2009-09-13, 09:25
Medlem
nozzens avatar
Det brann igår i våran lägenhet, och allt är rökskadat, inklusive kläder och sängkläder m.m. Finns det något sätt att få bort röklukten? Det hjälper inte att bara tvätta normalt har jag förstått.
Citera
2009-09-13, 10:46
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nozzen
Det brann igår i våran lägenhet, och allt är rökskadat, inklusive kläder och sängkläder m.m. Finns det något sätt att få bort röklukten? Det hjälper inte att bara tvätta normalt har jag förstått.
rökdoft är väldigt svårbehandlat, om det verkligen har satt sig. dock så tror jag du hittar din räddning i vanlig ättika.

lägg kläderna på sängen utvikta, och sätt i mitten en skål med ett par dl ättika (som du lämpligast hittar på ICA). låt det stå ett par timmar, så att ättikan ordentligt kan dra ut lukten. fungerar inte det så kan du faktiskt handtvätta de kläder (som tål det) med 1/10 delar ättika och resten vatten i handfatet. det sistnämnda kan du bara göra om du först kontrollerar om plaggen verkligen klarar av det. t.ex. så är inte ättika+läder den bästa hästen i stallet.

när en skjorta varit med om samma sak, fick jag till slut köra den i handfatet med 1/10 ättika, 1/10 tvättmedel och resten vatten - och det fungerade.

är du osäker på om materialet klarar av att baddas med vattendelad ättika, ring din lokala kemtvätt, dom kan sånt.
Citera
2009-09-13, 13:19
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nozzen
Kolla upp om din hemförsäkring täcker en kemtvätt.
Citera
2009-09-13, 13:39
Medlem
Softis...s avatar
Tråkiga nyheter, skönt att ni själva klarade er.

När det brann i min väns lägenhet ordnade försäkringsbolaget med ett företag som kom och tömde lägenheten på möbler, kläder, etc. Det som var brandskadat slängdes, det som var rökskadat behandlades på något sätt så att röklukten försvann från kläder, böcker, möbler, etc.

Så anmäl till försäkringsbolaget så sköter de det hela.
Citera
2009-09-13, 17:53
Medlem
Dannybois avatar
Ozonbehandling is tha shit för att få bort röklukt. Inte billigt men kanske täcker din hemförsäkring det?
Citera
2009-09-13, 20:33
Medlem
woofers avatar
Försäkringsbolagen har riktigt hårda avskrivningsregler på kläder så man får inte mycket för dom som är äldre än ett år. En kemtvätt kan dom säkert stå för och det funkar bra för vissa material medans andra så som ylle och vissa syntetmaterial är väldigt svåra att få bort brandrök ifrån.

Jula sålde nån spray som påstods kunna ta bort lukt (bland annat brandlukt) och den funkar faktiskt klart över förväntan mot just brandrök (använt själv) kan dock som sagt ev vara svårt med vissa material.

Ozonbehandling ska vara väldigt effektivt men jag skulle inte räkna med att försäkringsbolagen kostar på det om du inte har nya och dyra kläder.
Citera
2009-09-14, 20:07
Bannlyst
när jag jobbade med brandskadesanering, hade vi flera av de stora försäkringsbolagen som kunder och alla lösa textilier gick till kemtvätt
övrigt lösöre rengjordes mekaniskt och sedan en ozonbehandling.
Citera
2009-09-14, 23:59
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenfighter
när jag jobbade med brandskadesanering, hade vi flera av de stora försäkringsbolagen som kunder och alla lösa textilier gick till kemtvätt
övrigt lösöre rengjordes mekaniskt och sedan en ozonbehandling.

Kör man med ozonbehandling? Trodde man mest "foggade" numera men det kanske är olika från fall till fall?
Citera
2009-09-15, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Kör man med ozonbehandling? Trodde man mest "foggade" numera men det kanske är olika från fall till fall?

var ett par år sedan jag var i den branchen men foggning är väl mer för att få bort lättare rökskador från rum, lösöret gick i ozonkammaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in