Citat:
Ursprungligen postat av
Tedrom
Han hade en helt annan personlighet än Prost och de gillade inte varandra. Det avspeglades på banan. Senna ville nog vinna mest av alla och var hänsynslös. Ungefär som Schumacher senare. Kontroversiell och mer spektakulär än konkurrenterna. Var väl en del av det som gjorde honom störst i mångas ögon.
Minns att en f.d race ingeniör i McLaren (kommer inte på hans namn) uttalade i en intervju att Prost var som en skollärare, medans Senna var som en stökig unge. En intressant sak är förövrigt att McLaren ville egentligen signa Piquet för 1988, men Prost övertalade Ron Dennis och Mansour Ojjeh att gå för Senna istället. Och det var först efter Imola 88 som Senna och Prost blev bittra fiender.
Men jag kan def inte hålla med i att Senna var mer av en vinnarskalle än vad tex Prost eller Mansell var, ej heller att han var mer hänsynslös än de flesta av toppförarna på den tiden. Och spekatulär, så syftade jag först o främst på Senna`s körning i regn.
Men igen, synet på Senna var helt annorlunda i 1993 än vad det var i 1995 eller vad det är i dag. Och jag vill påstå att Senna ansågs som mer kontroversiell, och mindre populär, i hans peak än vad Schumacher gjorde.