• 1
  • 2
2009-09-12, 14:26
Medlem
Hej,

Jag köpte två blåslampor häromdagen på en loppis. 50 kr styck gav jag för dem. Här är två dåliga bilder jag tog under rengöringprocessen:
http://img36.imageshack.us/img36/9519/image052lm.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/3189/image053kx.jpg

Här är en bild på resultatet:
http://img6.imageshack.us/img6/5254/112om.jpg

Den är avsedd för att man skall använda Paraffin, Kerosene, Petrolium eller Fotogen i den. Kan det fungera med traditionell T-röd istället.
Men framför allt. Hur fungerar de? Man häller uppenbarligen i bensin i tanken och pumpar upp ett tryck. Men sedan? Det finns två reglage, en kopp som jag antar att man skall hälla en brinnande vätska i och tända på för att värma upp alla rör.
Jag vill inte chansa med risk för material- och personskador...

Tacksam för svar
Mansig
Citera
2009-09-12, 15:37
Moderator
Tystnads avatar
Har sett en sådan användas för herrans massa år sedan av morfar ,minns ej exakt men tror han hällde något lättantänt typ T-röd i "skålen" för att värma upp hela munstycket innan användning ,den drevs i alla fall med Fotogen det är jag 100% säker på då han hade en stor jävla tank med Fotogen på gården ,den användes medels till uppvärmning i huset (fotogen kamin).

Står lite mera här : http://en.wikipedia.org/wiki/Blowtorch
Citera
2009-09-12, 15:42
Medlem
woofers avatar
Den skall förvärmas med t-röd eller möjligen bensin om man inte har nått annat men det kan bli lite läskigt om man har för mycket. Själva tanken ska fyllas med. fotogen, diesel, eller liknande. Tror inte det funkar speciellt bra med t-röd då luftinblandningen inte brukar vara anpassad för detta.
Citera
2009-09-12, 21:23
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Använd för i helvete inte T-röd eller annan i den där! Kokpunkten är på tok för låg, och explosion/övertändning sker med lätthet. Köp en liter lysfotogen på macken (ex OKQ8 brukar ha) istället. Men som sagt, förvärm gärna med spriten.
Citera
2009-09-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Använd för i helvete inte T-röd eller annan i den där! Kokpunkten är på tok för låg, och explosion/övertändning sker med lätthet. Köp en liter lysfotogen på macken (ex OKQ8 brukar ha) istället. Men som sagt, förvärm gärna med spriten.
Tur att jag postade tråden innan jag eventuellt ger mig på något...

Lampolja (fotogen?) har jag hemma och om jag försöker så testar mig försiktigt fram med små steg och små mängder vätskor.
Tack för era svar!
Senast redigerad av Mansig 2009-09-12 kl. 22:15.
Citera
2009-09-12, 23:07
Medlem
Vardons avatar
Som sagt innan T-röd i skålen och förvärm. Tänk på att inte hälla i t-röd om skålen är varm (det förångas och säger poff ganska rejält).

När det sen precis börjar tar slut så får du börja pumpa med pumpen. Eventuellt ska det vara någon kran du ändrar.

Du kan behöva under perioden du använder den pumpa upp mer tryck.

Tror du släpper ut trycket och släcker den med vingkranen på baksidan av den sista bilden.

Det ska vara fotogen, helst riktig gammal motorfotogen. Hittar du så säg till annars får man väl ta lysfotogen.
Citera
2009-09-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Som sagt innan T-röd i skålen och förvärm. Tänk på att inte hälla i t-röd om skålen är varm (det förångas och säger poff ganska rejält).

När det sen precis börjar tar slut så får du börja pumpa med pumpen. Eventuellt ska det vara någon kran du ändrar.

Du kan behöva under perioden du använder den pumpa upp mer tryck.

Tror du släpper ut trycket och släcker den med vingkranen på baksidan av den sista bilden.

