• 1
  • 2
2009-09-12, 18:40
Medlem
eazzs avatar
Hallå alla kunniga

Jag håller på att bli galen. Ska sätta upp taklister, typ allmoge men får inte till det. De ska sitta snett upp emot taket, som hålkälslister gör. Är det någon som har tid & ork att hjälpa mig, gärna med bilder, dum som jag är Har sågat bort 5 meter list men ändå inte fått till det Googlat har jag gjort men hittar ingenting
Citera
2009-09-12, 19:14
Medlem
Hur jag lärde mig

1 Skaffa en bra gersåg
2 Mät noggrannt
3 Om allmoge, såga små bitar och jämför hur de ska se ut när de är uppsatta för att undvika felsågningar
4 Ha tålamod
5 ... anlita en snickare!
Citera
2009-09-12, 19:14
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eazz
Hallå alla kunniga

Jag håller på att bli galen. Ska sätta upp taklister, typ allmoge men får inte till det. De ska sitta snett upp emot taket, som hålkälslister gör. Är det någon som har tid & ork att hjälpa mig, gärna med bilder, dum som jag är Har sågat bort 5 meter list men ändå inte fått till det Googlat har jag gjort men hittar ingenting

Har du girsåg?

Har listerna två plana ytor på baksidan som ska sitta mot tak resp vägg?
Citera
2009-09-12, 19:17
Medlem
jag vet, men vet inte hur jag ska förklara
utsidan på listen ska ligga mot sågen halft stående...fan blir inte klok på hur jag ska skriva detta ,,,lämnar över till nån annan att förklara,,
Citera
2009-09-12, 19:29
Medlem
Enklaste sättet borde vara att ha dom i sågen precis så som dom ska sitta uppe i taket. Sen är det bara att vinkla 45 grader åt nåt håll. / = Högerände. \ = Vänsterände. Ser det inte helt sjysst ut när du satt upp dom så är det bara att dra på lite målarfog så blir det bra...
Citera
2009-09-12, 19:56
Medlem
Fog fixar allt..
Citera
2009-09-12, 20:06
Medlem
bullruns avatar
Du lägger listen med nedsidan/väggsidan uppe på sågbordet(alltså på den lodräta delen på sågbordet),måttet du ska ha mellan väggarna är måttet du har på på den lodräta delen.När du sedan ska såga ska du vända sågsnittet så att du ser geeret framifrån(alltså den del du ska lägga lim på).I princip kan man säga att du ska lägga listen upp och ner och bak och fram(vänster sida åt höger).
Hoppas du blev något klokare iallafall.
Citera
2009-09-12, 20:11
Medlem
eazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran

Har du girsåg?

Har listerna två plana ytor på baksidan som ska sitta mot tak resp vägg?

Ja, jag har gersåg & de har 2 plana ytor mot vägg & tak.

Citat:
Ursprungligen postat av Toddbertuzzi
1 Skaffa en bra gersåg
2 Mät noggrannt
3 Om allmoge, såga små bitar och jämför hur de ska se ut när de är uppsatta för att undvika felsågningar
4 Ha tålamod
5 ... anlita en snickare!?

1. Har en
2. Japp
3. Har gjort en helvetes massa småbitar. Konstigt nog är alla felsågningar
4. Det har tagit slut. Bygger upp ett nytt tills imorgon.
5. Bra råd. Funderar på det.

Citat:
Ursprungligen postat av MacGowan
Enklaste sättet borde vara att ha dom i sågen precis så som dom ska sitta uppe i taket. Sen är det bara att vinkla 45 grader åt nåt håll. / = Högerände. \ = Vänsterände.

Du har aldrig testat va

Citat:
Ursprungligen postat av johnny79
jag vet, men vet inte hur jag ska förklara
utsidan på listen ska ligga mot sågen halft stående...fan blir inte klok på hur jag ska skriva detta ,,,lämnar över till nån annan att förklara,,

Så där kan du ju inte skriva!! Kom igen nu, förklara.... SNÄLLA
Citera
2009-09-12, 20:16
Medlem
eazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullrun
Du lägger listen med nedsidan/väggsidan uppe på sågbordet(alltså på den lodräta delen på sågbordet),måttet du ska ha mellan väggarna är måttet du har på på den lodräta delen.När du sedan ska såga ska du vända sågsnittet så att du ser geeret framifrån(alltså den del du ska lägga lim på).I princip kan man säga att du ska lägga listen upp och ner och bak och fram(vänster sida åt höger).
Hoppas du blev något klokare iallafall.

Jag fattar ingenting
Citera
2009-09-12, 20:20
Medlem
Det funkade fint för mig...
Citera
2009-09-12, 20:37
Medlem
eazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacGowan
Det funkade fint för mig...

Missförsod vad du menade men förstår nu. Vi har gjort så men är inte säker på om vi bara sågade 45 grader lodrätt utan vi tog nog baksidan också. Kan det vara så enkelt?
Citera
2009-09-12, 20:50
Medlem
Det kan ju vara så att det är en skugglist. Som sagt, den sida som ska sitta på väggen ska också sitta emot anhållet..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in