2009-09-13, 13:02
Medlem
Tänkte att det är dags att upgradera sig lite inom foto-världen.

Vill inte ha dom dyraste objektiven men heller inte ha helt värdelöst bara för att det är billigt.
Har kitobjektivet 18-55mm man fick med vid köp och ett 55-200mm liggandes någonstans.

Vill ha förslag på alla typer av objektiv.
Ge gärna länk och en kort förklaring på vart dom används och hur mycket dom ligger på och eran erfarenhet av dom(Om ni nu har haft sådana)
Är inte särskilt insatt på objektiv än. Så all hjälp är uppskattad

EDIT: Jag vet att det finns en tråd för inköp av objektiv. Men eftersom jag känner mig lite handikappad på ämnet vill jag helst ha det så specifierat som möjligt. Säkert lättare att få i en specifik tråd för just mina saker
Senast redigerad av Scrapdog 2009-09-13 kl. 14:00.
Citera
2009-09-14, 03:34
Medlem
Segelflygarns avatar
Kitobjektiven ar inte sa vardelosa som man kan tro av prestandan pa aldre kitobjektiv. Om jag hade den uppsattningen sa skulle jag kopa nagot fast objektiv som kompletterar de du redan har.

For upp till ~5000 sek sa skulle jag kopa ett fast vidvinkel-, normal- eller macroobjektiv.
Citera
2009-09-14, 16:40
Medlem
sceptics avatar
Med 18 till 200 mm borde du kunna fota det mesta förutom fåglar/skygga djur och ultravidvinkel. Mitt råd är att fundera ut vad det är du vill kunna fota, men inte kan med det du har tillgängligt. Vill du kunna fota en koltrast i en gruva ska du köpa en 50mm f/1.0-glugg, vill du fota fåglar på 100 meters avstånd ska du ha nån av Canons (eller andras) bamse-teleobjektiv och så vidare. Jag tror att många, mig själv inkluderat, tror att "allt blir bättre bara jag köper nya prylar". Tyvärr är det ytterst sällan så, det är kreativiteten och "det fotografiska seendet" det faller på. Fota som en galning tills det till slut faktiskt är utrustningen som sätter begränsningen (för lång eller kort brännvidd, för liten största bländare, eller vad det nu kan vara).
Citera
2009-09-14, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Med 18 till 200 mm borde du kunna fota det mesta förutom fåglar/skygga djur och ultravidvinkel. Mitt råd är att fundera ut vad det är du vill kunna fota, men inte kan med det du har tillgängligt. Vill du kunna fota en koltrast i en gruva ska du köpa en 50mm f/1.0-glugg, vill du fota fåglar på 100 meters avstånd ska du ha nån av Canons (eller andras) bamse-teleobjektiv och så vidare. Jag tror att många, mig själv inkluderat, tror att "allt blir bättre bara jag köper nya prylar". Tyvärr är det ytterst sällan så, det är kreativiteten och "det fotografiska seendet" det faller på. Fota som en galning tills det till slut faktiskt är utrustningen som sätter begränsningen (för lång eller kort brännvidd, för liten största bländare, eller vad det nu kan vara).

Jag fotar mestadels natt, hittar grymt mycket jag vill fånga på bild. Men allt blir för mörkt och jag vill även ta bilder på folk i samma omständigheter(Fotade så sent som i går i en grymt fin slätt med en lampa som lös längst upp, såg nästan ut som om hela stället var i sepia.)
Men det är grymt svårt att få folk att vara stilla i 14~ sekunder och ändå se naturliga ut.
Vidvinkel och macro kommer nog komma så småningom också.
Citera
2009-09-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrapdog
Jag fotar mestadels natt, hittar grymt mycket jag vill fånga på bild. Men allt blir för mörkt och jag vill även ta bilder på folk i samma omständigheter(Fotade så sent som i går i en grymt fin slätt med en lampa som lös längst upp, såg nästan ut som om hela stället var i sepia.)
Men det är grymt svårt att få folk att vara stilla i 14~ sekunder och ändå se naturliga ut.
Vidvinkel och macro kommer nog komma så småningom också.

Ett stativ och utlösare låter ju gjutet. Inget objektiv i världen kommer kunna ersätta ett stativ i väldigt mörka situationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in