• 1
  • 2
2009-09-13, 12:44
Medlem
sickpuppys avatar
Har sökt i forumet men konstigt nog inte hittat någon utförligare tråd om det här..

Som rubriken lyder, finns det någon som har erfarenhet av pessar och hur har det fungerat för er? Främst undrar jag över säkerheten, har någon erfarenhet av oönskade graviditeter med pessar som skydd? Men jag är också intresserad av hur det funkat rent allmänt.

Av en rad olika anledningar är inte hormonpreventivmedel ett alternativ för mig. Just nu använder vi kondom. Det fungerar hyggligt, men vi båda (särskilt han) tycker det är skönare utan.
Citera
2009-09-13, 12:49
Medlem
Gatitas avatar
Pessar är inte så vanligt idag, tyvärr - tycker kvinnor borde använde mindre hormoner men alternativen är ju begränsade.

Säkerheten är 92% - under förutsättningar att man använder den rätt (ska sitta i ett x antal timmar efter sex) tillsammans med spermiedödande medel.
Pessar kan du prova ut hos barnmorskan, finns olika storlekar då alla kvinnor har olika stor livmodertapp.

Har inte haft pessar själv, men en vänninna är jättenöjd, enda problemet möjligen är spontaniteten som blir lite lidande.

(Andra hormonfria metoder är ju p-datorn (persona), kopparspiral (som jag har god erfarenhet av), och givetvis - kondomen...)
Senast redigerad av Gatita 2009-09-13 kl. 12:53.
Citera
2009-09-13, 13:01
Medlem
brisingamens avatar
Jag tröttnade på p-piller när jag var 21 och gick till barnmorskan och ville ha pessar, hon var väldigt motvillig och menade på att det inte var ett säkert preventivmedel i den åldern när man är som mest fertil, men jag var envis och gav mig icke. Så provade hon ut vilken storlek som kunde passa. Sedan var det bara att köra igång men det var ett jäkla meck, man ska ta på spermiedödande medel innan man sätter in en och jag tror att man skulle sätta in den en tid innan också. Efter samlaget ska pessaret sitta inne viss tid innan man tar ut det så spermierna hinner dö.

Testa det, men jag tyckte att det var för mycket jobb. Det är bättre med kondom eller kolla in Billingsmetoden.
Citera
2009-09-13, 13:03
Medlem
Gatitas avatar
Jag funderar på "persona".
Om någon har erfarenhet av den så blir jag glad... Men vi snackar pessar i första hand
Citera
2009-09-13, 13:18
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatita
Jag funderar på "persona".
Om någon har erfarenhet av den så blir jag glad... Men vi snackar pessar i första hand

Vi har kört Person i flera år.
Inga problem förutom att man får låta bli att komma inuti hälften av gångerna.
Men visst är det skönt att det är naturligt, utan hormoner eller något som ska stoppas in först.

Edit. Provstickorna köpes med fördel på nätet, apoteket verkar inte vilja sälja dem längre. Alla ska köra med kondom och p-piller om de får bestämma!?
Citera
2009-09-13, 14:11
Medlem
sickpuppys avatar
Jag har också funderat på datorn, men läste en tråd här om den, där minst ett par stycken sade att den funkade utmärkt ända tills något hände (typ stressig livssituation) som rubbade deras menscykel en smula. Då blev de gravida. Men skönt att höra att alla inte har den erfarenheten.

Alltså hur bra är billingsmetoden? De som förespråkar den gör det ofta med en närmast religiös envishet. Av någon anledning hävdar många av dem också att man helt ska låta bli att ha sex vid ägglossning i stället för att dra på en kondom. Kul att undvika sex när ens lust peakar.

Jag har också hört obekräftade uppgifter om att katolska kyrkan ligger bakom mycket av reklamen för metoden. Vilket gör mig minst sagt misstänksam. Finns det någon här som har använt billingsmetoden, eller som kan ge lite närmare upplysningar.

Det kanske blir lite off topic, men jag diskuterar gärna andra icke-hormonbaserade preventivmedel.
Citera
2009-09-13, 14:23
Medlem
Gatitas avatar
Religiös och religiös, det gäller ju att kolla sina flytningar varje morgon och hålla kolla efter den där ägglossningsflytningen (glasklar och trådig som fastnar mellan fingrarna - låter mysigt, jag vet. Påminner om äggvita).

Inte bara katoliker, utan också läkare utan gränser mfl. som jobbar där preventivmedel inte alls är en självklarhet.

