2009-09-12, 15:47
Medlem
Hej,

Ville fråga om någon känner till en bra webbplats/nätkurs där man kan lära sig lite gamla, döda språk ? Tänkte mest om gotiska.
Citera
2009-09-12, 15:53
Medlem
Dr.Dres avatar
Jag vill fan hitta nån sida där man kan lära sig keltiska ^^
Citera
2009-09-12, 16:04
Medlem
DoctorWhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Jag vill fan hitta nån sida där man kan lära sig keltiska ^^

Du menar, ett keltiskt språk?
Det finns irländsk gaeliska, skotsk gaeliska, manx, walesiska, bretonska, corniska att välja på.

Uppsala Universitet har kurser i keltiska språk, jag har själv läst där. Annars finns det Teach Yourself-böcker på bibliotek eller bokhandel.

Bibliotek är en guldgruva då det gäller språkkurser, inte alla som upptäckt det.
Citera
2009-09-12, 16:11
Medlem
genseriks avatar
Känner inte till någon nätsida men väl en intressant bra liten bok skriven av Lars Hermodsson, professor emeritus i tyska språk vid Uppsala Universitet:
"Goterna - ett krigarfolk och dess bibel" Atlantis förlag ISBN 91-7486-060-7
Citera
2009-09-12, 16:22
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorWho
Du menar, ett keltiskt språk?
Det finns irländsk gaeliska, skotsk gaeliska, manx, walesiska, bretonska, corniska att välja på.

Uppsala Universitet har kurser i keltiska språk, jag har själv läst där. Annars finns det Teach Yourself-böcker på bibliotek eller bokhandel.

Bibliotek är en guldgruva då det gäller språkkurser, inte alla som upptäckt det.
Aha Men jag menar gammal jävla keltiska, är det samma?
Citera
2009-09-12, 20:28
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:

Det finns flera sorters gammal jävla keltiska. En av dem är forniriska och det kan du läsa i Uppsala.
Citera
2009-09-12, 20:34
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genserik
en intressant bra liten bok skriven av Lars Hermodsson [...] "Goterna - ett krigarfolk och dess bibel"

Iofs trevlig bok, men vill man lära sig språket hjälper den inte långt. Det finns en ganska färsk lärobok på svenska skriven av någon vars namn jag glömt. Och kanske har jag slängt mitt ex, för jag hittar det inte i bokhyllan. Men en sökning på valfri nätbokhandel bör leda rätt.

Det är ingen jättebra bok, men den hjälper en nog att komma igång. De flesta bra handböcker/grammatikor är skrivna på tyska, så vill man lära sig gotiska ordentligt bör man se till att kunna tyska först.
Citera
2009-09-12, 20:39
Medlem
DoctorWhos avatar
Citat:

Alltså... Jag har fått lära mig att det inte finns något språk som kan kallas keltiska. Däremot finns det äldre versioner av keltiska språk.
Som forniriska. Läser du många keltiska språk så får du nog lära dig ursprunget, etymologi, till många moderna "keltiska" ord men någon kurs i det ursprungliga keltiska språket finns nog inte nedskrivet.
Kelterna var ju mycket för "oral tradition" också så det saknas en del skriftkällor.

Men de keltiska språken är rätt gamla i sig ändå, och en del är ju redan döda.
Citera
2009-09-12, 20:47
Medlem
Kryžininkass avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Celtic_languages för den som är intresserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in