• 2
  • 3
2009-09-14, 17:22
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
dum fråga kanske, men har du stängt av ditt inbygga ljudkort i bios?
om så är fallet borde inte ubuntu hitta den, eller?

Har provat att fimpa kortet i BIOS (nån azalia codec hette det visst) och det har gjort att Intel's kort har försvunnit ur menyn för ljudinställningarna. Väljer ALSA som ljud och får följande meddelande:

Kod:
audiotestsrc wave=sine freq=512 ! audioconvert ! audioresample ! gconfaudiosink: Could not open audio device for playback.

Vad göra?
Citera
2009-09-14, 18:51
Medlem
Birabackens avatar
Ska prova att installera om Mint nu när jag disablade mitt onboard sound system... yeah.

Får se hur det går! Sen installera om senaste ALSA-drivern.

EDIT: Har nu installerat om precis allting men får fortfarande det här meddelandet:

Kod:
audiotestsrc wave=sine freq=512 ! audioconvert ! audioresample ! gconfaudiosink: Could not open audio device for playback.

Rent krasst känns det som jag är knullad. Ser mörkt ut på avbytarbänken om man säger. Visserligen var den där guiden för Ubuntu vilket jag inte kör just nu. Kanske om jag installerar Ubuntu istället kommer skiten att funka? Vad tror ni? Annars är det nog fan Vista ett tag till är jag rädd.
Senast redigerad av Birabacken 2009-09-14 kl. 19:40.
Citera
2009-09-14, 21:12
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Du kanske ska fråga på ett större forum, det kommer nog krävas en del för att det ska fungera.
Citera
2009-09-14, 21:26
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Du kanske ska fråga på ett större forum, det kommer nog krävas en del för att det ska fungera.

Verkar så. Har precis installerat Vista igen och får köra på det ett tag framöver tills jag hittar lösningen. Tack så väldigt för all fin hjälp och engegemang här i tråden!
Citera
2009-09-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birabacken
Visserligen var den där guiden för Ubuntu vilket jag inte kör just nu. Kanske om jag installerar Ubuntu istället kommer skiten att funka? Vad tror ni?
linux mint är baserat på ubuntu... använder samma repos, så vad som gäller för ubuntu gäller gör mint.
Citera
2009-09-15, 17:00
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
linux mint är baserat på ubuntu... använder samma repos, så vad som gäller för ubuntu gäller gör mint.

Ok där ser man. Gick i alla fall inte nåt vidare
Citera
2009-09-20, 03:17
Medlem
om ubuntu 9.10: "In addition, the kernel now supports ESI's Maya44 as well as numerous PCs and notebook"
http://www.h-online.com/open/Kernel-...--/news/113958

http://www.ramoonus.nl/2009/06/10/li...-debian-linux/
om man vill uppgradera kernelen manuellt.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1161856
lite mer diskussion kring det.
Senast redigerad av serein 2009-09-20 kl. 03:38. Anledning: tillägg
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in