Ed: Bra länk http://www.familjeplanering.se/a/studie.pdf
Senast redigerad av Gatita 2009-09-13 kl. 14:26.
Citera
2009-09-13, 23:07
Medlem
Zorshas avatar
Jag har mycket bra erfarenheter av Persona-datorn.
Grejen är ju att efter ett tag lär man sig sin kropp så bra att man inte behöver den längre.
Man behöver ju inte skita i sex helt när man är mellan mens o ägglossning, man kan ju givetvis använda kondom då.
Jag kan verkligen inte fatta varför det inte görs mer reklam för den.
Mäter man varje dag runt ägglossningen, som den oftast vill att man ska, då KAN man ju inte missa oavsett stress o ändringar i cykeln.
Det är ju samma sorts test som man gör för att bli gravid effektivt o snabbt.
Hormonerna mäts med en oerhörd noggrannhet.
Enbart den personliga kontrollen kan ju förhindra en från att skydda sig när man vet att man borde.
Piece of cake.

Sen KAN ju spermier överleva i kroppen helt sjukt länge om man har extrem otur...
Men jag tar hellre den risken än proppar i mig hormoner konstant, det känns givet.
Citera
2010-02-28, 09:23
Medlem
Pessaret FemCap är enkelt att använda och man behöver bara sätta in/ ta ut det varannan dag. känns inte heller. Om man vill lära sig Billingsmetoden går det lätt med FemCap. Bara titta i koppen varje gång man tar ut. För pessargelen (Contragel grön, lägger man in vecket på andra sidan så det blandas inte.Man kan ofta se en lite strimma blod precis vid ägglossningen. Pessaret ut som en matroshatt som sitter direkt på livmodertappen. Kallas för livmodertappspessar, cervixpessar och på engelska för "cervical cap" Är gjort av silikon och mjuk. Ingen hård metallring som skaver. Fast rätt okänt i Sverige tyvärr. Mycket bättre än det "vanliga" pessaret". Lika säkert.
Men känns mindre och mindre meck. Fast kan vara lite knepigare att lära sig sätta in. Men man lär sig snart.
Billingsmetoden är lika säker som p-piller om man använder den rätt.
Citera
2010-03-01, 12:03
Medlem
Är nöjd med pessar, har använt sen i höstas. Går fort att sätta in när man övat lite, tas ut efter 6 timmar. Lite minus på att det tar ca en vecka för apoteket att få in nonoxynol (från receptinlämning) och den har inte så lång hållbarhet, så man måste planera... Finns contragel på apoteket? Dyrt?

Ersatte p-stav med pessar och fick ha uppehåll (eller använda kondom) fr.o.m. en vecka innan bytet. Så de små rackarna kan leva länge, även om en vecka är väl tilltaget..

FemCap ska tydligen inte användas under mens? Och ska sättas in "före sexuell upphetsning"? Halkar den ur annars eller..?
Fick tips av barnmorskan att använda pessaret som "menskopp".. Bra nödlösning..
Citera
2010-03-01, 13:36
Medlem
Citat:
Pessar är inte så vanligt idag, tyvärr - tycker kvinnor borde använde mindre hormoner men alternativen är ju begränsade.

Säkerheten är 92% - under förutsättningar att man använder den rätt (ska sitta i ett x antal timmar efter sex) tillsammans med spermiedödande medel.
Varför säga tyvärr då? Relativt hormonförändrande grejer kan jag väl se meningen, men relativt kondom?

