Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Damn! Den här tråden gjorde mig riktigt sugen att putsa upp den gamla blåslampan vi har i verktygsboden. Har alltid trott att det var omöjligt att få en så gammal pjäs att fungera och bli fin men du hade ju putsat upp din riktigt bra.
Jag kan berätta hur jag gjorde. Först skruvade jag bort alla detaljer från själva tanken, sedan tömde jag innehållet ur tanken och tätade alla hål i tanken med passande bultar. Det gjordes för vad som skulle ske nästa steg.
Då ställde jag den nämligen i diskhon och fyllde i varmvatten och använde stålull tills jag fick den riktigt fin. Sedan körde jag med kopparputsmedel. Kopparputsmedel fungerar faktiskt genom att det löser upp kommer och därför träder det fram en ny och fräsch kopparyta då man använder det. Mängden koppar som fälls av är dock extremt liten. Men du kan se att tygbiten du använder kommer att få en mycket stark grön färg och det är avfälld koppar på den. Men jag råder dig att använda handskar, koppar är ett nervgift.
Oavsett hur jävlig kopparn ser ut med beläggningar och skit, så går det att få den att se ut som när den var ny. Om det är ett riktigt värdefullt föremål kanske man dock inte skall använda stålull, men jag såg inga nämnvärda repor där jag kört.
På metalldelarna körde jag ömsom med 5-56 (rostlösningsspray), stålull, metallslippapper och metallborste på borrmaskin. Men jag blev inte riktigt nöjd och det kanske inte går att få bättre heller.
Citat:
Vad har man dem till egentligen?
I ärlighetens namn kanske den saknar samma användningsområden som fanns på en lantgård på 40-talet, då var det säkert obligatoriskt med en blåslampa. Något konkret användningsområde kommer jag dock inte på nu, utöver att den helt enkelt är häftig.