2009-09-13, 19:30
Medlem
kolla länken. står lite om hur man kollar att kortet är aktivt och om att multiplecards...
Citera
2009-09-13, 19:38
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
kolla länken. står lite om hur man kollar att kortet är aktivt och om att multiplecards...

Linux vill helt enkelt inte erkänna mitt ljudkort som det verkar i dagsläget. Det känns ju jävligt surt om det skulle vara omöjligt att fixa...
Citera
2009-09-13, 20:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birabacken
Japp, har kollat. Det är senaste versionen jag har. Och ja, kortet är PCI.

Kolla först att du nollställt PCI-inställningarna via bioset så att det inte finns någon inställning kvar som kanske blockerar kortet. Sen finns kortet i lite olika versioner så se till att du väljer rätt argument efter configure när du bygger drivrutinen.
Citera
2009-09-13, 20:04
Medlem
Citat:
Linux vill helt enkelt inte erkänna mitt ljudkort som det verkar i dagsläget. Det känns ju jävligt surt om det skulle vara omöjligt att fixa...
haha. förstår hur du känner.
men skit i ubuntu och krånglet med att uppdatera alsa, det låter jävligt struligt (har aldrig gillat att uppdatera utanför pakethanteraren, blir alltid nåt strul)... pröva att köra arch, då får du samtidigt lära dig en hel del om linux. krävs några timmar att confa allt - men man får göra allt själv och det är intressant som fan. sen kör arch rullande uppdateringar - vilket innebär att de har alsa 1.0.21
http://www.archlinux.se/ - allt som behövs är en usb-sticka...
Citera
2009-09-13, 20:04
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Kolla först att du nollställt PCI-inställningarna via bioset så att det inte finns någon inställning kvar som kanske blockerar kortet. Sen finns kortet i lite olika versioner så se till att du väljer rätt argument efter configure när du bygger drivrutinen.

Får sätta mig in i det där när jag nyktrat till. Just nu är det inte läge

Tack för all hjälp än så länge! Vi får se hur det hela slutar.
Citera
2009-09-13, 20:06
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
haha. förstår hur du känner.
men skit i ubuntu och krånglet med att uppdatera alsa, det låter jävligt struligt (har aldrig gillat att uppdatera utanför pakethanteraren, blir alltid nåt strul)... pröva att köra arch, då får du samtidigt lära dig en hel del om linux. krävs några timmar att confa allt - men man får göra allt själv och det är intressant som fan. sen kör arch rullande uppdateringar - vilket innebär att de har alsa 1.0.21
http://www.archlinux.se/ - allt som behövs är en usb-sticka...

Jag är så jävla ny på Linux än så länge men lär kolla in det där du snackar om. Värt ett försök om inte annat. Är ju inte precis så att det är jobbigt att ominstallera olika OS.
Citera
2009-09-13, 20:11
Medlem
Citat:
Jag är så jävla ny på Linux än så länge men lär kolla in det där du snackar om. Värt ett försök om inte annat. Är ju inte precis så att det är jobbigt att ominstallera olika OS.
nej, men arch kräver lite mer, men deras wiki är perfekt att ha framför sig när man installerar.
däremot är det ju så förbannat drygt att företagen inte vill göra drivrutiner till sin hårdvara för linux... menmen... har gates köpt datorvärlden så får man göra det bästa av situationen...
Citera
2009-09-13, 20:21
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
nej, men arch kräver lite mer, men deras wiki är perfekt att ha framför sig när man installerar.
däremot är det ju så förbannat drygt att företagen inte vill göra drivrutiner till sin hårdvara för linux... menmen... har gates köpt datorvärlden så får man göra det bästa av situationen...

Ja det är för jävligt! Hade inte yttrat mig om Gates jävla fönster hade fungerat ordentligt, då hade jag skitit i vilket, men nu när det ju inte så...
Citera
2009-09-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ja det är för jävligt! Hade inte yttrat mig om Gates jävla fönster hade fungerat ordentligt, då hade jag skitit i vilket, men nu när det ju inte så...
nej, verkligen. hade ms spenderat alla pengar de fått in på att förbättra sitt op skulle det ta mig fan vara det bästa operativsystemet i mannaminne... men nu har väl gates fullt upp med att köra upp cashen i arslet.
ubuntu är gratis och de lyckas ta mig fan vara stabilare än ms, det är bara drivisarna som är problemet.
Citera
2009-09-13, 20:43
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
nej, verkligen. hade ms spenderat alla pengar de fått in på att förbättra sitt op skulle det ta mig fan vara det bästa operativsystemet i mannaminne... men nu har väl gates fullt upp med att köra upp cashen i arslet.
ubuntu är gratis och de lyckas ta mig fan vara stabilare än ms, det är bara drivisarna som är problemet.

Ja, precis. Känns drygt att inte kunna använda sig av de program man blivit van vid att nyttja. Annars känns ju Linux som klart stabilare och roligare. Vi får se vad som händer. I värsta fall får jag gå tillbaka till Windows ett tag om jag inte får rätsida på mina problem.
Citera
2009-09-13, 21:58
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Testa att välja intel ljudet i alsaconfig. I alla fall i Windows måste jag välja SoundMax om jag vill få USB-ljud, och inte USB ljudenheten.

Kommer antagligen inte att fungera, men skadar inte heller att testa.

EDIT: Någonstans i denna tråd nämns ditt ljudkort, men jag får bara "DB error" så jag vet inte säkert om det kan lösa ditt problem.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=7885252
Senast redigerad av TheVeryUberEnd 2009-09-13 kl. 22:05.
Citera
2009-09-13, 23:06
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ok, tack! Har gjort det nu och Linux hittar inte mitt Maya-ljudkort. Den hittar däremot det inbyggda Intelkortet som jag inte är så intresserad av att använda.

dum fråga kanske, men har du stängt av ditt inbygga ljudkort i bios?
om så är fallet borde inte ubuntu hitta den, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in