Vet inte hur det känns att ha ett pessar i sig men kännbart borde det ju kunna vara, och minst lika krångligt, sämre säkerhet, ha skiten kvar i timmar + spermiedödande medel låter ju inte som en höjdare? Spermiedödande glidmedel rekommenderas ju inte ens på kondomer av någon anledning, vet inte riktigt vad problemet är med ämnet men det kanske säger sig självt att något som dödar spermier antagligen inte är nyttigt.
Citat:
Pessar kan du prova ut hos barnmorskan, finns olika storlekar då alla kvinnor har olika stor livmodertapp.
Ok, för det där undrade jag också över. Det som fanns vid biologilektionerna var ju rätt stort, men kanske inte är hur lätt som helst att passa in heller.[quote=Gatita]Har inte haft pessar själv, men en vänninna är jättenöjd, enda problemet möjligen är spontaniteten som blir lite lidande.
Citat:
(Andra hormonfria metoder är ju p-datorn (persona), kopparspiral (som jag har god erfarenhet av), och givetvis - kondomen...)
Datorn tycker jag verkar läskig men någon påstod ju att de fungerade bra så. Spiral känns ju som att det borde vara praktiskt men jag vet inte riktigt vad riskerna är.
Citat:
Ursprungligen postat av brisingamen
kolla in Billingsmetoden.
Fast lär ju vara drygt att bara få knulla halva tiden eller vad det nu kan bli?
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Inga problem förutom att man får låta bli att komma inuti hälften av gångerna.
Hälften av gångerna som under den fertila delen eller något annat? Är ju som alla redan vet inte helt säkert men ..
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Jag har också hört obekräftade uppgifter om att katolska kyrkan ligger bakom mycket av reklamen för metoden. Vilket gör mig minst sagt misstänksam. Finns det någon här som har använt billingsmetoden, eller som kan ge lite närmare upplysningar.
Har jag ingen aning om men låter ju inte osannolikt, och ja, isf äre ju säkert skit. Man verkade ju undersöka något slem då så då kanske den klarar av oregelbunden mens men annars så känns det ju som att allt räknande borde falla på det.
Citat:
utan också läkare utan gränser mfl. som jobbar där preventivmedel inte alls är en självklarhet.
Fast i just det fallet rör det sig ju inte om ett alternativ till "riktiga" preventivmedel utan en nödlösning?

Katoliker får inte använda kondom eller vad? Osunt leverne att knulla runt o andra ändamål än att skaffa barn? Ser inte riktigt skillnaden på en kondom eller att räkna på/kontrollera det hela isf, men ändå ..

Fast vem har sagt att det skall finnas något klokt eller logiskt tänkande bakom religion ..
Citat:
Ed: Bra länk http://www.familjeplanering.se/a/studie.pdf
Hur räknar man säkerhet då?

Jag har fått sagt för mig att 99% säkerhet betyder att man i 99% av fallen klarar sig utan barn, vilket jag mao borde ha tolkat som på livstid och oavsett antal samlagstillfällen? Typ att bara 1 person på 100 får barn fast de har använt kondom, någonsin, exempelvis.

Inte / tillfälle eller / år?

Svenska wikipedia nämnde ju 99% säkerhet för billingmetoden men den där studien säger:
"Den metodrelaterade graviditetsfrekvensen var 2,8 graviditeter per 100 kvinnoår för
de tretton observations cyklerna under studien."

En kvinna är väl fertil i sisådär 35 år? Det borde ju isf betyda ungefär en graviditet under hela livstiden trots metoden? Vilket isf ju skulle betyda snarare 0% säkerhet? =P

Även om det också blir en muppig tolkning. Framförallt eftersom en del lär bli gravida flera gånger och en del lär klara sig utan.

Och en unge kanske man klarar av, eller kan abortera, beroende på situation och vilja.
Citat:
Ursprungligen postat av Zorsha
Men jag tar hellre den risken än proppar i mig hormoner konstant, det känns givet.
Det är ju lite konstigt att det anses helt ok att påverka de kvinnliga könshormonerna hur som helst men är jätte nono och livsfarligt så fort det rör de manliga. Även om nivåerna kanske inte ens kvaddar den manliga sexualförmågan helt och hållet..

(Jag snackar inte preventivmedel utan anabola androgena steroider.)
Senast redigerad av aliquis 2010-03-01 kl. 13:53.
Citera
2010-03-09, 21:47
Medlem
Contragel grön är mycket bättre än spermiedödande kräm, eftersom det är ofarligt, svider inte etc. Och det går att beställa på samma hemsida som FemCap. Jag fick min tub dagen efter.
Och jag har faktiskt FemCap under mens också. Men inte den dagen jag blöder som mest. Och sen tar jag ut och tvättar morgon o kväll.
Vad jag fattat är att man ska sätta in den innan man är upphetsad, för då är det svårare att sätta in när man blir djupare och halkigare och framförallt- man struntar kanske i det. Och sen är det ju trist med ett avbrott.
Jag tycker också det förstör känslan, att sätta in det då, precis som jag inte gillar att nån kör in fingrarna innan själva snopp-entrén liksom. Lät ju dumt, men kanske nån fattar...
Jag är verkligen FÖR pessar, spelar ingen roll vilken sort. Fast jag har prövat bägge och föredrar själv FemCap, eftersom den är mjukare och man kan ha den två dygn i sträck.
Jag är EMOT p-piller däremot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in