Det ska vara fotogen, helst riktig gammal motorfotogen. Hittar du så säg till annars får man väl ta lysfotogen.
Den lilla skålen skall det eldas i för att värma upp systemet alltså. Men den lilla brännaren som sitter på sidan har jag faktiskt fått liv i. Jag hällde i lampoljan i tanken, pumpade upp tryck, höll en tändsticka framför den lilla mynningen på sidan av tanken och vred på kranen och en skaplig låga tändes upp och började värma upp området där man ser att den går in.

Jag har inte testat huvudbrännaren eftersom den tycks vara igensatt. När jag pumpar upp tryck i tanken och vrider på stora kranen hörs inget när man håller den mot örat.
Men eftersom jag har en till, likadan kanske jag kan byta lite runt lite för att få en fungerande blåslampa.
Här är en bild på blåslampan med förvärmaren in action. Elden är något större än vad den ser ut att vara på bilden:
http://img3.imageshack.us/img3/5480/dscn3085f.jpg

Edit: Varför behövs den förvärmas egentligen för att man skall kunna köra huvudbrännare. Den borde ju bygga på samma princip som den mindre brännaren, och den behöver ju ingen förvärmning alls.
Senast redigerad av Mansig 2009-09-13 kl. 00:22.
Citera
2009-09-13, 00:26
Medlem
JohnMiltons avatar
Damn! Den här tråden gjorde mig riktigt sugen att putsa upp den gamla blåslampan vi har i verktygsboden. Har alltid trott att det var omöjligt att få en så gammal pjäs att fungera och bli fin men du hade ju putsat upp din riktigt bra.

Vad har man dem till egentligen?
Citera
2009-09-13, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Damn! Den här tråden gjorde mig riktigt sugen att putsa upp den gamla blåslampan vi har i verktygsboden. Har alltid trott att det var omöjligt att få en så gammal pjäs att fungera och bli fin men du hade ju putsat upp din riktigt bra.
Jag kan berätta hur jag gjorde. Först skruvade jag bort alla detaljer från själva tanken, sedan tömde jag innehållet ur tanken och tätade alla hål i tanken med passande bultar. Det gjordes för vad som skulle ske nästa steg.

Då ställde jag den nämligen i diskhon och fyllde i varmvatten och använde stålull tills jag fick den riktigt fin. Sedan körde jag med kopparputsmedel. Kopparputsmedel fungerar faktiskt genom att det löser upp kommer och därför träder det fram en ny och fräsch kopparyta då man använder det. Mängden koppar som fälls av är dock extremt liten. Men du kan se att tygbiten du använder kommer att få en mycket stark grön färg och det är avfälld koppar på den. Men jag råder dig att använda handskar, koppar är ett nervgift.
Oavsett hur jävlig kopparn ser ut med beläggningar och skit, så går det att få den att se ut som när den var ny. Om det är ett riktigt värdefullt föremål kanske man dock inte skall använda stålull, men jag såg inga nämnvärda repor där jag kört.
På metalldelarna körde jag ömsom med 5-56 (rostlösningsspray), stålull, metallslippapper och metallborste på borrmaskin. Men jag blev inte riktigt nöjd och det kanske inte går att få bättre heller.
Citat:
I ärlighetens namn kanske den saknar samma användningsområden som fanns på en lantgård på 40-talet, då var det säkert obligatoriskt med en blåslampa. Något konkret användningsområde kommer jag dock inte på nu, utöver att den helt enkelt är häftig.
Senast redigerad av Mansig 2009-09-13 kl. 00:39.
Citera
2009-09-13, 01:24
Medlem
TheBusters avatar
När man la tjärpapp pa tak, och har starka misstankar om att man använde den när man tjärade baten med.
Citera
2009-09-13, 01:44
Medlem
JohnMiltons avatar
Tack för svaret!

Blev riktigt taggad på att gå ut och hämta den imorrn.
Tror ni man kan köra den på diesel eller måste man orka sig iväg och köpa fotogen?
Citera
2009-09-13, 08:23
Medlem
Vardons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton

Den är given när du ska förvärma din tändekulemotor
Gjuter du tennsoldater kan du smälta tenn med den.
Det är bara din fantasi som sätter gränserna

Förvärmningen är väl för att förånga fotogenen vid tändning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in