kommer ha. Vilka är dessa utgifter?
Hur är det med avgiften? Den varierar VÄLDIGT mycket har jag noterat. Allt mellan under tusenlappen till säkert uppåt 2-2500 för en etta någonstans i storstockholm.
Om avgiften är låg, kan det bero på att föreningen har butiker i markplan som hyr lokaler, eller bra investeringar på börsmarknaden som gjort dem väl finansierade? ELLER handlar det bara om att föreningen kort och gott inte har NÅGRA utgifter, så som kanske ett litet gym/bastu i källaren eller vad som helst.
Är det någonting generellt som man absolut skall akta sig för, typ fallgropar med spikar i?
Anyway:
Nu är det dags för flytten hemifrån. Jag hade tänkt köpa en bostadsrätt i storstockholm. Vad jag undrar är hur dyr lägenhet jag har råd att köpa beroende på de utgifter jag kommer ha. Vilka är dessa utgifter?
- Mat? Hur mycket kostar det per månad? Varierar självklart, men vi kan säga att jag kan laga mat och klarar mig bra på billiga råvaror.
- Kläder köper jag inte utan hittar på gatan, så det behöver vi inte räkna på.
- Jag har inget telefonabonnemang, utan kör kontant. Jag har inte för avsikt att skaffa tele till bostaden heller, så det behöver vi inte räkna på heller.
- TV suger, så det tittar jag inte på. Vi beöver inte räkna på detta heller.
- Hemförsäkring lär ju vara bra att ha. Hur mycket kostar detta? Är det beroende på hur fint man bor, hur dyr bostad man har eller bara en löst tagen siffra som försäkringsbolagen kastar tärning om när man frågar?
- El? Är detta inräknat i avgiften?
- Vatten? Som el?
- Bredband? Olika beroende på bostads(/rätts)förening?
- Vad annat?
Hur är det med avgiften? Den varierar VÄLDIGT mycket har jag noterat. Allt mellan under tusenlappen till säkert uppåt 2-2500 för en etta någonstans i storstockholm.
Om avgiften är låg, kan det bero på att föreningen har butiker i markplan som hyr lokaler, eller bra investeringar på börsmarknaden som gjort dem väl finansierade? ELLER handlar det bara om att föreningen kort och gott inte har NÅGRA utgifter, så som kanske ett litet gym/bastu i källaren eller vad som helst.
Är det någonting generellt som man absolut skall akta sig för, typ fallgropar med spikar i?