Citat:
Ursprungligen postat av Gatita
Pessar är inte så vanligt idag, tyvärr - tycker kvinnor borde använde mindre hormoner men alternativen är ju begränsade.
Säkerheten är 92% - under förutsättningar att man använder den rätt (ska sitta i ett x antal timmar efter sex) tillsammans med spermiedödande medel.
Varför säga tyvärr då? Relativt hormonförändrande grejer kan jag väl se meningen, men relativt kondom?
Vet inte hur det känns att ha ett pessar i sig men kännbart borde det ju kunna vara, och minst lika krångligt, sämre säkerhet, ha skiten kvar i timmar + spermiedödande medel låter ju inte som en höjdare? Spermiedödande glidmedel rekommenderas ju inte ens på kondomer av någon anledning, vet inte riktigt vad problemet är med ämnet men det kanske säger sig självt att något som dödar spermier antagligen inte är nyttigt.
Citat:
Pessar kan du prova ut hos barnmorskan, finns olika storlekar då alla kvinnor har olika stor livmodertapp.
Ok, för det där undrade jag också över. Det som fanns vid biologilektionerna var ju rätt stort, men kanske inte är hur lätt som helst att passa in heller.[quote=Gatita]Har inte haft pessar själv, men en vänninna är jättenöjd, enda problemet möjligen är spontaniteten som blir lite lidande.
Citat:
(Andra hormonfria metoder är ju p-datorn (persona), kopparspiral (som jag har god erfarenhet av), och givetvis - kondomen...)
Datorn tycker jag verkar läskig men någon påstod ju att de fungerade bra så. Spiral känns ju som att det borde vara praktiskt men jag vet inte riktigt vad riskerna är.
Citat:
Ursprungligen postat av brisingamen
kolla in Billingsmetoden.
Fast lär ju vara drygt att bara få knulla halva tiden eller vad det nu kan bli?
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Inga problem förutom att man får låta bli att komma inuti hälften av gångerna.
Hälften av gångerna som under den fertila delen eller något annat? Är ju som alla redan vet inte helt säkert men ..
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Jag har också hört obekräftade uppgifter om att katolska kyrkan ligger bakom mycket av reklamen för metoden. Vilket gör mig minst sagt misstänksam. Finns det någon här som har använt billingsmetoden, eller som kan ge lite närmare upplysningar.
Har jag ingen aning om men låter ju inte osannolikt, och ja, isf äre ju säkert skit. Man verkade ju undersöka något slem då så då kanske den klarar av oregelbunden mens men annars så känns det ju som att allt räknande borde falla på det.
Citat:
utan också läkare utan gränser mfl. som jobbar där preventivmedel inte alls är en självklarhet.
Fast i just det fallet rör det sig ju inte om ett alternativ till "riktiga" preventivmedel utan en nödlösning?
Katoliker får inte använda kondom eller vad? Osunt leverne att knulla runt o andra ändamål än att skaffa barn? Ser inte riktigt skillnaden på en kondom eller att räkna på/kontrollera det hela isf, men ändå ..
Fast vem har sagt att det skall finnas något klokt eller logiskt tänkande bakom religion ..
Citat:
Hur räknar man säkerhet då?
Jag har fått sagt för mig att 99% säkerhet betyder att man i 99% av fallen klarar sig utan barn, vilket jag mao borde ha tolkat som på livstid och oavsett antal samlagstillfällen? Typ att bara 1 person på 100 får barn fast de har använt kondom, någonsin, exempelvis.
Inte / tillfälle eller / år?
Svenska wikipedia nämnde ju 99% säkerhet för billingmetoden men den där studien säger:
"Den metodrelaterade graviditetsfrekvensen var 2,8 graviditeter per 100 kvinnoår för
de tretton observations cyklerna under studien."
En kvinna är väl fertil i sisådär 35 år? Det borde ju isf betyda ungefär en graviditet under hela livstiden trots metoden? Vilket isf ju skulle betyda snarare 0% säkerhet? =P
Även om det också blir en muppig tolkning. Framförallt eftersom en del lär bli gravida flera gånger och en del lär klara sig utan.
Och en unge kanske man klarar av, eller kan abortera, beroende på situation och vilja.
Citat:
Ursprungligen postat av Zorsha
Men jag tar hellre den risken än proppar i mig hormoner konstant, det känns givet.
Det är ju lite konstigt att det anses helt ok att påverka de kvinnliga könshormonerna hur som helst men är jätte nono och livsfarligt så fort det rör de manliga. Även om nivåerna kanske inte ens kvaddar den manliga sexualförmågan helt och hållet..
(Jag snackar inte preventivmedel utan anabola androgena steroider.)