Citat:
Ursprungligen postat av nozzen
Det brann igår i våran lägenhet, och allt är rökskadat, inklusive kläder och sängkläder m.m. Finns det något sätt att få bort röklukten? Det hjälper inte att bara tvätta normalt har jag förstått.
rökdoft är väldigt svårbehandlat, om det verkligen har satt sig. dock så tror jag du hittar din räddning i vanlig ättika.
lägg kläderna på sängen utvikta, och sätt i mitten en skål med ett par dl ättika (som du lämpligast hittar på ICA). låt det stå ett par timmar, så att ättikan ordentligt kan dra ut lukten. fungerar inte det så kan du faktiskt handtvätta de kläder (som tål det) med 1/10 delar ättika och resten vatten i handfatet. det sistnämnda kan du bara göra om du först kontrollerar om plaggen verkligen klarar av det. t.ex. så är inte ättika+läder den bästa hästen i stallet.
när en skjorta varit med om samma sak, fick jag till slut köra den i handfatet med 1/10 ättika, 1/10 tvättmedel och resten vatten - och det fungerade.
är du osäker på om materialet klarar av att baddas med vattendelad ättika, ring din lokala kemtvätt, dom kan sånt.