• 1
  • 2
2009-09-13, 13:40
Bannlyst
Hej. Det är så att min flickvän får blåmärken på benen varje dag, utan att bli slagen eller slå till benen i något. Så dyker där upp ett nytt blåmärke varje dag. Det kan vara stort som en knytnäve och litet som en tumme... Är det någon som vet vad för fel det kan vara?

Tack på förhand
Citera
2009-09-13, 14:39
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wake-N-Bake
Hej. Det är så att min flickvän får blåmärken på benen varje dag, utan att bli slagen eller slå till benen i något. Så dyker där upp ett nytt blåmärke varje dag. Det kan vara stort som en knytnäve och litet som en tumme... Är det någon som vet vad för fel det kan vara?

Tack på förhand

Leukemi?
Citera
2009-09-13, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brottweiler
Leukemi?

Är det inte en sjukdom man föds med?
Citera
2009-09-13, 14:51
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Är det inte en sjukdom man föds med?

Nja. http://sv.wikipedia.org/wiki/Leukemi

Finns olika typer av Leukemi (blodcancer)
Citera
2009-09-13, 14:58
Bannlyst
Citat:

Så kanske dax för henne att röra sig mot sjukhuset och se om hon blir diagnoserad med leukemi?
Citera
2009-09-13, 15:07
Bannlyst
Spontana blåmärken kan ochså vara tecken på att levern inte fungerar som den ska.
Citera
2009-09-13, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Spontana blåmärken kan ochså vara tecken på att levern inte fungerar som den ska.

Skrump lever alltså? Skulle det fungera med liv-52 då det återskapar leverns enzymer igen?
Citera
2009-09-13, 15:42
Medlem
milkmannenknas avatar
Citat:

Var den första tanken som slog mig med, såvidare du inte har stenhårt sex med henne dvs
Citera
2009-09-13, 15:44
Medlem
Veeoons avatar
Men om levern inte fungerar så brukar man väl få mera symtom än bara blåmärken, tänkte på gult tandkött och ögonvitor osv.
Citera
2009-09-13, 15:54
Bannlyst
Citat:
Skrump lever alltså? Skulle det fungera med liv-52 då det återskapar leverns enzymer igen?

Jag vet inte om din flickvän har skrumplever. Det är ju lätt att tänka sig det, eftersom det är väl den enda leversjukdom som gemene man känner till. liv-52 känner jag inte till.

Enligt vad jag har hört går det inte att reversera skrumplever. Men om man slutar dricka (om det nu beror på det), så avbryter man nedbrytandet i samma stund man slutar med alkohol, och kan därefter leva ett normalt liv, dock ofta med lite sämre leverfunktion.
Citera
2009-09-13, 15:55
Medlem
EmmaKlaras avatar
Säg åt din flickvän att beställa en tid på vårdcentralen och få en del blodprov tagna.
Det ger bättre resultat än att folk ska sitta här och spekulera i olika diagnoser.
Citera
2009-09-13, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Veeoon
Men om levern inte fungerar så brukar man väl få mera symtom än bara blåmärken, tänkte på gult tandkött och ögonvitor osv.

Då har man hepatit. En följdsjukdom som brukar komma av långtgående cirros.

Fotbollsspelaren George Best berättade om den värsta dagen i sitt liv. Det var när han vaknade en morgon och gick in på toaletten och såg att hans ögonvitor blivit helt gula. Det var första levern han söp bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in