2009-09-12, 23:26
Medlem
Blaupens avatar
Går det att behandla så att de klarar sig eller är det ett stort nej till att bära mockaskor under snöiga och blöta förhållanden? Har länge gått i tankarna om att köpa ett par men har avstått av ren rädsla då det många gångar har varit tanken att använda de som ett par vinterskor.
Citera
2009-09-12, 23:39
Medlem
hacke169s avatar
det var djärvt.
Citera
2009-09-13, 00:00
Medlem
uainds avatar
Det funkar ... typ. Du får se till att sköta dem och räkna med att de är slut efter säsongen.

EDIT: Att impregnera är A och O.
Citera
2009-09-13, 00:26
Medlem
Teapots avatar
Impregneringsspray innan första användningen, borsta av dem efter användning. Saltet som strös på gatorna för att undvika halka förstör skorna så det måste man vara försiktig med. Förvara i ett rum där de kan torka.

Håll tungan rätt i mun när du går och lycka till.
Citera
2009-09-13, 10:35
Medlem
Lanoos avatar
jag hade ett par mocka skor för några vintrar sen och det funkade prima för min del. Jag impregnerade dom regelbundet och så slog jag av snön efter användning så de aldrig stod och blev mer blöta av va det kunde.
Som sagt så håller de bara en säsong men det var det värt
lycka till
Citera
2012-01-07, 18:43
Medlem
Jag har funderat på att köpa ett par mockaskor nu i vinter, men det verkar som att det är värdelöst att göra eftersom skorna enbart kommer hålla en säsong.

De mockaskor jag har tänkt köpa är ett par tiger of sweden och med tanke på prislappen så kanske det är mer värt att köpa ett liknande par fast i annat material, typ läder.

Här är skorna jag har tänkt köpa: http://www.miinto.no/p-14902-oscar-40
De ser ju ut som ett par vinterskor. Vilken årstid är det annars tänkt att man ska bära dessa skor?

Vad tror ni, är det ett dumt köp?
Citera
2012-01-07, 18:52
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bananas
Jag har funderat på att köpa ett par mockaskor nu i vinter, men det verkar som att det är värdelöst att göra eftersom skorna enbart kommer hålla en säsong.

De mockaskor jag har tänkt köpa är ett par tiger of sweden och med tanke på prislappen så kanske det är mer värt att köpa ett liknande par fast i annat material, typ läder.

Här är skorna jag har tänkt köpa: http://www.miinto.no/p-14902-oscar-40
De ser ju ut som ett par vinterskor. Vilken årstid är det annars tänkt att man ska bära dessa skor?

Vad tror ni, är det ett dumt köp?
Hur tänkte du där? Du menar alltså att du blir tvungen att kassera skorna i mars-april?

De där skorna kan du utan problem bära från oktober till mars om du vårdar dem frekvent. Mockaborste, ånga och impregneringssprej. Var inte rädd för att bära dem när det är lite snö. Det figurerar ett par goda råd i tråden, lyss och lyd.
Citera
2012-01-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Hur tänkte du där? Du menar alltså att du blir tvungen att kassera skorna i mars-april?

De där skorna kan du utan problem bära från oktober till mars om du vårdar dem frekvent. Mockaborste, ånga och impregneringssprej. Var inte rädd för att bära dem när det är lite snö. Det figurerar ett par goda råd i tråden, lyss och lyd.

Jag fick intrycket av vissa tidigare poster att skorna håller en vintersäsong. Jag har själv ingen bra koll och ville därför höra mig för.

Tack för rådet angående skorna.
Citera
2012-01-08, 14:10
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Jag fick intrycket av vissa tidigare poster att skorna håller en vintersäsong. Jag har själv ingen bra koll och ville därför höra mig för.

Tack för rådet angående skorna.
Så du tror på fullaste allvar att ett par skor av mocka inte klarar av vintern just för att de är av mocka? Då tror du fel. Här är ett exempel på skor som tillverkas i mocka och kommer att hålla för evigt bara man håller efter dem.
Citera
2012-01-08, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Så du tror på fullaste allvar att ett par skor av mocka inte klarar av vintern just för att de är av mocka? Då tror du fel. Här är ett exempel på skor som tillverkas i mocka och kommer att hålla för evigt bara man håller efter dem.

Jag tror ingenting innan jag ställde min fråga. Jag har själv ingen erfarenhet av att använda mockaskor på vintern och ville därför fråga hur det låg till. Två tidigare inlägg ovan hävdade att skorna skulle vara slut efter en vintersäsong. Som sagt tror inte jag något utan det är andra som har påstått detta.
Citera
2012-01-08, 17:29
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Jag tror ingenting innan jag ställde min fråga. Jag har själv ingen erfarenhet av att använda mockaskor på vintern och ville därför fråga hur det låg till. Två tidigare inlägg ovan hävdade att skorna skulle vara slut efter en vintersäsong. Som sagt tror inte jag något utan det är andra som har påstått detta.
Nu har du fått dina svar i alla fall, utan att behöva tänka en sekund själv. Tag lärdom. Nu är det bara för dig att införskaffa skor efter smak och plånbok och vårda dem enligt givna råd.
Senast redigerad av Fixiebike 2012-01-08 kl. 17:32.
Citera
2012-01-08, 22:59
Medlem
Ja, frågan ställdes då jag ville ha hjälp av någon kunnig på området. Snällt av dig att du bidrog med svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in